Gå til innhold

[løst] Reklamere på skjerm med "dødt" område som blir større


Anbefalte innlegg

For cirka halvannet år siden kjøpte jeg en Samsung S3 classic. Jeg har stort sett vær fornøyd men jeg har hatt en grønnaktig "flekk" der hvor 7-taller som blir større og større. Jeg får ikke klikket på knapper på urskiven som delvis er dekket av denne. Er det noe jeg får reklamert på? Den ble kjøpt på Elkjøp i sin tid. Se bilde for hvordan den ser ut.

_20200227_141416.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
14 hours ago, ilpostino said:

Det kan hende tiden har løpt fra meg men funnnettfrem kvitteringen og stikker til Elkjøp i morgen. Det er fremdeles under 3 år siden jeg kjøpte den. 

Så lenge det ikke er bulker eller lignende som kan være årsaken, så burde det gå greit. Og hvis det er et kjent problem, så er det enda enklere. Men Elkjøp har en tendens til å slå seg vrang...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da jeg var hos Elkjøp mente de det bare var 2 års garanti på den og ville sende den til verksted. Fikk nettopp et prisoverslag på 2500 kroner. Det er mer enn en ny klokke koster i dag. 

Jeg synes det er snodig de hevder det er 2 år garanti på en klokke. Klokker skal ha nye lengre levetid enn det. I tillegg er feilen en kjent produksjonsfeil på klokken. 

Lenke til kommentar

Garanti må holdes adskilt fra reklamasjon. 

En garanti er å svare for feil ved tingen som ikke utgjør en mangel etter fkjl.

Å reklamere vil si å gjøre en mangel gjeldende ovenfor selgeren. For at du skal kunne gjøre dette må du ha reklamert innenfor den relative og absolutte reklamasjonsfristen.

Den relative reklamasjonsfristen er "rimelig tid" fra da du oppdaget eller burde oppdaget mangelen og kan ikke være kortere enn 2 mnd. Det er kun ved spesielle tilfeller at fristen er lengere enn 2 mnd feks reisefravær eller sykdom. 

De absolutte reklamasjonsfristene er enten 2 år eller 5 år.  For at den skal være 5 år må produktet være ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. I Rt. 2007 side 1274 (Mobiltelefondommen) har Høyesterett slått fast at begrepet "vesentlig lengre enn to år" er tre til fire år. 

Gitt at klokken er ment å vare i tre til fire år eller mer så vil en slik grønnaktig flekk utgjøre en "mangel". Mangler skal utbedres uten kostnad. 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

En liten oppdatering: Jeg sendte en e-post til Elkjøp hvor jeg tok med informasjonen som @pedr0a nevnte i posten over. Verkstedet hadde kommet med et prisoverslag på cirka 2.500 kroner for å fikse skjermen. Dette ble purret på et par uker senere uten svar. Da det fremdeles ikke var noe svar stakk jeg innom Elkjøp hvor jeg fikk beskjed om at deler var bestilt og at det snart var ferdig. 

I går fikk jeg endelig svar om at e-postene jeg hadde sendt hadde havnet i et spam-filter og at de ikke hadde sett det før nå. Fyren skulle sjekke med verkstedet og jeg fikk svar nå. Svaret var "Har nå fått svar og grunnen til prisoverslaget er pga skadene på klokken. Den er ikke i stand som er akseptert for garanti. Verkstedet må derfor bytte ut disse delene for så å behandle problemet med prikken på garanti. Så hvis du har forsikring er det noe som ofte blir dekket av dem.". 

Lenke til kommentar

De prøver seg vel med en utmattelsesstrategi. 

Slik jeg forstår det anfører Elkjøp at skaden ikke dekkes av garantien og at de derfor ikke trenger å utbedre mangelen. 

Det spiller ingen rolle om dette omfattes av garantien jf det jeg har skrevet over. Selger hefter for "mangler" ved produktet.

Gitt at klokken er ment å vare i 3 til 4 år eller mer, så vil en slik grønnaktig flekk utgjøre en mangel. Se for eksempel Forbrukerkjøpsloven §15 b) jf §16 a). 

Når man har reklamert rettidig på en mangel jf fkjl §27 Så kan du som forbruker kreve retting eller omlevering i samsvar med §§29 og 30, se fkjl §26 som lister opp det en forbruker kan kreve når det foreligger en "mangel".

Slik jeg forstår det har du bedt om at skaden på klokken rettes. Selger trenger ikke å rette mangelen hvis dette er umulig eller at kravet om retting volder selgeren urimelige kostnader målt opp mot kostnadene til å foreta en omlevering. Hvis omlevering ikke er mulig, så må selger rette mangelen. I denne saken er retting mulig.

Avhjelp skal skje uten kostnad, se fkjl §30 første avsnitt. Elkjøp kan altså ikke kreve at du skal betale 2500kr. 

Jeg antar at retting er dyrt for Elkjøp og at de ønsker å unngå dette. De kan derfor si at en klokke bare er ment å vare i 2 år. Dette innebærer at reklamasjonen er for sent framsatt. Når en skade oppstår etter produktets forventede levetid så foreligger det heller ingen mangel. 

Som forbruker vil man selvfølgelig være uenig med Elkjøp. Dette betyr at man må smøre seg med uforholdsmessig tålmodighet. Først må man mekle via Forbrukertilsynet. Hvis man ikke kommer fram til noen løsning der så kan man klage til Forbrukerklageutvalget.  Dette tar veldig lang tid. Husker det var en tråd om noen som klagde til Forbrukerklageutvalget for ganske lenge siden og saken er vel enda ikke avgjort.

Edit: Fant bare en sak om en smartkokke. FKU-2019-88. Klageren kjøpte 20.12.2015 en Apple Watch Sport 42 mm av innklagde for kr 4.390. Klageren forteller at den 19.6.2018, mens klokken satt på hennes arm, løsnet skjermen på den. Dette tok altså mer enn 2 år. Allikevel var det ubestridt at det forelå en "mangel". https://innsyn.onacos.no/forbrukertilsynet/hist/wfdocument.ashx?journalpostid=2019004306&dokid=400660&versjon=1&variant=A&

 

 

Endret av pedr0a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
pedr0a skrev (På 24.7.2021 den 0.33):

Slik jeg forstår det har du bedt om at skaden på klokken rettes. Selger trenger ikke å rette mangelen hvis dette er umulig eller at kravet om retting volder selgeren urimelige kostnader målt opp mot kostnadene til å foreta en omlevering. Hvis omlevering ikke er mulig, så må selger rette mangelen. I denne saken er retting mulig.

Ja, det stemmer at klokken repareres. For min del kan jeg sikkert få en ny hvis kostnadene overstiger prisen for en ny men jeg regner ikke med Elkjøp gir meg en ny, tilsvarende klokke sånn helt uten Widerøe. 

Takk for utfyllende svar igjen.

Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Reklamere på skjerm med "dødt" område som blir større [løst]

Det har tatt en liten stund siden jeg kom med en oppdatering her i tråden og gir en status hvis noen i fremtiden finner tråden nyttig. 

Jeg hadde ikke fått svar fra Elkjøp på den siste e-posten jeg sendte de i begynnelsen av måneden. Jeg tok derfor turen innom for å høre hvordan ting lå ann. Han jeg snakket med forsvant inn på bakrommet for å sjekke opp saken etter jeg hadde snakket med han. Han leste blant annet dialogen som hadde vært mellom verkstedet og butikken. Jeg hadde gått ganske hardt til verks i e-postene jeg sendte men er usikker på om han leste disse også. Han ble ikke helt klok på beskrivelsene fra verkstedet men i felleskap tolket de det som at feilen på skjermen skyldes en støtskade. Med tanke på at klokken har sittet på en arm skal det i mitt hode mye til før en slik skjerm får en støtskade. 

Verkstedet hadde sendt tilbake klokken til butikken ureparert så de hadde den liggende. Veien videre var i og for seg å la saken ligge eller ta det via Forbrukertilsynet og eventuelt videre derfra, noe som kunne medføre en del utgifter. Jeg har oppdaget av Samsung kommer med nye smartklokker i slutten av måneden. Ettersom skaden / feilen på klokken er irriterende men ikke avgjørende for bruk av klokken bestemte jeg meg for å la det ligge. Han jeg snakket med hos Elkjøp strøk returkostnadene så jeg bruker heller klokken en måneds tid til før jeg går til innkjøp av en ny, oppgradert variant. 

Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til [løst] Reklamere på skjerm med "dødt" område som blir større
32 minutes ago, ilpostino said:

Det har tatt en liten stund siden jeg kom med en oppdatering her i tråden og gir en status hvis noen i fremtiden finner tråden nyttig. 

Jeg hadde ikke fått svar fra Elkjøp på den siste e-posten jeg sendte de i begynnelsen av måneden. Jeg tok derfor turen innom for å høre hvordan ting lå ann. Han jeg snakket med forsvant inn på bakrommet for å sjekke opp saken etter jeg hadde snakket med han. Han leste blant annet dialogen som hadde vært mellom verkstedet og butikken. Jeg hadde gått ganske hardt til verks i e-postene jeg sendte men er usikker på om han leste disse også. Han ble ikke helt klok på beskrivelsene fra verkstedet men i felleskap tolket de det som at feilen på skjermen skyldes en støtskade. Med tanke på at klokken har sittet på en arm skal det i mitt hode mye til før en slik skjerm får en støtskade. 

Verkstedet hadde sendt tilbake klokken til butikken ureparert så de hadde den liggende. Veien videre var i og for seg å la saken ligge eller ta det via Forbrukertilsynet og eventuelt videre derfra, noe som kunne medføre en del utgifter. Jeg har oppdaget av Samsung kommer med nye smartklokker i slutten av måneden. Ettersom skaden / feilen på klokken er irriterende men ikke avgjørende for bruk av klokken bestemte jeg meg for å la det ligge. Han jeg snakket med hos Elkjøp strøk returkostnadene så jeg bruker heller klokken en måneds tid til før jeg går til innkjøp av en ny, oppgradert variant. 

Jeg bør nevne at behandlingi  forbrukerrådet eller forbrukerklageutvalget innebærer ikke noen risiko for kostnad for klager.

Det sagt, om elkjøp har en verkstedrapport som sier støt-skade, så må du ha en fagkyndig/verksted rapport som motbeviser dette. F.eks en rapport som sier at klokken er strøken, og dermed ikke har fått en slagskade. For å få en slik rapport, så må en betale noen hundrelapper (jeg betalte 2-300kr), som man kun får igjen om man vinner saken.

(Jeg har en sak inne hos telenor nå, der produsent/verksted lyver i verkstedrapporten. Så jeg ville ikke stolt så mye på den rapporten...) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...