Gjest e00b0...0e9 Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 Jeg har i min kontrakt at jeg har 7 uker (35 dager blir vel det) ferie per kalenderår. 1. halvår i fjor hadde jeg tatt ut 10 feriedager. Hele 2. halvår var jeg permittert 80%. Hvor mange feriedager kan jeg overføre til nytt år? Er det.... 35 totalt - 10 tatt ut = 25 dager? Altså at feriedager har jeg til gode uansett permittering(sgrad) ? Eller skal jeg f. eks. ta disse 25 som ikke er tatt ut, og fjerne 80% som tilsvarer permitteringsgraden, altså sitter jeg igjen med kun 5 dager som flyttes over? Eller noe helt annet? Anonymous poster hash: e00b0...0e9 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 (endret) Ferieloven gjelder også når arbeidstaker er permittert. Ferie skulle vært avviklet som normalt og ikke telle med som permitteringstid. Min vurdering er at siden 25 dagers ferie ikke har vært tatt ut som normalt i 2019, så skal alle disse 25 feriedagene overføres til 2020. Feriepenger for disse dagene skal beregnes med grunnlag i hva du hadde i lønn i 2018. Videre har du i tillegg rett til full ferie i 2020. Feriepenger for disse dagene skal beregnes med grunnlag i hva du fikk utbetalt i lønn fra arbeidsgiveren i 2019 (dvs. ganske redusert). Du kan motsette deg å avvikle ferie for de dagene feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet, men dersom virksomheten innstiller driften helt eller delevis i forbindelse med ferieavvikling, kan du likevel bli pålagt å avvikle ferie dersom du berøres av stansen. Endret 27. februar 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå