Gå til innhold

Kryss vs stikkvei

Darkbill

Anbefalte innlegg

Diskuterer på Facebook vedrørende en forbikjøring der en bil som skal inn på veien ikke ser begge veier. 

Jeg vet helt klart bilen som skal inn på veien har vikeplikt, men folk begynner bable om at det ikke er lov å kjøre forbi i kryss osvosv. 

Prøver lete meg frem, men finner ingen klar definisjon på forskjellen som jeg kan henvise til som kilde. 

Noen som kan hjelpe? 

Jeg snakker altså om en typisk 80kmt landevei, der det er noen småveier til hus osv, altså gater. Det er jo ikke et kryss selv om en vei kommer inn på veien så vidt meg bekjent. Da hadde tross alt skiltingen blitt opphevet hver 50 meter. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§7.4 i trafikkreglene:

Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

§12.5:

Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.
Endret av SeaLion
Tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...