Redaksjonen. Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 Rapport: Kjøreledninger er raskeste vei til store CO2-kutt fra tungtransport [Ekstra] Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 Herlig at forskerne endelig har begynt å gå gjennom gamle TU-kommentarer for idéer! Pantograf fungerer som et skudd. Med trenger ikke hele strekninger eller begge sider av veien hele tiden. Det er f.eks. ikke vits i bakker for retningen som går nedover. Og man kan sette bilen på lading uten å gå ut, hvis skinner er montert på vanlige hvilesteder. Andre fordeler er bare å ramse opp. Lett å få drift på alle hjul, ikke noe glatt dieselsøl i svinger som forårsaker ulykker, færre tunnelbranner, mye mindre støy i sterkt trafikkerte områder osv osv. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 (endret) Sitat Utbygging av et nett kjøreledninger langs 4000 kilometer vei er beregnet å koste 12 milliarder euro. En rapport som tydeligvis ikke tar med seg landets eget hydrogen-strategi. De fordrer og gjør sammenligningen mot Hydrogen ved å produsere den kun på energi-miksen i Tyskland. Noe som selvfølgelig er idiotisk, da dette gjør kostnadene mye, mye større for hydrogenet, og samtidig går tvert imot formålet Tyskland har i sin egen strategi der formålet selvfølgelig er å fjerne GHG utslipp, noe man gjør dårlig med kun produksjon direkte fra strøm-miksen og bak måleren der nede. Det er nok av "curtailed" energi både fra sol, vind og vannkraft til at man har en god start, og all ny fornybar kraftproduksjon, kommer med beregnet 30% tapt energi. Endret 27. februar 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 (endret) OlaML skrev (4 timer siden): mye mindre støy i sterkt trafikkerte områder osv osv. Støyfrie pantografer altså? Når varefrakten blir autonom så er det billig å la vogntoget stå på lading med jevne mellomrom. Altså en vesentlig kostnadsbesparelse for ikke-tidskritisk frakt. Endret 27. februar 2020 av Simen1 2 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 1 hour ago, Simen1 said: Støyfrie pantografer altså? Når varefrakten blir autonom så er det billig å la vogntoget stå på lading med jevne mellomrom. Altså en vesentlig kostnadsbesparelse for ikke-tidskritisk frakt. Artikkelen handler om hvordan pantografer kan bidra til å elektrifisere tungtransporten. Elektriske kjøretøy, spesielt lastebiler, lager mindre støy. Enig at autonom frakt og elektrisk drift har noen gode samspill, men vi trenger ikke vente på det. Det er masse forutsigbar stopptid på en bemannet lastebil som kan brukes til lading. 3 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 Simen1 skrev (1 time siden): Støyfrie pantografer altså? Når varefrakten blir autonom så er det billig å la vogntoget stå på lading med jevne mellomrom. Altså en vesentlig kostnadsbesparelse for ikke-tidskritisk frakt. Eller enda bedre, på trafikerte strekninger ha automatiserte skifte av trekkvogner. Dette vil man kunne utføre hurtigere enn dagens manuelle fylling av diesel. Litt ekstra kostnad i infrastruktur, men for store transportfirmaer, er nok ikke dette noe stort problem? (Man har visse lade/-skiftestasjoner hvor man bytter trekkvogn, og setter den som er brukt til lading.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå