Gå til innhold

Hedging av portefølje som et alternativ til å selge porteføljen?

DukeRichelieu

Anbefalte innlegg

Ser mange har solgt og vurderer å selge porteføljen sin når markedet nå går ned.

Har noen av dere vurdert å heller 'hedge' porteføljen deres ved å innta en tilsvarende short posisjon?

En perfekt hedge fungerer slik at om markedet går ned 20 %, så taper dere (urealisert) 20 % på porteføljen, men tjener tilsvarende eller mer på short-posisjonen. Skulle markedet gå opp, taper dere imidlertid på short-posisjonen, men tjener til gjengjeld på oppgang i porteføljen, men går jo da også i null.

For meg virker det som en bedre strategi enn å gå inn og ut av markedet - særlig med den tidsforsinkelsen som enkelte (alle?) fond ser ut til å ha. Det eneste minuset er at det koster jo penger å hedge.

Sannsynligvis litt for sent å vurdere nå, men kan jo være noe å vurdere i fremtiden. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor hedge istedenfor å gå ut?

Hvis man hedger perfekt. Så er jo effekten den samme som om man hadde solgt?

Hvis målet er å fjerne risikoen fra å være i markedet er ikke det absolutt enklest å gjøre ved å selge posisjonene sine?

Lenke til kommentar
HW1 skrev (16 timer siden):

Hvorfor hedge istedenfor å gå ut?

Hvis man hedger perfekt. Så er jo effekten den samme som om man hadde solgt?

Hvis målet er å fjerne risikoen fra å være i markedet er ikke det absolutt enklest å gjøre ved å selge posisjonene sine?

Gitt at man faktisk får solgt når man vil og til akkurat den prisen man vil, så skulle det ikke være noen forskjell, nei. Men har jeg forstått riktig vil det ved mange fond være en forsinkelse fra man legger inn kjøps- og salgsordrer som kan være kritisk i et fallende marked. Denne kan unngås ved en 'hedge'.

I tillegg kan vel salg av en aksjeportefølje utløse et skattekrav?

Nå er ikke dette noe jeg uten videre anbefaler og er nok først og fremst aktuelt for profesjonelle som har enorme porteføljer, men for mer sofistikerte investorer som allikevel forsøker å time en korreksjon ved å gå inn og ut, så mener jeg dette er en strategi som kan være verdt å undersøke. :)

Lenke til kommentar
Taurean skrev (6 timer siden):

Du vil eie akjser og short, så målet er å gå i null? Da taper du på kurtasjer.

Kurtasje på én enkelt hedge, for eksempel om du selger en terminkontrakt, vil være marginal i denne sammenheng. Men du trenger selvsagt penger for å initiere en hedge, så sånn sett er det alltid en kostnad involvert. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kan nesten ingenting om dette, men stiger ikke putten i verdi når det er høy volatilitet også? Så i ditt scenario vil du gå i null minus kurtasje uansett, med mindre volatiliteten stiger som igjen gjør at flere etterspør puts for å sikre seg.

Short posisjonen din vil jo også tape seg i verdi jo nærmere du kommer termineringsdato. Slik at det er vanskelig å sitte med aksjeverdier og kjøpe puts som har en perfekt invers korrelering med aksjeverdiene over tid.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke opsjoner godt nok, så om jeg selv skulle gjort dette ville jeg heller solgt 1 eller flere terminkontrakter på indeksen. I fjor ble det lansert mikro-kontrakter på amerikanske indekser - noe som gjør det mulig å innta posisjoner med forholdsvis lite margin.

Om vi ser på S&P 500 som eksempel - så vil 1 mikro kontrakt tilsvare 5 $ per indekspoeng. For å handle 1 slik kontrakt trenger du å stille med margin på $1000. Kurtasje for kjøp/salg = 1 $.

Om vi tar et teoretisk eksempel og antar at du solgte toppnoteringen av S&P 500 på 3393,75 med 1 mikro-kontrakt, så ville du være short en portefølje tilsvarende 3393,75 x 5 = $ 16 968,75 eller 184 000 NOK. Er porteføljen din større eller mindre enn dette vil det ikke lenger være en perfekt hedge. Spørsmålet er jo hva du ønsker. Kanskje har du også litt risikoappetitt og er villig til å shorte for mer enn porteføljen din.

Om vi tar sluttkurs i skrivende stund som differanse, så vil du ha en profitt på 3393,75 - 2796,75 = 597,50 x 5 = $ 2985.

Dvs. en fortjeneste på 2985 / 16 968,75 = 17,59 % - som blir det samme markedet er ned nå fra topp til bunn.

Kostnaden på denne handelen vil være marginen du må bruke + kurtasje, dvs 1001 USD + eventuelle rentetap (marginalt i dette klimaet). 

Fordelen med denne handelen i forhold til kjøp/salg av portefølje er at du kanskje har en portefølje som betaler utbytte som du går glipp av ved kjøp/salg. I tillegg kan kjøp/salg utløse skattekrav. I tillegg er det den tiden det tar å kjøpe/selge fond/aksjer som ikke er ubetydelig når markedet faller så raskt som nå.

Indekskontrakter handler mer eller mindre 24/7 i ukedagene, så du kan stort sett kjøpe og selge når du vil.

Lenke til kommentar

Hadde eg hatt peiling på sånt ville eg nok satsa nokre kroner på fallet så langt og gjerne vidare òg, men eg har ikkje peiling, så eg vil ikkje put(t)e pengar i noko eg ikkje har innsikt i. Poenget med å ta dei ut av aksjar var å unngå tap, så om eg oppnår det så er det greit.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (9 minutter siden):

Hadde eg hatt peiling på sånt ville eg nok satsa nokre kroner på fallet så langt og gjerne vidare òg, men eg har ikkje peiling, så eg vil ikkje put(t)e pengar i noko eg ikkje har innsikt i. Poenget med å ta dei ut av aksjar var å unngå tap, så om eg oppnår det så er det greit.

Det var nettopp deg og andre i din situasjon jeg hadde i tankene når jeg laget denne tråden. Tror mange ikke vet at det finnes alternativer til å faktisk selge hele porteføljen. Ikke bare det, men det hele er egentlig veldig enkelt å gjøre. Du trenger bare en megler som gir deg tilgang til dette markedet.

For moro skyld kan du jo sammenligne hva forskjellen ville vært om du i stedet for å selge porteføljen din hadde inntatt en hedge som foreslått over. Bruk prisen på S&P 500 (burde korrelere rimelig greit med globale indeksfond) når du bestemte deg for å selge. Antar at den prisen er vesentlig bedre enn prisen du faktisk fikk solgt deg ut for.

I forhold til når man tar profitt på en short er jo det også noe man må vurdere, på lik linje med når man velger å gå inn igjen i markedet om man solgte porteføljen. Også her vil det være sannsynlig at man får en mye bedre pris når man likviderer short-posisjonen sammenlignet med å skulle gå inn igjen i markedet.

Lenke til kommentar

Det er utvilsamt pengar å både spare og tene, men når eg les innlegga så stoppar det fort opp fordi eg ikkje veit kva alle ord og uttrykk betyr. Det fine med sparing i fond gjennom ASK er at det er så enkelt.

Denne type korreksjon eller reaksjon skjer ganske sjeldan, så å selge er ikkje noko eg driv med til vanleg. Har faktisk aldri solgt ein andel før no.

Kjem kanskje til å undersøke sånt meir etter dette sidan det er mykje eg ikkje ei gong veit om, men det krever at ein investerer tida til det. Både i starten for å lære, og så seinare ved handel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...