Gå til innhold

Mulig løsning for å håndtere flyktningkrisen?

Gloria

Ville en slik ordning vært fordelaktig gitt dagens situasjon? (Begrunn gjerne ditt svar under)  

1 stemme

1. 1. Ville en slik ordning vært fordelaktig gitt dagens situasjon? (Begrunn gjerne ditt svar under)

• Ja
      0
    • Nei
      1

Anbefalte innlegg

Flyktningkrisen eskalerer, og Tyrkia vil ikke lenger hindre flyktninger i å dra til Europa. Det er nok derfor på høy tid at man setter inn effektive tiltak for å redusere flyktningstrømmen.

Det tenkes at en mulig løsning kan være å sette opp poster i Afrika og Midtøsten hvor de som måtte ønske kan søke om asyl der. Søkerne som får godkjent asyl vil bli hentet til mottakerlandet på statens regning, og det settes opp kvoter på postene slik at det aldri tas inn mer enn det er kapasitet til. Det at staten henter dem som har fått godkjent asyl vil gi flyktningene et insentiv for å dra til disse postene (istedenfor å ta den lange reisen til Europa på egen regning). Det vil også virke "avskrekkende" i den forstand at de som har fått avslag vil ha lite å hente på å reise til Europa på egen hånd. Det er derfor spesielt fordelaktig dersom europeiske land inngår en avtale, slik at et avslag på søknaden ideelt sett er et avslag hos alle europeiske land.

Det har også, slik jeg forstår det, vært et problem at menneskesmuglere tar store summer for å sende flyktninger på Middelhavet i gummibåter og satse på at redningsbåter berger dem. Dersom landene henter flyktningene med godkjent asyl selv kan det derfor tenkes at denne bransjen i stor grad settes ut av drift.

Dette er en meget enkel ide og jeg lurte derfor på om en slik ordning finnes allerede. Jeg ønsker også høre hvilke innvendinger og tilbakemeldinger dere måtte ha.

Hvis responsen er god skal jeg gjøre mitt ytterste for å ta kontakt med relevante instanser og spre bevissthet gjennom leserinnlegg ol.

Endret av Relio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at det tek tid å få behandla søknaden om asyl. For dei som treng asyl fordi dei er forfulgte så er det ikkje eit alternativ å bli værande i heimlandet. 

For vanlege flyktningar som søker eit betre liv og som søker asyl i håp om at søknaden går gjennom, så er det fortsatt betre å reise til Europa. For sjølv om søknaden blir avslått og dei får utvisningsvedtak så er det andre muligheiter når du alt er i lander. Du kan gå under jorda og livnære deg på svart arbeid som uregistrert, du kan skaffe deg falsk identitet (som du igjen kan bruke for å søke asyl med der nye navnet), du kan rekke å stifte familie i Europa som kan gi grunnlag for vanleg innvandring, du kan finne deg vennar som kan hjelpe deg, du kan kanskje rekke å ta utdanning slik at når du seinare blir sendt ut så har du grunnlag for å skaffe deg jobb i heimlandet, osv. 

Einaste måten dette forslaget kan fungere på er dersom ein brukar ambassadane og kan tilby husrom og beskyttelse i ambassaden fram til asylsøkarane får innvilga asyl og kan fraktast til Europa på ein eller annan måte som ikkje utsetter asylanten for fare. 

Er du feks journalist som søker asyl fordi myndigheitene i heimlandet ditt vil fengsle eller ta livet av deg, så er det ikkje eit alternativ å vente i heimlandet på at asylsøknaden blir behandla. 

Utfordringa ligg i å skille mellom dei som treng asyl og dei som påstår at dei treng asyl. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...