Gå til innhold

Vifter


Sirius2k

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg var en tur nede hos bestefar her om dagen og kom over 3 vifter :thumbs: .. jeg er lit usikker på om jeg kan bruke dem til pcen, siden den ene er på 12 volt, en på 17 volt og en på 25 volt... Og jeg lurer på om jeg kan bruke noen av dem i pcen?? :ermm:

Endret av Sirius2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den på 12V høres grei ut... Den på 17V vil nok svive lydløst og pent kanskje, men for begge gjelder det at de ikke trekker for mye strøm. Hmmm.. la meg anslå ikke over 1Ampere jaja max 1.5A (men da blir du lett kallt støvsugeren). Sånnt bruker å stå på dei.. Pass fingrene.. Hva var de brukt til?

Godt nyttår :fun:

Lenke til kommentar
eg og har et såørsmål omm d..

eg har to 3v vifter de går ganske seint... e d fordi eg har kobla di inn på 12v kabel??

lr tar eg heilt feil??

Hvis du har kobla en 3V vifte på en 12V kabel så vi den få et enormt turtall og sansynligvis brenne opp. Hvis den ikke har en innbyggd beskyttelse mot feilkobling. Selv på 5V (hvis det er på PC) vil den ha god fart. Men neppe brenne opp.

Hvis du mener 3Amp (tilsammen 6Amp), og du har satt dei på en 12V kabel så kan dei (sammen med annet) trekke så mye strøm at du ikke har 12V lenger, men kanskje bare 8-10V. Da går dei (allt) sakte.

Det er fordi du overbelaster strømforsyningen. Da er det den som blir varm inni og kan få skade.

 

Hvis dette er på en PC så kan hele maskinen ta skade av overbelastning.

 

Godt nyttår :fun:

 

Edit: Volt gange Amp. er lik Watt. Så desse viftene dine vil bruke 60-70 Watt. Og det er en del når en sammenligner med en fjernlyspære på en bil som er 55Watt.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...