Gjest 6bfb8...387 Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 Hei! Jeg sliter mye for tiden, har store søvnvansker og er deprimert. Sliter også med mild angst. For bare 2 år siden var jeg helt frisk, og livet gikk så det suste. Etterhvert mistet jeg kjæresten, klarte ikke holde på vennskap siden jeg var så trøtt, gjør det dårlig på jobb. Nå om dagen klarer jeg nesten ikke sove, og er bare trøtt, sliten, lei meg, urolig etc hele tiden. Går til psykolog og vært til lege og alt men føler ingenting hjelper... Mister alt fremtidshåp slik det er nå om dagen, derfor spør jeg, er det noen her som har klart å komme seg over slike problemer lignende det jeg beskriver? Håper det finnes håp der ute. Tusen takk for alle svar. Anonymous poster hash: 6bfb8...387 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 (endret) Ja! Dette er helt mulig å komme over depresjon og angst, og jeg har sett det går bra for mange (privat og i jobbsammenheng), også de som har vært såpass langt nede at de har forsøkt å ta livet sitt eller som har hatt komplekse psykiatriske problemstillinger. Idag er de i full jobb, eller studier, har familieliv, dyrker fritidsinteresser og sier selv at de har det bra med seg selv. Det er utrolig rørende og sterkt og er så ufattelig glad på deres vegne.. Søvnvansker påvirker ofte depresjon og angst gjensidig. Depresjon og angst kan gjør det vanskelig å sove godt (for lite, for mye, for oppstykket), mens dårlig søvn kan gi depresjon og angst fordi du kanskje ikke har overskudd til å gjøre ting som ellers har vært meningsfulle for deg og begynner å uroe deg. Får du på plass en av delene så er det mye lettere å jobbe med den andre delen og flere ting vil falle på plass som en positiv dominoeffekt. Sover du godt, er det lettere å jobbe med psyken og vice versa; jobber du med psyken, er det lettere å få sovet godt. Noen ganger trenger man medisiner for å komme seg opp på et nivå hvor det blir lettere å jobbe med følelsene, da det å ha det bra psykisk er et overskuddsfenomen og medisiner som for eksempel antidepressiva gir lettere overskudd til å tenke i mer konstruktive baner. Det som er veldig fint med SSRI er at det kan brukes både mot depresjon og angst og det brukes best med samtaleterapi for best mulig effekt. Om du går på medisiner allerede, så husk at det kan ta noe tid før effekten slår inn, da kroppen trenger litt tid for tilpasning. Men hør alltid på hva legen din anbefaler først og fremst sier i henhold til medisinering, da ingen over nettet har din fulle oversikt over din situasjon. Ta alltid medisiner og annen type behandling i samråd med behandlende lege. Det at du tror at alt fremtidshåp er ute, er en automatisk tanke og en katastrofetanke, og det er helt normalt å tenke slik ved depresjon og angst. I realiteten finnes det jo alternative måter å se ting i livet på: Eksempel 1: Du sier du har mistet vennskap, mine alternative tanker til dette er: 1) er dette i det helet tatt sant? Kanskje er folk der for deg uten at du klar over det, fordi du er nedfor og 2) er slike venner som ikke er der for deg når du sliter, verdt å ta vare på? og 3) det er alltid mulig å danne nye vennskap i livet. Eksempel 2: Du hevder du gjør det dårlig på jobb, mine alternative tanker; 1) Igjen, har du "bevis" for at dette stemmer? Har du for høye krav til deg selv? 2) Med riktig behandling for angst, depresjon og angst får du energien og overskuddet du trenger for å gjøre en god jobb og 3) Er du i rett jobb/rett arbeidsplass? Viktig med et godt arbeidsmiljø og gjøre arbeidsoppgaver som en føler er meningsfulle. Eksempel 3: "Alt håp er ute" 1) Med riktig behandling kan det med stor sannsynlighet være du tenker annerledes rundt dette og 2) hvem vet hvilke fine ting som kan skje i fremtiden.. enten av flaks eller som resultat av at du har jobbet godt med psyken (Du trenger ikke å svare på dette, altså, bare for å illustrere poenget mitt med at automatiske tanker ikke nødvendigvis er til å feste altfor mye fokus på da det er lett å havne i "tankefeller" og det finnes alternative tanker.) Å jobbe med å finne alternative tanker til de automatiske tankene, og og bli bevisst på tankefeller, kan du for eksempel jobbe med systematisk hos psykologen, ta for dere slike tanker, om dere ikke allerede gjør dette. Finn ut i samråd med psykologen hvilke mestringsstrategier og ressurser du har og kan bruke. Du har jo fungert før, så ressurser har du, du må bli bevisst på dem og bruke dem igjen. Og det finnes gode, enkle mestringsstrategier å takle både angst og depresjon på. Sett gradvise, målbare og realistiske mål, og involver gjerne legen i prosessen du har med psykologen. Å jobbe med psyken kan sammenlignes med å bestige et fjell.. det er hardt å gå et fjell eller å jobbe med psyken, men for hvert et steg man tar (aktiv jobbing med seg selv) kommer man lenger og lenger opp på fjellet (nærmere og nærmere målet om å ha det bra med seg selv og leve det livet man ønsker) til slutt når man toppen..og tenk deg den utsikten fra toppen, og mulighetene denne toppen fører deg videre på? Jeg bruker naturmetaforen bevisst, da naturen kan være godt for psyken. Hvis du har skog, vann eller fjell i nærheten, bruk det for det er verdt. Er lettere å bearbeide tanker når man er aktiv fysisk, du blir kanskje mer trøtt om kvelden og får det dagslyset du trenger på dagtid for å komme inn en god døgnrytme. Håper du finner nytte i noe av dette, og masse god bedring til deg! Vi har forresten også frivillige på forumet som har ofte har tid til å prate om du eller andre skulle trenge dette (hvis du har veldig tunge tanker håper jeg at du tar kontakt med helsevesenet) Følg linken under om du ønsker kontaktinfo til de som til nå har stilt seg til disposisjon for prat: Endret 27. februar 2020 av GiaMahan 2 1 Lenke til kommentar
RaveX Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 Har slitt mye med det samme, og er semi fungerende i dag. Du kan sende meg en pm om du ønsker å utveksle tanker og problemer. 1 Lenke til kommentar
Gjest dfabc...05e Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Om du bruker legemiddel for depresjon eller angst så kutt de ut. De aller fleste nyere legemiddel gir folk dårligere søvn - ikke akkurat det man trenger når man er utslitt på jobb osv. Anonymous poster hash: dfabc...05e Lenke til kommentar
Gjest 6bfb8...387 Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 On 2/27/2020 at 9:59 PM, GiaMahan said: snip Tusen hjertelig takk for et svært godt innlegg. Jeg setter veldig stor pris på det. Har lest over dette innlegget mange ganger de siste dagene. Kommer til å svare på det du skriver, for å prøve å bedre bearbeide og forstå hva du skriver. Fant vel ut at jeg skulle skrive kort her nå fordi jeg siste 3-4 dagene har sovet ganske bra, men så fikk jeg et stygt tilbakefall i dag, og tilbakefallene pleier å vare lenger enn de gode søvnperiodene. Da kjenner jeg at jeg blir slukt av tunge tanker. Er også svært dårlig på å jobbe med problemene mine når jeg har det bra noen dager, og føler egentlig ikke at det hjelper å gjøre de tingene jeg gjør (meditere, skrive journal her og der, gå turer), men at det som noen ganger hjelper er visst jeg blir så interessert i et tema at jeg sitter og leser om det helt til leggetid og bare sovner uten å rekke å tenke på frykten for natten. Beklager tregt svar forresten. Er som sagt dårlig på å tenke på søvnproblemene og å jobbe med det når jeg har det bra noen dager. Anonymous poster hash: 6bfb8...387 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 Gjest 6bfb8...387 skrev (11 timer siden): Tusen hjertelig takk for et svært godt innlegg. Jeg setter veldig stor pris på det. Har lest over dette innlegget mange ganger de siste dagene. Kommer til å svare på det du skriver, for å prøve å bedre bearbeide og forstå hva du skriver. Fant vel ut at jeg skulle skrive kort her nå fordi jeg siste 3-4 dagene har sovet ganske bra, men så fikk jeg et stygt tilbakefall i dag, og tilbakefallene pleier å vare lenger enn de gode søvnperiodene. Da kjenner jeg at jeg blir slukt av tunge tanker. Er også svært dårlig på å jobbe med problemene mine når jeg har det bra noen dager, og føler egentlig ikke at det hjelper å gjøre de tingene jeg gjør (meditere, skrive journal her og der, gå turer), men at det som noen ganger hjelper er visst jeg blir så interessert i et tema at jeg sitter og leser om det helt til leggetid og bare sovner uten å rekke å tenke på frykten for natten. Beklager tregt svar forresten. Er som sagt dårlig på å tenke på søvnproblemene og å jobbe med det når jeg har det bra noen dager. Anonymous poster hash: 6bfb8...387 Så bra at du fikk noe ut av innlegget mitt! Ikke ha dårlig samvittighet for at du koser deg på de dagene som er bra, eller om når, eller om du svarer på innlegg. Du har faktisk deg selv å prioritere først og fremst. Det er fin strategi du har funnet, synes jeg, lese om noe som interesserer deg på kvelden. Å lese på sengekanten er