Gå til innhold

Skoledebatt: hvor mye trenger en eksamen å koste? Automatisering av eksamener?


lada1

Anbefalte innlegg

Jeg tror at i enkelte fag kan det lages systemer for eksamener ved bruk av computer/programvare. Poenget med eksamen er å sjekke hva en har fått med seg (forstått) + eventuelt kan av fakta ("data"). En automatisert eksamen må kanskje (enda en stund) være litt anerledes sammenlignet med en manuell eksamen.  En automatisert eksamen kan faktisk gi bedre muligheter og mer presise  svar om ferdigheter enn manuelle prøver. Dette kan nesten sammenlignes med at computere/programmer er bedre i sjakk enn noe menneske. 

Innen f.eks. matematikk så kan det genereres varianter av øvelser ganske så automatisk slik at en unngår at to helt like oppgaver repeteres. Smart programvare kan brukes for dette. Det samme gjelder innen ikt, fysikk og kjemi samt sjekk av grunnleggende språk-ferdigheter. Tilsvarende innen geografi og historie? En kan her få generert spørsmål som ikke er enkle "quiz" men som krever mye forståelse men der svarene kan sjekkes automatisk (ja/nei, avkryssing, tall-svar, enkel tekst).

Slike automatiserte systemer for dokumentasjon av kompetanse kan bety mye for bedrig av kompetanse blant befolkningen og arbeidslivet fremover. Nå er det vanskelig å få dokumentert sin kompetanse via eksamener/tester og få brukt dette for f.eks. opptak til visere utdannelse. Skoleverket prøver mye å monopolisere dokumentasjon/"sertifisering" av kompetanse. Vil en øke produktiviteten i samfunnet, så er det et poeng å løse på dette. En bør nå f.eks. impulsivt  kunne ta nesten gratis automatiserte eksamener på juleaften helt uanvengig av skoleverket. Og slike tester bør sidestilles med f.eks. eksamener fra VGS.  

Merk deg at lett tilgang til eksamener/tester kan gi muligheter for "best før dato" på sertifisering av kompetanse. Slik vil en kunne fremme grunnleggende forståelse på bekostning av "nervøst eksamen-pugg" som har lite med kompetanse å gjøre.

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-JEm7FT

Helt enig i at det er tullete at man kun har 2 eksamensmuligheter i året. 
Man har også masse data man kan trene en AI på som kan vurdere hvorvidt svaret gir en 1-6 eller F-A.
Desverre så blir ett slikt system slik jeg ser det veldig enkelt å lure trill rundt. Om noe kan det være ett hjelpemiddel for læreren som skal vurdere eksamenen.

Lenke til kommentar

Heller ikke alle får delta i så mange eksamener.  Jeg ønsket i sin tid å ta flere eksamener som jeg ikke fikk mulighet til. Det var for universitets-fag i matematikk og fysikk og jeg var knapt ferdig med ungdomsskolen.  Og for å ta en VGS eksamen så må en melde seg på ca 5 måneder før. Ingen nåde hos eksamens-kontoret i den sammenheng. Mister man tidsfristen med en dag av en eller annen god grunn, så må en vente ca 9 måneder for å ta eksamen (ved nets ehøve). Her styrer folk som ikke tar sitt samfunns-oppdrag så alvorlig.   Enkelte professorer er så greie at de lurer damene på eksamens-kontoret ved å fake dato på eksamens-dag slik at en får tatt eksamen før en melder seg opp (dersom man mister forrige påmeldingsfrist).  Det kaller jeg å ta ansvar for sitt samfunns-oppdrag ?

Jeg er ikke sikker på at AI-systemer for eksamener behøver være så lett å fake. I hvert fall for mange fag slik som for matematikk, fysikk, kjemi og elementære språkfag. En kan bli stilt overfor milliarder av muligheter som en ikke kan pugge seg frem til på forhånd. En blir nødt til å forstå. Og så bør en helst vedlikeholde sin kompetanse slik at dersom en klarer å lure et system en gang, så blir man avslørt ved at en ikke klarer å gjenta. Sertifisering bør jo helst gå ut på dato slik som for flyvere. 

Bare for å presisere: jeg er ikke imot organisert undervisning i grupper. Mange vil ha behov for dette, men det må ikke bli en hindring - voktet av folk som er ute etter å forsvare sin posisjon i arbeidslivet ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Realfagene har jo tildels fasitsvar, og ofte én bestemt måte å gjøre oppgaven på. Når du vil bruke AI også til språkfag blir jeg litt tvilende. Er AI der i dag at den kan vurdere argument og sammenheng i en skriftlig tekst?

Vurderingssituasjoner som måler grammatikk (og altså de mest målbare ting) eksisterer ikke i skolen. 

Lenke til kommentar
23 hours ago, afterall said:

Realfagene har jo tildels fasitsvar, og ofte én bestemt måte å gjøre oppgaven på. Når du vil bruke AI også til språkfag blir jeg litt tvilende. Er AI der i dag at den kan vurdere argument og sammenheng i en skriftlig tekst?

Vurderingssituasjoner som måler grammatikk (og altså de mest målbare ting) eksisterer ikke i skolen. 

 Enkelt eksempel angående språk: Det kan f.eks. testes om en kandidat har forstått en tekst innen en vis tid via kontroll-spørsmål. Teksten kan oppre i milliarder av mulige varianter via computer (gjerne ved bruk av AI).  Gramatikk og ortografi kan sjekkes (man har jo allerede stave-/gramatikk-sjekkere i tekst-behandlings-systemer).  Kanskje burde en inkludere komma-regler og gramatikk-forståelse i språk-tester (selv om det nå ikke gjøre manuelt) ?   Stave-ferdigheter er kanskje ikke så relevant lenger da nesten alle har stave-kontroll på sin telefon/computer.

Jeg mener at høyt-lesing også snart kan sjekkes via computer. Legger en trykk på viktige ord etc ?  En kan til en viss grad få indikasjoner på om en person forstår en tekst bare ved å analysere tonefall.  En kan også inkludere øvelser der kandidaten merker viktige ord i en tekst.  Det finnes forøvrig allerede språk-systemer som analyserer tekst for å finne om det er godt språk eller ei. Jeg tipper at svært mange som kommer ut av VGS ikke kan produsere en "god" tekst sånn rent elementært språklig sett. Elever får gjerne lite kjapp og god tilbakemelding på språk-bruk - og lite høve til å gå runder med korrigering. "Feedbacken" er gjerne bare et tall som mange bare bruker til å sammenligne seg med andre elever ?

Computer-basert "eksamen"/sertifisering kan for øvrig være veldig forskjellig fra vanlige "manuelle" eksamener - og noen ganger gå "dypere" og generelt hjelpe på intellektuell forståelse. F.eks. prøv å knytte "Battle of Britain" til andre hendelser/forhold under WW2 via piler/grafer og en får fort et inntrykk av hva du har forstått - og slike grafer kan analyseres via computer. Spill/simulering kan også brukes under læring av slikt.

For atter å presisere: jeg tror mange har behov for "flokkvis" læring - og direkte menneskelig kontakt kan være viktig for "synkrobisering" av tenkning. Mange tror at computer-systemer kan erstatte læreren. Det er en missforståelse. Læring og utviklig fremmes ofte ved å synkronisere mennesker mellom. Grupper som synger sammen, f.eks., synkroniserer fysikalske prosesser. Dette kan måles via registrering av puls/hjerteslag og annet. Tilsvarende kan man "synkronisere" mentalt/fysiologisk i lære-situasjoner. Men dette bør ikke være et argument for at skolen skal ha monopol på sertifisering av formell fompetanse. Apropos synkronisering: dette kan ha stor interesse angående senilitet. Medisinere forstår lite matematikk - så derfor ignorerer de dette ?

 

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...