Gå til innhold

Hele luftrommet mellom Harstad, Narvik og Tromsø er stengt for kameradroner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Marius Nilsen said:

Dette er jo helt håpløst. De som ønsker å spionere på militære hemmeligheter bryr seg tvilsomt om dette forbudet. Derimot rammer det alle andre, både proffesjonelle og hobbypiloter på en helt unødvendig måte.

Poenget er vel å se om dagens logistikk og trening kan gi bakkemanskap muligheten til å opprettholde et sånt forbud.
Håper de publiserer noe statestikk om antall nedskutte droner etterpå

• Liker 3
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Marius Nilsen said:

Dette er jo helt håpløst. De som ønsker å spionere på militære hemmeligheter bryr seg tvilsomt om dette forbudet. Derimot rammer det alle andre, både proffesjonelle og hobbypiloter på en helt unødvendig måte.

Sansynligheten for å oppdage en fientlig drone er mye større hvis det ikke kryr av droner i området. Det blir også mye lettere (juridisk) å anholde/sjekke personer som da flyr i området, fordi de da gjør noe ulovlig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

"Det er nå forbudt å fotografere, filme eller bruke andre sensorsystemer fra luften – enten fra drone eller andre flyvende farkoster"

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har russland satelitter som kan fotografere området? Tror det går en luftkorridor for international luftfart omtrent over området? Troms har for det meste fri ferdsel. Fotografering fra fjell kan vel også gi mye informasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva nå, om de oppdager en drone? Skal de da endre hele programmet for øvelsen, fordi den må være fientlig? Selvfølgelig gjør de ikke det. Er vel allmen kunnskap at relevante intreserte nasjoner har satelitter uansett.

Sannsyneligheten for å anholde personer som flyr allikevell er forsvinnende liten, iallefall for dem som bevisst bryter loven. Hva med de som ikke ønsker å bryte loven, men vil fly for rekreasjon/hobby? Hvorfor skal de anholdes?

Hele forbudet er tåpelig, og rammer bare uskyldige harmløse folk.

Lenke til kommentar

Jeg fikk først litt panikk fordi jeg trodde det var generelt flyforbud for modellfly, men heldigvis gjaldt det bare kameramodeller.

De nye "dronereglene" som kom er helt dust, for de rammer bare folk som driver med hobbyen sin lovlig. Det har aldri vært lov å utsette luftfartøyer for fare, og de som ønsker å gjøre det vil drite i reglene uansett, noe de mest sannsynligvis slipper unna med. Jeg spår at myndighetene kommer til å innskrenke hobbyen litt og litt til den er ødelagt. Håper jeg tar feil. Unger mister muligheten til å starte med den mest lærerike aktiviteten mulig fordi vi straffes med unødvendige regler etter over 80 år med trygg modellflyging.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...