fin måte å ro ned på for mange. Kvelden og senga er ikke tid og sted for å gruble, heller for å gjøre noe som gjør deg avslappet. Demp belysningen og kos deg med en god bok. Du har prøvd å meditere, skrive journal, gå turer. For det første er det noe å klappe seg selv på skulderen, du har prøvd noe, og det er en start. Har du prøvd å male eller tegne det du tenker på? Av og til er det ikke så lett å finne roen til å meditere, eller konsentrasjonen til å skrive eller energien til å gå tur, da er det å bare male og tegne noe du ikke trenger å ha verken ro, konsentrasjon eller noe særlig energi til å gjøre. Du bare maler eller tegner følelsene dine ut, uten å ha noen spesielle føringer. Fin aktivitet å gjøre på dagtid. Om det er vanskelig å studere eller jobbe nå, så er det å ha noe annet å gjøre i løpet av dagen, gjerne ut fra huset, uansett bra. Selv om det virker meningsløst akkurat her og nå. Det trenger ikke å være store greier, sett små, realistiske mål som du gradvis øker. Sjansen er jo der for at du risikerer å ha gjort deg selv sliten til kvelden og føler mestring og ro --> lettere sovner --> får nok søvn --> lettere klarer å bearbeide tanker og følelser pga overskudd dagtid --> har en bedre dag og videre fortsetter den gode spiralen. Du går til lege og psykolog, men føler at dette ikke hjelper. Hva har vært prøvd ut til nå? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. mars 2020 Del Skrevet 3. mars 2020 (endret) Du må begynne å leve igjen. Hva får deg til å føle deg levende? Du har jo hatt partner i mange år, det er nå slutt. Så begynn å date igjen. Kom deg opp av hølet. Det er enten livet eller døden. Hvis du ikke gjør noe, så vil du begynne å tilegne deg selvdestruktive vaner, og da tar det lenger og lenger tid å hente deg ut igjen. Har gått til psykologer også, men dessverre føler jeg de har gått utrooolig mye rundt grøten. Noe jeg mistenker de gjør for å se an om pasienten viser vilje til å "bryte ut" av denne gåinga rundt grøten, for å observere livsvilje/livskraft. Hold deg unna piller, ikke ta medikamenter. Det du trenger er bare å begynne å leve igjen. Begynn å ta del i aktiviteter som gir deg livsglede. Skriv ned skjulte drømmer og prøv å ta steg for å nå dem. Slapp av og la tiden gå litt. Hvilke folk du har hatt rundt deg i livet ditt har også noe å si. Da må jeg gå inn på spiritualitet, astrologi, stjernetegn, og hvilke energier som har påvirka deg over lang tid, og hvilken energi -du- er, men jeg kan la være med det akkurat denne gangen da jeg tenker du har nok med deg selv sånn som det er. Endret 3. mars 2020 av Taurean Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Gjør ditt beste for å håndtere problemet, på flere ulike nivå, og overlat resten til Gud. Jeg har slitt mye med søvnproblemer, og jeg kan helt oppriktig si at det eneste som fungerte var å slutte å kjempe mot det. Hvis jeg ikke får sove nå til dags så aksepterer jeg bare jævelskapen og lar livet rulle videre uten å fokusere på det. Da jeg slet som mest, og lå i senga og begynte å frike ut over å ikke få sove så gjentok jeg bare et mantra; "whatever you resist, persists" om og om igjen i huet mitt. Det høres sært ut, men det funket. Egentlig alt som får fokuset ditt vekk fra problemet funker. Tenk heller på det du har lyst å tenke på, og som fyller deg med glede og energi. Du kan kjempe mot deg selv så mye du vil, men på et tidspunkt så innser du at det er en tapt kamp og overgir deg selv til opplevelsen i øyeblikket. Og det krever virkelig et "leap of faith", for det er stikk i strid med hva du føler at du burde gjøre og du vet ikke hvordan det kommer til å ende. Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker Skrevet 9. mars 2020 Del Skrevet 9. mars 2020 (endret) sliter med depresjon selv, det som hjelper er solskinn, aa vaere ute og sole seg, det kan vaere 10-15 minutter og hjelper masse. vi mennesker er ikke saa forskjellig fra maskiner/ robotter vi trenger ogsaa sol energi for aa fungere optimal. angaaende sove problemer saa er det viktig aa ha en good frokost tidlig paa dagen. naar man har en good start paa dagen saa faar vi man ogsaa en good sovn paa natta. dette er forskjellen mellom a og b mennesker. b mennesker pleier aa haa daarlig start paa dagen fordi de spiser ikke frokost mens a mennekser staar opp tidlig tar en frokost osv de vil derfor ha en god natt sovn enn b mennesker Endret 11. mars 2020 av ex-jordbærplukkeren 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå