Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. februar 2020 Del Skrevet 28. februar 2020 19 minutes ago, N8591NB4 said: Om folk flest ikke eier biler, øker flytrafikken betydelig. Selv kortere strekninger blir basert mer på fly. Kanskje kommer elfly? Det stemmer rett og slett ikke. Har du hørt om buss og tog? Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 28. februar 2020 Del Skrevet 28. februar 2020 "Lange" flyturer er gjerne Oslo Bodø. med korte mener jeg Oslo tronheim, kristiansand bergen etc. En tur du rekker på en kveld med bil. Fly èn person 1651 tur retur Oslo Kristiansand https://www.finn.no/reise/flybilletter/resultat? tripType=roundtrip&requestedOrigin=OSL.AIRPORT&requestedDestination=KRS.AIRPORT&requestedDepartureDate=28.02.2020&requestedReturnDate=01.03.2020&cabinType=economy&numberOfAdults=1 Billigste med Tog 898 men da må reise kl halv syv og er fremme ved midnatt https://www.vy.no/bestill/setereservasjon?orderId=41b237b6-02f3-4feb-b09e-6f94de128c56 Er du en familie på 4 er det rett og slett altfor dyrt. Vet at man kan bestille billigere lang tur i forveien, men det behøver du ikke med elbil. -Da kan du bare hive bagasje og folk inn i bilen å kjøre når det passer. Har man ikke bil må man selvsagt ta tog eller fly. Prisforskjellen er ikke stor om man planlegger lang tid i forveien, og da vinner fly pga tidsbesparelsen. Hvis man får konvertert til elbiler vil man fortsette å kjøre disse distansene uten utslipp. Ergo er elbil-fiendtlig politikk kontraproduktivt også i klima og miljøperspektiv. Har man ikke bil bruker man mer drosje, som gjerne er dieselpurker og har svært negativ påvirkning på luftkvalitet og forlkehelsa. Sykler man mye må man spise mer mat og det er kanskje den aller mest forurensende "energikilden" som finnes. Sykkel er bra for helsa, men det må også veies opp mot økningen i sykkelvelt og økningen av hardt skadde og dødsfall i fæle sykkelulykker. Elsykler er mer miljøvennlige men enda farligere... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. februar 2020 Del Skrevet 28. februar 2020 (endret) 1 hour ago, N8591NB4 said: "Lange" flyturer er gjerne Oslo Bodø. med korte mener jeg Oslo tronheim, kristiansand bergen etc. En tur du rekker på en kveld med bil. Fly èn person 1651 tur retur Oslo Kristiansand https://www.finn.no/reise/flybilletter/resultat? tripType=roundtrip&requestedOrigin=OSL.AIRPORT&requestedDestination=KRS.AIRPORT&requestedDepartureDate=28.02.2020&requestedReturnDate=01.03.2020&cabinType=economy&numberOfAdults=1 Billigste med Tog 898 men da må reise kl halv syv og er fremme ved midnatt https://www.vy.no/bestill/setereservasjon?orderId=41b237b6-02f3-4feb-b09e-6f94de128c56 Er du en familie på 4 er det rett og slett altfor dyrt. Vet at man kan bestille billigere lang tur i forveien, men det behøver du ikke med elbil. -Da kan du bare hive bagasje og folk inn i bilen å kjøre når det passer. Har man ikke bil må man selvsagt ta tog eller fly. Prisforskjellen er ikke stor om man planlegger lang tid i forveien, og da vinner fly pga tidsbesparelsen. Hvis man får konvertert til elbiler vil man fortsette å kjøre disse distansene uten utslipp. Ergo er elbil-fiendtlig politikk kontraproduktivt også i klima og miljøperspektiv. Har man ikke bil bruker man mer drosje, som gjerne er dieselpurker og har svært negativ påvirkning på luftkvalitet og forlkehelsa. Sykler man mye må man spise mer mat og det er kanskje den aller mest forurensende "energikilden" som finnes. Sykkel er bra for helsa, men det må også veies opp mot økningen i sykkelvelt og økningen av hardt skadde og dødsfall i fæle sykkelulykker. Elsykler er mer miljøvennlige men enda farligere... Men hvis tog blir for dyrt og stressende for en familie, er iallfall fly det. Du sa at hvis folk ikke eier biler vil folk fly mer. Alle de aspektene du har om sykling har man tatt med i undersøkelsen som sier at sykkel er 6 ganger så billig som bil for samfunnet. Mat til trening er ubetydelig siden du uansett skal trene 300 minutt i uka. Fall ved sykkel er også mye mer uskyldige enn kollisjon med biler. Endret 28. februar 2020 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 28. februar 2020 Del Skrevet 28. februar 2020 Man har i mange år jobbet målrettet for å få ned antall hardt skade og drepte i trafikken. På sykkel går det i feil retning, men da er det kanskje ikke så viktig? Myke trafikanter har man alltid vært forsiktig med å eksponere i blandet trafikk, men ikke nå lenger. De kalles "myke" fordi det er lite som skal til før det er alvorlige skader. https://www.nrk.no/norge/stor-okning-i-sykkelulykker_-torkel-_61_-dode-pa-vei-hjem-fra-jobb-1.14099016 "Del veien"¨ og bilde av en sykkelist så jeg når jeg kjørte nedover E6 nord for Snåsavannet. Der dundrer det mange 50 tonns trailere med fisk som skal sydover på veier hvor det kanskje er 10cm asfalt på utsiden av kantlina. Det er galskap å oppfordre sykelister å sykle der, men jeg så ingen sykelister heller. De kunne vel selv regne ut at det var å leke med livet å sykle der . Det er mange sykkelister som utfordrer sikkerheten sin mer en deltakere i ekstrem uka i Voss. Var selv en av dem i 20 årene... Syklet som en sinnsyk gjennom byen og så ned på alle som kjøre bil som feite latsabber. Kombinerer du denne ungdommelige arrogansen med ekkokammeret hos MDG så blir det nådeløst å være bilist uansett drivllinje. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. februar 2020 Del Skrevet 28. februar 2020 (endret) 16 minutes ago, N8591NB4 said: Man har i mange år jobbet målrettet for å få ned antall hardt skade og drepte i trafikken. På sykkel går det i feil retning, men da er det kanskje ikke så viktig? Myke trafikanter har man alltid vært forsiktig med å eksponere i blandet trafikk, men ikke nå lenger. De kalles "myke" fordi det er lite som skal til før det er alvorlige skader. https://www.nrk.no/norge/stor-okning-i-sykkelulykker_-torkel-_61_-dode-pa-vei-hjem-fra-jobb-1.14099016 "Del veien"¨ og bilde av en sykkelist så jeg når jeg kjørte nedover E6 nord for Snåsavannet. Der dundrer det mange 50 tonns trailere med fisk som skal sydover på veier hvor det kanskje er 10cm asfalt på utsiden av kantlina. Det er galskap å oppfordre sykelister å sykle der, men jeg så ingen sykelister heller. De kunne vel selv regne ut at det var å leke med livet å sykle der . Det er mange sykkelister som utfordrer sikkerheten sin mer en deltakere i ekstrem uka i Voss. Var selv en av dem i 20 årene... Syklet som en sinnsyk gjennom byen og så ned på alle som kjøre bil som feite latsabber. Kombinerer du denne ungdommelige arrogansen med ekkokammeret hos MDG så blir det nådeløst å være bilist uansett drivllinje. Det du gjør nå er victim blaming, og det kan du holde deg for god til. Men greit: Man burde altså bruke mer penger som går til motorveier til bedre sykkelløsninger. Foreslår at hver helsekrone som går til fokl som ikke har kroppen i orden pga for lite bevegelse, blir matchet med en krone til sykkeltiltak. Og synd for deg at du ikke klarte å eldes med verdighet. Noen av oss klarte det. Endret 28. februar 2020 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 28. februar 2020 Del Skrevet 28. februar 2020 Utrolig dårlig hersketeknikk her PingEnt! Lær deg hva Victim blaming er først før du bruker det i feil anledning. Du sier at ulykker med sykler er ubetydelig i forhold til biler. At jeg påpeker det motsatte reagerer du med personangrep og hentyder at latsabber skal betale for sykkelstier. He-he, utrolig umodent dette her. .. Jeg er faktisk opptatt av at sykelister skal får bedre betingelse, og dett er derfor jeg kritiserer hodeløs idioti det er å blande hard og bløt trafikk slik det gjøres i Norge. Se heller til Danmark hva de gjør der. Det gjør alt de kan for å skille biler og sykkelister. Majoriteten av sykkelister er gjerne unge godt utdannede folk. Flere av dem tar sykkelvanene sine over i familiesituasjon med barna i kassen foran eller på sete eller vogn bak. Dett er farlige trafikksituasjoner for sykkelister en rekke plasser i byen. Man blir oppfordret til å sykle hele året (går bra i år da uten vinter). om dette gjøres feil så øker ulykkene og det er det som faktisk skjer. Det er dyrt for landet at unge velutdannede slår seg ihjel på dårlig sykkelpolitikk. I Danmark har de egne sykkelbaner med boer og planfrie overganger for å unngå samtrafikk med biler. Det er tilrettelagt for at folk skal kunne ta med sykkelen på tog og t-bane. Det er ikke merkelig at Danskene kan dette mye bedre enn oss nordmenn, de har syklet mye mer i mange flere år en oss. Det som er rart er at vi ikke lærer av dem... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. februar 2020 Del Skrevet 28. februar 2020 26 minutes ago, N8591NB4 said: Utrolig dårlig hersketeknikk her PingEnt! Lær deg hva Victim blaming er først før du bruker det i feil anledning. Du sier at ulykker med sykler er ubetydelig i forhold til biler. At jeg påpeker det motsatte reagerer du med personangrep og hentyder at latsabber skal betale for sykkelstier. He-he, utrolig umodent dette her. .. Jeg er faktisk opptatt av at sykelister skal får bedre betingelse, og dett er derfor jeg kritiserer hodeløs idioti det er å blande hard og bløt trafikk slik det gjøres i Norge. Se heller til Danmark hva de gjør der. Det gjør alt de kan for å skille biler og sykkelister. Majoriteten av sykkelister er gjerne unge godt utdannede folk. Flere av dem tar sykkelvanene sine over i familiesituasjon med barna i kassen foran eller på sete eller vogn bak. Dett er farlige trafikksituasjoner for sykkelister en rekke plasser i byen. Man blir oppfordret til å sykle hele året (går bra i år da uten vinter). om dette gjøres feil så øker ulykkene og det er det som faktisk skjer. Det er dyrt for landet at unge velutdannede slår seg ihjel på dårlig sykkelpolitikk. I Danmark har de egne sykkelbaner med boer og planfrie overganger for å unngå samtrafikk med biler. Det er tilrettelagt for at folk skal kunne ta med sykkelen på tog og t-bane. Det er ikke merkelig at Danskene kan dette mye bedre enn oss nordmenn, de har syklet mye mer i mange flere år en oss. Det som er rart er at vi ikke lærer av dem... Jeg har selv syklet i Sveits, Tyskland og Østerrike på veiene der, og bilistene er betydelig mer omtenksomme enn de er i Norge. Så dette er ikke bare spørsmål om infrastruktur. Når kom jeg med personangrep? Er helt enig i at man må legge mer til rette for syklister, men det er vanskelig når statsbudsjettet lekker penger til veier uten samfunnsøkonomisk gevinst. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 28. februar 2020 Del Skrevet 28. februar 2020 (endret) Nå er det jo også slik at endel folk i byene ikke forstår hvorfor folk i distriktene vil ha, og faktisk trenger veier for å få det som produseres fraktet ut med tanke på eksempelvis eksport. Det er faktisk i distriktene kua, grisen, kornet, kylling, egg, villfisk, og oppdrettsfisk finnes. Dessuten er det en del som produserer andre ting der også, forde de ser spesielle muligheter. Om hovedkontoret og eksportavdeling ligger i en stor by slik at det ser ut som om det er byen som har skapt varene på papiret, så har altså ikke byen "laget" dette. Det må distrikter til også...faktisk, med veier...(!) Det fraktes mange tonn med samfunnsnyttige resurser på skammelig dårlige og farlige veier i distriktene !! Alt for få av disse kommer med på noen plan i overskuelig fremtid, samme hvor uunnværlige de er. Selv om det knapt har ett brukbart kjørefelt... Endret 28. februar 2020 av KjeRogJør Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 28. februar 2020 Del Skrevet 28. februar 2020 Det er ingen selvfølge med tog overalt, faktisk heller ikke det busstilbudet en trenger, frustrerende nok. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 29. februar 2020 Del Skrevet 29. februar 2020 8 hours ago, KjeRogJør said: Det er ingen selvfølge med tog overalt, faktisk heller ikke det busstilbudet en trenger, frustrerende nok. Men er det en selvfølge at en skal få bo overalt med støtte fra staten (veier, skoler, sykehus)? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. februar 2020 Del Skrevet 29. februar 2020 (endret) KjeRogJør skrev (10 timer siden): Det er faktisk i distriktene kua, grisen, kornet, kylling, egg, villfisk, og oppdrettsfisk finnes. Merk at de uthevede ikke er utpregede eksportprodukter. Vi produserer ikke en gang nok til eget forbruk og har en betydelig import av disse. Nå i disse Koronatider skal vi merke oss at korn er det eneste produktet av de du nevner som også står på DSBs hjemmeberedskapsliste. Mange småplasser i Norge er samfunnsøkonomiske tapsprosjekter som bare holdes kunstig i live fordi vi kan pga oljerikdommen og presset fra sinte bønder. "Kast litt penger etter de så de holder stilt" Endret 29. februar 2020 av Simen1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 1. mars 2020 Del Skrevet 1. mars 2020 Nesten ingenting i Norge er "samfunnsøkonomisk lønnsomt". Vi er et geografisk stort land med en befolking som er mindre enn en middels stor europeisk hovedstad. Om man skal kun bygge ting som er "samfunnsøkonomisk lønnsomt", må man først og fremst avfolke landet nord for trøndelag samt innlandet, så flytte alle vestlendinger til Bergen/Stavanger området, samle alle østlendinger rundt Oslo og flytte alle trøndere til Trondheim. Dette er sikkert vanskelig å forstå for en danske som kan sykle landet på tvers hver dag på vei til jobb, men slik er det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 1. mars 2020 Del Skrevet 1. mars 2020 1 minute ago, likferd said: Nesten ingenting i Norge er "samfunnsøkonomisk lønnsomt". Vi er et geografisk stort land med en befolking som er mindre enn en middels stor europeisk hovedstad. Om man skal kun bygge ting som er "samfunnsøkonomisk lønnsomt", må man først og fremst avfolke landet nord for trøndelag samt innlandet, så flytte alle vestlendinger til Bergen/Stavanger området, samle alle østlendinger rundt Oslo og flytte alle trøndere til Trondheim. Dette er sikkert vanskelig å forstå for en danske som kan sykle landet på tvers hver dag på vei til jobb, men slik er det. Og hvorfor skal vi absolutt bo så spredt? Lenke til kommentar
trikola Skrevet 1. mars 2020 Del Skrevet 1. mars 2020 On 2/28/2020 at 10:24 AM, PingEnt said: Kollektivtransport trenger mindre veier siden hver person på en fullpakket buss i rushtiden tar mindre plass enn en sjåfør alene i en personbil. Utenfor rushtiden er plass sjeldent et problem uansett. Busser er bredere en biler - jeg skrev bredere veier Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 1. mars 2020 Del Skrevet 1. mars 2020 Just now, trikola said: Busser er bredere en biler - jeg skrev bredere veier Likevel. Tok alle buss trenger du ikke stort mer enn ett felt. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 1. mars 2020 Del Skrevet 1. mars 2020 (endret) ? Hvis alle veier var enveiskjørt, ja Endret 1. mars 2020 av trikola Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 1. mars 2020 Del Skrevet 1. mars 2020 1 hour ago, trikola said: ? Hvis alle veier var enveiskjørt, ja Woops. Mente to felt, altså et i hver retning. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. mars 2020 Del Skrevet 2. mars 2020 likferd skrev (18 timer siden): Nesten ingenting i Norge er "samfunnsøkonomisk lønnsomt". Vi er et geografisk stort land med en befolking som er mindre enn en middels stor europeisk hovedstad. Om man skal kun bygge ting som er "samfunnsøkonomisk lønnsomt", må man først og fremst avfolke landet nord for trøndelag samt innlandet, så flytte alle vestlendinger til Bergen/Stavanger området, samle alle østlendinger rundt Oslo og flytte alle trøndere til Trondheim. Dette er sikkert vanskelig å forstå for en danske som kan sykle landet på tvers hver dag på vei til jobb, men slik er det. Her trengs det nyansering! At Norge er for spredt, men det betyr ikke at alle må bo bare fire steder i landet. Det er bare senterpartiets vanlige krisemaksinerings-propaganda. Norge kan godt ha et mangfold av størrelser på byer og tettsteder, spredt ut over landet, selv om det ikke trenger å være like ekstremt spredt som det er i dag. Dagens ekstreme spredning skyldes blant annet hodeløse samfunnsøkonomiske selvskudd opp gjennom oljealderen, kun gjort for å få dempe den politiske støyen fra distriktene. Byer og tettsteder burde ligget tettere langs og ved europaveiene, mens fylkesveier med massevis av tuneller og bruer som bare ender opp i små bygder uten nevneverdig industri, f.eks ei geite-sæter, burde aldri vært bygget på den måten. Norges distrikter burde bestått av bedrifter med så god samfunnsøkonomisk lønnsomhet at det lønner seg å ha et veinett dit, postbiler, strøm, internett, offentlig vann og kloakk etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå