Gå til innhold

Oppgradering av gpu?

Anbefalte innlegg

Hei eg er en eldre gubbe som gamer fortnite meg guttungen! 

Eg har nå 144 fps på laveste innstilling som er veldig ustabilt! 
Hjelper det og oppgradere gpu eller har eg en PC som ikke er verdt og gjøre noe med!

Eg har:

geforce GTX 1050

intel(R)core(Tm) i7-2600 cpu @ 3.40ghz

9,98 GB ram

eg har ikke peiling på PC så dette er kun det eg har funnet om pc’n som eg har bytta til meg. 
takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Shocker:-) skrev (På 29.2.2020 den 16.22):

Hjelper det og oppgradere gpu eller har eg en PC som ikke er verdt og gjøre noe med!

Skjermkortet ditt er ikke så gammelt at det ikke kan brukes fremdeles. Du har en ganske gammel CPU som du bør bytte ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjemkortet bør byttes ut, 1050 er veldig low-end, og på grensen til hva jeg ville kalle et gaming kort.

Til 144hz skjerm burde du minimum ha 1660ti eller helst 2060 om det skal være noe vits, selv på 1080p. 

Jeg ville oppgradert til 1660ti eller 2060, sammen med Ryzen 5 (3.gen) og 3200mhz. Eventuelt 1070 eller bedre på bruktmarkedet. 

2600k med ddr3 begynner også å dra på åra, men det mest kritiske som bør oppgraderes er skjermkort etter min mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (38 minutter siden):

Skjermkortet ditt er ikke så gammelt at det ikke kan brukes fremdeles. Du har en ganske gammel CPU som du bør bytte ut. 

Tro det eller ei, 2600 er fortsatt en duganes CPU.

• Liker 1
Lenke til kommentar
AT1S skrev (2 minutter siden):

Tro det eller ei, 2600 er fortsatt en duganes CPU.

Jeg har så å si den samme prosessoren i en av maskinene hjemme og det er mye den ikke kan brukes til fremdeles. Spilling kan jeg stort sett glemme, Windows går tregt, Streaming av plex hakker, selv ved 1080p osv

edit: med en såpass ny GPU som TS har i systemet sitt er det ikke det som er flaskehalsen ved spilling.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
On 2/29/2020 at 4:22 PM, Shocker:-) said:

Hei eg er en eldre gubbe som gamer fortnite meg guttungen! 

Jeg ble mest nysgjerrig på hva du kaller "en eldre gubbe". Er du 50+? ;)

Men ok, både gpu og cpu er ikke helt up to date og begge to kan ha mye av skylden om du føler spill funker dårlig. Det er selvsagt mange andre ting også, som mangel på oppdaterte drivere, disk (for loading av og i spillene), full disk, gammel Win osv.

Husker selv jeg hadde en i7 920 som jeg oppgraderte til i6 4690, dårligste oppgraderingen noen sinn. Ingen merkbar økning, ikke før jeg gikk til Ryzen 7 3700X. Så CPUen din er jeg minst bekymret for. Den er i tillegg overklokkingsvennlig, om du har et hk som støtter.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (1 time siden):

Jeg har så å si den samme prosessoren i en av maskinene hjemme og det er mye den ikke kan brukes til fremdeles. Spilling kan jeg stort sett glemme, Windows går tregt, Streaming av plex hakker, selv ved 1080p osv

edit: med en såpass ny GPU som TS har i systemet sitt er det ikke det som er flaskehalsen ved spilling.

Jeg har akkurat samme CPU, og både spiller og streamer, så det høres rart ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (2 timer siden):

Nei.

Den tankegangen er jeg ikke helt med på. Hjelper ikke at GPU er såpass ny når den er så low-end.

2600k kom ut i 2013, samme år som Kepler, toppkortet den gangen var 780 ti, mens 2600k var noe av det bedre du fikk til gaming i forhold til pris. GTx 1050 er på nivå med GTX 770 i ytelse, som var et billig mid-range kort i 2013. Det hjelper ikke at 1050 er nytt, når det leverer ti år gammel ytelse. Så jeg forstår virkelig ikke argumentet ditt med «såpass ny GPU», den er jo steingammal om vi kun regner ytelse.

Det er begrenset hva nytt hovedkort, CPU og minne kan gjøre når man har et så begrenset skjermkort. Hadde det vært snakk om et 1080 eller 1080 ti kort hadde jeg forstått hvordan 2600k hadde vært flaskehals, men ikke med 1050. Mange som brukte langt dårliger CPUer med 770 i sin tid uten at det var et problem.

Jeg sier ikke at CPU ikke bør byttes ut, men at GPU slik jeg ser det desidert er største flaskehals, og at det er mest ytelse å hente ved bytte av GPU :) 

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...