Actibus Skrevet 23. januar 2021 Del Skrevet 23. januar 2021 Man får ikke alltid refundert hele beløpet uten å returnere varen, har opplevd det flere ganger på Aliexpress. Også problemer med VOEC der, ingen av de 25-30 pakkene jeg har fått siste måneden har vært merket med VOEC nummer i det hele tatt. De fleste vet små pakker og gikk gjennom og havnet i postkassa. Men 1 av de, som ble sendt med DHL måtte jeg betale moms og fortolling på pga manglende merking. Fikk ikke refundert en krone fra Aliexpress heller, bare svada om at import tax er kjøpers ansvar og ikke noe svar på hvorfor de da krever inn tax. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. januar 2021 Del Skrevet 23. januar 2021 Er også slik på ebay da kjøpsbeskyttelsen virket også på selger, så hvis ebay kan bevise eller har god tro og anta man lurer systemet å få pengene igjen om man selv har kjøpt noe man ikke får å virke risikerer man account subspention. Eller at kjøpsbeskyttelsen ikke virker lengere. Sitat Men 1 av de, som ble sendt med DHL måtte jeg betale moms og fortolling på pga manglende merking. Fikk ikke refundert en krone fra Aliexpress heller, bare svada om at import tax er kjøpers ansvar og ikke noe svar på hvorfor de da krever inn tax. Ja slik er det nok, aldri opplevd slik på ebay ennå, men hvis det skulle bli problemer får man vel vertfall tax invoice på ebay man kan vise til transportør, men liten risiko for de ikke godtar det. Aldri vært borte i aliexpress siden jeg fikk sist problemer med kunderservicen der regner wish er samme problem etterhvert er grunn for det er billig, men syns selgerne kunne informert om vanlige feil. Er ikke smart å selge ting som man ikke har peiling på selv. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 23. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2021 LMH1 skrev (5 timer siden): Tja enkelte ganger krever aliexpress man betaler for retur og det ikke lønnsomt alltid på små ting. Så er særlig mangel på kompentanse selgerne kommer ofte men for sent informasjon sier det størst sansynlig vil fungere men etter man har fått varen er plutselig tonen en annen. Så nei har ikke mye tilitt til verken aliexpress eller ebay. Er mye mangel informasjon eller feil informasjon men det bryr selgerne seg fint lite om så sant de ikke taper, ebay og aliexpress må være skeptisk så det ikke er kun selger som taper. Så har liten tillit til de som selger handler kun om penger og redusere tap de selger, men er det noe feil blir det speenende å se hvor lenge man kan klage. Nei men er en del som er dyrt også er søppel så man kan ikke stole på å få relevant informasjon, selgerne vil nok muligens legge skylden på deg du leste ikke tester eller gjorde en dårlig vurdering så da kan du betale returfakt ser jeg ofte. Men hvorfor legger de ikke informasjon om det? For bruker man paypal money back warranty og vinner hver gang er vel bedre for selgerene å informere. For å ungå problemer i etterkant. For er mange selgere som selger ting de ikke vet hva er eller hvordan de brukes til, eller prøver å finne ut av det før det er for sent, for hvis de kan legge skylden på kjøper er jo fortjenesten vunnet. Da man ikke har noe krav i utgangspunktet at kjøper men uansett må man prøve å klage på feil informasjon eller mangel på informasjon for å ungå flere kjøper ting som ikke virker. Jeg har aldri blitt påkrevd å sende noe i retur. Ikke så lenge jeg sender bildebevis og dokumenterer godt hele veien. Jeg tar bilder av alle pakkene jeg får både før og etter at jeg har åpnet dem. Spesielt de dyrere tingene. Jeg fikk en power supply (12v 20 amp) som var deformert når jeg fikk den grunnet grov behandling i frakten. Jeg tok bilde av den og sendte den til AliExpress hvor jeg krevde pengene tilbake. Etter ca. en ukes tid fikk jeg mail om at pengene var på vei til min konto og at varen ikke trengtes og returnere. Men det er AliExpress man må ta dette med og ikke selgeren. Det er AliExpress som avgjør alle slike saker og tar dette videre med selger for oss. Det finnes mye rart på AliExpress ja, men hvis man feks. kjøper et 18650 Lithium Ion batteri som i følge annonsen skal ha 9.900mA kapasitet så mener jeg man kan takke seg selv. Da har man gjort dårlig research og er i tillegg totalt uvitende og kanskje ikke engang egnet til å bruke et slikt type batteri over hodet. Det er jo utrolig merkelig at absolutt alle varer jeg har fått derfra (som ikke er blitt skadet i frakt) har fungert slik annonsen tilsier. Vi snakker sikkert 400 kjøp og sikkert 5-10 ganger så mange varelinjer. Seneste i går bestillte jeg varer for rundt 14.000 kroner. Jeg er ikke det minste bekymret. Jeg har gjort mye research før jeg trykte på kjøp knappen. Man baetaler langt mindre for varene når man bestiller fra butikker som AliExpress. Da kan man ikke forvente førsteklasses support og gjerne en norsk representant som hjelper deg via telefon. Hvis slikt er viktig for deg eller andre, så bestill via en Norsk importør og betal 3-4 ganger så mye. 2 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 23. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2021 Actibus skrev (5 timer siden): Man får ikke alltid refundert hele beløpet uten å returnere varen, har opplevd det flere ganger på Aliexpress. Også problemer med VOEC der, ingen av de 25-30 pakkene jeg har fått siste måneden har vært merket med VOEC nummer i det hele tatt. De fleste vet små pakker og gikk gjennom og havnet i postkassa. Men 1 av de, som ble sendt med DHL måtte jeg betale moms og fortolling på pga manglende merking. Fikk ikke refundert en krone fra Aliexpress heller, bare svada om at import tax er kjøpers ansvar og ikke noe svar på hvorfor de da krever inn tax. Hva var det du kjøpte? Hvorfor ville du returnere varen? Når man kjøper frs AliExpress i dag, så betaler man norsk moms på varen. Legger du inn USA som bostedsadresse får du en annen takst etc. Har testet dette. Jeg får også fratrekk for alt jeg kjøper. Du merker det på den måten at når du har ting i handlekurven som koster feks. 100 kroner. Så spretter prisen opp til 125 kroner når du klikker kjøp knappen. Dette er noe dem startet med for ikke lenge siden. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. januar 2021 Del Skrevet 23. januar 2021 (endret) Sitat Men det er AliExpress man må ta dette med og ikke selgeren. Det er AliExpress som avgjør alle slike saker og tar dette videre med selger for oss. Ja men aliexpress virker ikke bryr seg noen ganger går det lettere fordi selgeren ikke vil ha varen i retur, men ellers er vel hovedreglen man må betale returfrakt hvis selgeren vil ha varen. Så er skeptisk til aliexpress og ebay er jo mere risiko for de har vel lite peiling og blir det først problemer om det er små ting er vel lite villige og ordne opp. Så er det ikke alltid så lett å bevise at man faktisk blir lurt heller. Så godt mulig dårlig beviser, så må jeg si opplasting av video tar tid, selv 128 MB video tar flere minutter. Så du får vurdere selv. Risiko vs kostnader. Norske butikker betaler nok frakt eller man får billigere pris ofte 60 kr på retur hvis man er maksimalt uheldig. Det som man kan si hvis man har mye returer må man regne med å få vanskelig behandling flere tilfeller slike steder mistenker kjøper er problemet ikke selgerne. Er det veldig kort garanti også. tror det er under 90 dager men ebay har vel 180 dager tror jeg. Sitat Det finnes mye rart på AliExpress ja, men hvis man feks. kjøper et 18650 Lithium Ion batteri som i følge annonsen skal ha 9.900mA kapasitet så mener jeg man kan takke seg selv. Ting som er åpenbart svindel burdes fjernes så der gir aliexpress og ebay bevis nok at de gjør lite å følge opp. Så hvis man kjøper slik ofte sitter man fort med tap. Man bør vel styre unna alt billig særlig minnekort, harddisker, spill etc for er ofte de ikke informerer om feil, er piratkopier eller at de rett og slett blir ødlagt. så er det tilfelle hvor du selv betaler returfrakt og betaler 300 kr eller mere selgeren blir sur for de de får invoice fra custom og går en halv år du får varen igjen, hvorfor de vil ha varen i retur kan jo lures på for å ungå folk å lage saker å påføre selger tap? Slik ser jeg både på ebay og aliexpress. Så antar vel er en grunn prøv å be de på ebay eller aliexpress om å lage custom og shipping label får du enten ikke svar eller de sier du skal skrive 0 i verdi så syns ikke synd på selgerne om du skrive hva du har betalt selv inkludert moms syns ikke de fortjener gode kunder. Endret 23. januar 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 23. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2021 Husk at AliExpress er gigantisk. Dem er veldig store. Det blir litt som å klage på regningen hos Møller Bil. Man blir bare veldig liten og servisen er heller ikke noe å skryte av. Men fordelen er at dem ligger i Norge så vi kan besøke dem og forstår hva dem sier. Jeg tenker litt sånn at hvis jeg skulle tape en tusenlapp hos AliExpress fordi en selger ikke fikset opp etter seg, så hadde jeg gitt blaffen. Jeg har uansett spart tusenvis av kroner på og handle derfra. Da må man i værste fall svelge noen kameler i ettertid. Det skal ikke være slik selvsagt, men det er bare sånn det er. Jeg driter i det, for besparelsen er enorm ellers og utvalget på elektronikk og komponenter er formidabelt. Alt på ett sted. Men hvis 5.000 kroner er alt man har, og varen man har spinket og spart til koster 9.000,- i Norge og 3990 hos AliExpress og man velger sistnevnte så lever man litt farlig. Ikek fordi jeg tror man blir lurt, men fordi tapet for kjøperen blir tungt og svelge. Jeg mener det er feil å kjøpe ting fra AliExpress hvis man fra før ikke kan tåle å ta et evt. tap. Man må bruke hodet litt og tenke "hvorfor er det egentlig SÅ mye billigere?" Garantier kan man vel i praksis se bort i fra. Kundebehandling fra selger er stort sett fraværende etc. Samtidig kan man gå rett inn på Elkjøp (Hvis dem har varen der), ta seg en gratis kaffe i kaffeautomaten, snakke med norsk betjening og kjøpe et produkt med full garanti. I tillegg kan man levere det tilbake uten spørsmål innen 60 dager, selv om det er nrukt og få pengene igjen. Slikt er ikke gratis! Å handle fra det store utland er noe man gjør hvis man bruker hodet og driver litt resarch på forhånd. Man må også tåle og tape pengene man bruker i værste fall. Når jeg sier at jeg har handlet for 14.000 kroner, så er jo ikke alt fra EN selger. De dyre produktene er handlet fra annerkjente selgere på AliExpress og jeg har valgt å betale LITT mer for dette.Mange av produktene jeg kjøper får man billigere fra andre selgere, men jeg følger magefølelsen her. Om et miksroskop koster 2.990 NOK eller 3.129 NOK er meg klinkende likegyldig. Det vil alltid være en litt større risiko og handle fra AliExpress. Jeg har også sett flere negative reviews på produkter som ikke er rettferdig. Det var en som skrev at Batteriet han kjøpte ikke hadde i nærheten av kapasiteten som selger påsto. (9.900mA). Han hadde målt batteriet til 1.800 mA og la inn bilde av testen. Sorry, men jeg klarer bare ikke å synes synd på slike mennesker. 3 1 Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 23. januar 2021 Del Skrevet 23. januar 2021 Bjerknez skrev (9 timer siden): Hva var det du kjøpte? Hvorfor ville du returnere varen? Når man kjøper frs AliExpress i dag, så betaler man norsk moms på varen. Legger du inn USA som bostedsadresse får du en annen takst etc. Har testet dette. Jeg får også fratrekk for alt jeg kjøper. Du merker det på den måten at når du har ting i handlekurven som koster feks. 100 kroner. Så spretter prisen opp til 125 kroner når du klikker kjøp knappen. Dette er noe dem startet med for ikke lenge siden. Jeg betalte jo moms til Aliexpress ved kjøp, men pakken og papirene ble ikke merket med VOEC nummer og DHL krevde moms på nytt. Som sagt, jeg har handlet over 25-30 ting derfra i senere tid, betalt moms på alle ved kjøp, men ingen av pakkene var merket med VOEC nr. Dvs selger vet ikke/gir faen i å merke korrekt. De selgere jeg har spurt aner ikke hva VOEC er, så her krever Aliexpress tydeligvis inn pengene og gir ikke noe beskjed videre hva som må gjøres videre mtp merking av pakke og papirer. Om de i det hele tatt betaler moms beløpet inn til staten begynner jeg å tvile på når de ikke engang klarer å få selgerne til å merke korrekt. Aliexpress selv er jo umulig å få tak i, de har bare en chatbot som ikke kan hjelpe med stort, ingen annen chat eller e-post å kontakte de på. Det jeg hadde kjøpt var LED bar som var reklamert med xxx watt effekt, men når den kom så testet jeg strømtrekket og effekten var omtrent 1/8 av det de påstod. Fikk beskjed om at varen måtte returneres for full refusjon og det koster jo mer enn varen. Så man får ikke alltid alt tilbake. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 23. januar 2021 Del Skrevet 23. januar 2021 Jeg har vært veldig fornøyd med Aliexpress, handlet der for nærmere 30k siden starten, men å betale moms for så å bli krevd for den på nytt + fortollingsgebyr pga de ikke gjør jobben sin, det er svindel. I tilfellet jeg snakker om så kontaktet jeg kredittkort leverandøren og krevde refundert momsbeløpet på ordren og det gikk rett gjennom og pengene på konto dagen etter. Jeg hadde jo betalt for en tjeneste som ikke var levert. Men det skal jo være unødvendig å gå til det skrittet i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2021 AliExpress står vertfall på Skatteetaten sine lister over utenlandske nettbutikker som er med i VOEC ordningen. Du finner listen her: https://www.skatteetaten.no/globalassets/bedrift-og-organisasjon/voec/voec-registrerte-tilbydere-11012021.pdf Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2021 Hvorfor Dem ikke merker pakkene sine vet jeg ikke, men jeg bruker aldri DHL. Kun billigste frakt (china post) og momsen får jeg uansett tilbake da jeg driver et forma som tilbyr vaktmestertjenester og reparasjon av elektronikk Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. januar 2021 Del Skrevet 24. januar 2021 (endret) Sitat Samtidig kan man gå rett inn på Elkjøp (Hvis dem har varen der), ta seg en gratis kaffe i kaffeautomaten, snakke med norsk betjening og kjøpe et produkt med full garanti. I tillegg kan man levere det tilbake uten spørsmål innen 60 dager, selv om det er nrukt og få pengene igjen. Slikt er ikke gratis! Å handle fra det store utland er noe man gjør hvis man bruker hodet og driver litt resarch på forhånd. Man må også tåle og tape pengene man bruker i værste fall Hva bør styres unna? PCer og 5g routere etc? cpu\ram til overklokking? Selv har jeg ikke mye tillit til aliexpress, er man god å reparere selv så kanskje men får intrykk mye man kjøper der særlig belter og skinn etc er falsk tror ikke man skal være så trygg på 5g mobiler heller. Problemet mange av produktene ikke er eu godkjente og man kan i verstefall få problemer med det. Sitat Aliexpress selv er jo umulig å få tak i, de har bare en chatbot som ikke kan hjelpe med stort, ingen annen chat eller e-post å kontakte de på. Slik er det med ebay også, utrolig vanskelig særlig den siste tiden å få svar. Muligens jeg går over til wish men vet der særlig er det mange misfornøyde så men tror uansett man blir bedre behandlet av noen nye virker ut som er lettere med reklamasjon i starten en hvis man har vært kunder en del år. Da skal det mere til for du får støtte særlig hvis du har en del reklamsjoner før, verken ebay eller aliexpress vil si du bør bli kunde et annet sted men sikkert derfor de ikke svarer deg. Corona sitvasjonen tviler jeg har særlig stor betyning hvis det ikke er kjent er kun i norge som jobber på hjemmekontor. Endret 24. januar 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2021 LMH1 skrev (1 minutt siden): Hva bør styres unna? PCer og 5g routere etc? cpu\ram til overklokking? Selv har jeg ikke mye tillit til aliexpress, er man god å reparere selv så kanskje men får intrykk mye man kjøper der særlig belter og skinn etc er falsk tror ikke man skal være så trygg på 5g mobiler heller. Problemet mange av produktene ikke er eu godkjente og man kan i verstefall få problemer med det. Jeg personlig ville ikke kjøpt non branded 5G routere eller laptoper etc. fra AliExpress. Dette er det jeg kaller for ferdige produkter. Ikke fordi dem nødvendigvis er dårlige, men fordi at sjansen er jo der for at man blir uten nett og da finnes liten eller ingen og evt. veldig trig saksgang for å få det fikset igjen. Det jeg kjøper på AliExpress er ikke ting jeg er avhengig av i hverdagen. Jeg kjøper hobbyrelaterte ting og 90% av alt jeg kjøper er alt som har med elektronikk og gjøre vedrørende komponenter, ledninger, kontakter, motstander, loddetinn og alt mulig annet. Jeg har kjøpt loddebolt (Ksger) fra Kina etter mye research som jeg annser som et "ferdig" produkt, men den kostet ikke mer enn 600 kroner og loddebolten er ikke noe jeg TRENGER i hverdagen og er et beløp jeg i værste fall kan avse hvis noe går virkelig galt. Jo mer jeg handler jo mer penger sparer jeg i forhold til å kjøpe i Norge eller andre steder. Men risikoen for at det dukker opp et bomkjøp stiger jo etter hvert som man handler. Da tenker jeg litt slik at jeg har spart så mye penger så langt at jeg fint kan tape litt en gang i blandt hvis det skulel skje. Jeg gidder ikke å krangle med dem hvis dem setter seg på bakbeina fordi en loddebolt ble ødelagt i frakten. Faktisk kan det hende jeg heller kjøper en nye en fra AliExpress. Dem sender jo ikke ut ødelagte loddebolter. Loddebolten jeg snakker om har fått veldig mye skryt og lite klager og dermed anser jeg det det som et engangstillfelle. Så nei, jeg hadde aldri kjøpt en laptop fra AliExpress. Ikke fordi jeg tror den er dårlig, men fordi sjansen er stor for at den blir ødelagt i frakten, noe som skaper litt hodebry. Det kommer litt ann på alt sammen, men hvis man er litt bevisst på hva man kjøper og driver litt research først så går det helt fint som regel. Som et eksempel kan jeg si at jeg har sittet timesvis og lest om Adonstar 409 mikroskop som jeg bestillte derfra. Youtuberne jeg har sett gir denne tommel opp. Selv om den koster rundt 3.000NOK. Jeg søker på AliExpress, finner produktet, sorterer på "mest solgt" så jeg får opp den selgeren som har solgt flest slike. Så legger jeg høyde for at dette kan være scam, og tar en titt på reviews. Jeg ser HVORDAN dem er skrevet og gjør meg opp en mening om dette er fake reviews eller ikke. Jeg kjøper aldri noe som har under 4.8 poeng i reviews. Mange av reviews kan være dårlige, men enkelte klager på ting som jeg ikke bryr meg noe om. Feks. frakt tiden. Den bryr meg ikke. Om det tar 2 uker eller to måneder er meg klinkende likegyldig. Mange klager også på ting som allerede er nevnt i annonsen. Dette ser jeg bort i fra. Mange legger inn bilder om at produktet er skadet i frakten. Dette kan jo ikke selger noe for (i de fleste tillfeller). Man betaler slikk og ingenting for frakten og ofte er det også gratis. Hva forventer man?? Er man redd for at det blir ødelagt så velg DHL etc. som kan stå ansvarlig. Men det koster mer. Det er veldig mye jeg setter meg inn i før jeg kjøper noe. Jeg sjekket nettopp og jeg har til sammen 312 stk. ordre som er sendt til meg de siste 6 månedene. Dette er ordre og ikke antall pakker. Jeg får flere pakker fra hver ordre så antallet pakker jeg har motatt nærmer seg nok 1000 stk. jeg har ikke telt, men det er mange. Det hender jeg har fått feil antall når det gjelder komponenter og kontakter etc. og det har hendt at enkelte ting har blitt ødelagt i frakten, men jeg har aldri blitt "lurt". Jeg har tjent MYE penger på dette. Power Supplyen som fikk en del bulker under frakten fikk jeg tilbke pengene for og jeg fikk beholde produktet. Den virket som den skulle, men hadde en bulk i lokket. Jeg er ganske sikker på at hvis jeg hadde bestillt 1000 pakker fra en norsk nettbutikk så hadde jeg også opplevd enkelte feilsteg. Det hele koker ned til en ting: AliExpress er BILLIG. Det ER en grunn til at det er billig og man må ta innover seg at man som liten normann bare er en liten fjert i den store sammenhengen. Man kan ikke forvente førsteklasses service, penger tilbake garanti og produkter levert på døren. Har man penger nok og man egentlig kan klare seg uten laptopen man bestiller og har allerede tjent masse penger på og kjøpe andre ting så sier jeg kjøp laptopen. Hvis man har spinket og spart 3.000 kroner og forventer at laptopen fra AliExpress kommer med norsk bruksannvisning, 5 års full garanti og flott kundesupport så sier jeg IKKE kjøp. Jeg annser det å handle fra AliExpress som en liten "sport" som man må lære seg. Man må vite hva man kan forvente og gjøre en del research før man kjøper noe. Spesielt hvis det er noe dyrt. 2 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. januar 2021 Del Skrevet 24. januar 2021 (endret) Sitat Jeg har kjøpt loddebolt (Ksger) fra Kina etter mye research som jeg annser som et "ferdig" produkt, men den kostet ikke mer enn 600 kroner og loddebolten er ikke noe jeg TRENGER i hverdagen og er et beløp jeg i værste fall kan avse hvis noe går virkelig galt. Selv kjøper jeg loddebolt og loddetin på ebay men det er langt lavere pris, man ser ofte kabelene er tynne og har mistanke det kan innholde bly eller annet som kan være kreftfrekaldene men er vanskelig å bevise. Syns det bør opplyses om men er vel slik å handle på ebay tror selgerne vet slik men bryr seg ikke. Så hva er billigst på lengere sikt å få kreft vs handle billig? Kan jo ikke vite biltema eller andre steder har samme problem. Sitat Har man penger nok og man egentlig kan klare seg uten laptopen man bestiller og har allerede tjent masse penger på og kjøpe andre ting så sier jeg kjøp laptopen. Hvis man har spinket og spart 3.000 kroner og forventer at laptopen fra AliExpress kommer med norsk bruksannvisning, 5 års full garanti og flott kundesupport så sier jeg IKKE kjøp. Nå er ikke norsk bruksanvisning største problem er vel større problem varen blir ødlagt i frakt, selgerne vil neppe betale kostnadene så blir fort tap, eller bagatiliserer at den har blitt skadet de gir 2-5 euro så er lite sammenlignet mot tapet man blir påført. Annet er de ikke vil informere om svakheter ved ting. Mye er piratkopier men er vanskelig å bevise for det blir jo påstand mot påstand. 5 års garanti hjelper lite særlig hvis den blir fysisk skadet, kan være produksjonsfeil eller modeller som har dårligere kvalitetet en forventet men kjøper må ofte bevise det ellers kan man fort tape penger. Sitat AliExpress er BILLIG. Det ER en grunn til at det er billig og man må ta innover seg at man som liten normann bare er en liten fjert i den store sammenhengen. Man kan ikke forvente førsteklasses service, penger tilbake garanti og produkter levert på døren. Ja tror årsaken til folk selger på ebay og aliexpress er det er lite kostnader med frakt og for redusere tapet sitt, siden de har lite å tape med mindre ebay eller aliexpress hjelper kundene. For det finnes jo noen selgere som forsøker å hjelpe og er opptatt av gode tilbakemeldinger men fleste bryr seg ikke eller vil gjøre noe for å ungå tap annet en å gir kjøperen skylden. Sitat Jeg annser det å handle fra AliExpress som en liten "sport" som man må lære seg. Man må vite hva man kan forvente og gjøre en del research før man kjøper noe. Spesielt hvis det er noe dyrt. Ja ebay og aliexpress og wish er jo mere ustabilt en aksjer, så sant ikke selger taper forsetter de å selge til de får større tap. Er jo flere måter man kan ungå tap på, men fleste selger bryr seg ikke. Sitat Jeg har tjent MYE penger på dette. Det er veldig inviduelt, husk før eller senere snur det, man kan ikke sjekke alt i miste detaljer, for er muligens når lagret dems går tomt går de for falske varer, eller ikke sjekker det grundig, så man er aldri trygg, samme med aksjer. Så jeg sluttet å handle fordi jeg ser blir mere tap en lønnsomt siden selgerne bevist skjuler feil og mangler kan si samme om dx.com som ikke gjør mye hvis det er noe feil. Du må bare betale returfrakten så kanskje du er heldig og få en ny vare, men lite sansynlig de gjør det. Samme kan sies om mobilreparatører og pc repratører slikt som driver med slik er størst sansynlig svindel vet flere i oslo som gjør det kun på grunn av profit ikke kvalitet, er så dårlig utført man kan gjøre det selv billigere. Endret 24. januar 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2021 Husk at de som klager er gjerne dem som ikke har skjønt at Aliexpress ikke er elkjøp.no. Dem som klager er dem som har kjøpt en eller noen få ting og opplevd problemer. Det er uhyre mange som handler på AliExpress og de som er fornøyde holder stort sett kjeft. Desverre. Nå er ikke jeg heller overveldet av AliExpress. Mye kan forbedres. Men så lenge jeg sparer MYE penger på og handle der, så holder jeg kjeft og bare bestiller. Så får jeg heller gå på en liten smell om en av varene jeg får ikke står i stil med beskrivelsen etc. det kan jeg fint leve med. 2 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. januar 2021 Del Skrevet 24. januar 2021 (endret) Sitat Husk at de som klager er gjerne dem som ikke har skjønt at Aliexpress ikke er elkjøp.no. Dem som klager er dem som har kjøpt en eller noen få ting og opplevd problemer. Det er uhyre mange som handler på AliExpress og de som er fornøyde holder stort sett kjeft. Desverre. det som er forskjellen mellom elkjøp og aliexpress du slipper returfrakten men får høy pris, og selgerne prøver å anbefale de produktene de tjener mest på som er dårligst kjøp for kjøperen som regel, når de bruker lokketilbuder for å få folk å handle. Med aliexpress er vel heller problemet man ikke vet hva man kjøper å få sjegget i postkassa. Noen ganger kan man være heldig mens andre ganger er selgerne lite villige å ordne opp de dytter bare fraktkostnaden på kjøper så får du håpe aliexpress ordne opp. Eller prøver selv med lav pris som refusjon. Syns det er dumt å bare bestille og ikke klage håper de useriøse selgerne går lei å slutter så kan det bli tryggere å handle der. Men en del tilfeller ender med selgeren vinner fordi man klarer ikke å bevise selgeren lurer deg, da det desverre finnes noen som prøver å lure selgerene. https://www.aliexpress.com/item/1005002003537384.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.2f1944eaftHsHA&algo_pvid=1d1b5f66-b3cd-4623-b4b8-92b0e27b1ee8&algo_expid=1d1b5f66-b3cd-4623-b4b8-92b0e27b1ee8-9&btsid=0b0a555f16115093280674326e0755&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ Noe slik er man skeptisk til, godt mulig det ikke virker i norge. https://www.aliexpress.com/item/4000414075718.html?spm=a2g0o.detail.1000014.55.3b20cf70c56Ezx&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.33416.210123.0&scm_id=1007.33416.210123.0&scm-url=1007.33416.210123.0&pvid=e7ba796f-c7d2-472e-aa82-f75b091e4430&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.33416.210123.0,pvid:e7ba796f-c7d2-472e-aa82-f75b091e4430,tpp_buckets:668%230%23131923%2333_668%23888%233325%2317_23416%230%23210123%239_23416%234721%2321967%23882_23416%234722%2321972%235_668%232846%238116%232002_668%232717%237567%23926_668%231000022185%231000066058%230_668%233422%2315392%23356_4452%230%23189847%230_4452%233474%2316498%23501_4452%234862%2322449%23129_4452%233098%239599%2338_4452%235108%2323442%23743_4452%233564%2316062%23339 Slik er neppe ekte mistenker jeg. Sitat Men så lenge jeg sparer MYE penger på og handle der, så holder jeg kjeft og bare bestiller. Tror ikke bespalsen blir særlig stort, om det ikke virker gjør selgeren neppe noe samme hvis den ikke virker i norge uten det står noe sted, eller om det ikke står noe sted virker bare med noen biler, ikke elbiler eller noen merker. Er ikke spart penger før man vet det virker, og vet hvor problemet er hvis den ryker godt mulig slik slutter å virker med 24 volt batteri. Endret 24. januar 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2021 Sitat Med aliexpress er vel heller problemet man ikke vet hva man kjøper å få sjegget i postkassa. Noen ganger kan man være heldig mens andre ganger er selgerne lite villige å ordne opp de dytter bare fraktkostnaden på kjøper så får du håpe aliexpress ordne opp. Eller prøver selv med lav pris som refusjon. Syns det er dumt å bare bestille og ikke klage håper de useriøse selgerne går lei å slutter så kan det bli tryggere å handle der. Men en del tilfeller ender med selgeren vinner fordi man klarer ikke å bevise selgeren lurer deg, da det desverre finnes noen som prøver å lure selgerene. Å her har vi kjernen av problemet tror jeg. Hvi ikke man vet hva man kjøper så kan man heller ikke forvente og få det man har lyst på. Du snakker igjen om selgere her. Drit i selgerne, og ta kontakt med AliExpress. Det er en egen funksjon for dette i kontoen din. "open dispute" heter det. Det er helt frivillig og handle der. Men så vidt jeg kan forstå det du skriver så forstår du ikke "gangen" i dette. Man får ikke i pose og sekk. Det ER en grunn til at det er billig. Den dagen noen kan forstå dette så hadde verden blitt et lykkeligere sted. Greit nok at man ikke burde finne seg i alt og det er greit nok at enkelte selgere er uærlige etc. men klarer man ikke å finne en ærlig selger så bestill et annet sted mener jeg. 1 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2021 (endret) Sitat Aliexpress selv er jo umulig å få tak i, de har bare en chatbot som ikke kan hjelpe med stort, ingen annen chat eller e-post å kontakte de på. Det jeg hadde kjøpt var LED bar som var reklamert med xxx watt effekt, men når den kom så testet jeg strømtrekket og effekten var omtrent 1/8 av det de påstod. Fikk beskjed om at varen måtte returneres for full refusjon og det koster jo mer enn varen. Så man får ikke alltid alt tilbake. Igjen, et bevis på at du ikke bruker Aliexpress riktig. Du skal ikke bruke Chat funksjonen. Du skal klikke på "open dispute". https://service.aliexpress.com/page/knowledge?pageId=37&category=1000022003&knowledge=1060015227&language=en Med litt kunnskap og research er jeg ganske sikker på at man kunne funnet ut at denne LED baren ikke leverte det dem beskrev. Kan du gi meg direkte link til produktet? Altså til nøyaktig det produktet du kjøpte, og ikke et lignende produkt. Jeg vil også gjerne vite hvordan du målte watt effekten selv. Endret 24. januar 2021 av Bjerknez 1 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. januar 2021 Del Skrevet 24. januar 2021 (endret) Bjerknez skrev (17 minutter siden): Igjen, et bevis på at du ikke bruker Aliexpress riktig. Du skal ikke bruke Chat funksjonen. Du skal klikke på "open dispute". https://service.aliexpress.com/page/knowledge?pageId=37&category=1000022003&knowledge=1060015227&language=en Med litt kunnskap og research er jeg ganske sikker på at man kunne funnet ut at denne LED baren ikke leverte det dem beskrev. Kan du gi meg direkte link til produktet? Altså til nøyaktig det produktet du kjøpte, og ikke et lignende produkt. Jeg vil også gjerne vite hvordan du målte watt effekten selv. Er rimlig sikker både jeg og den andre personen gjør det riktig, aliexpress svarer nok: Sitat sorry but you have to pay returncost and before 30 days or its get to sellers fravor. Sjekk denne både aliexpress og ebay og wish er nok slik enten taper selger eller kjøper, så ingen av de vil prøve å finne annen løsning uansett om hvem som har skylden eller ikke. Så er lotteri nesten noen tilfeller kan de være greie andre tilfeller må du forbrede deg mot kamp mot selger og systemet. Så generielt råd ordne opp eller kan det slå begge veier. Sitat Det er helt frivillig og handle der. Men så vidt jeg kan forstå det du skriver så forstår du ikke "gangen" i dette. Man får ikke i pose og sekk. Det ER en grunn til at det er billig. Den dagen noen kan forstå dette så hadde verden blitt et lykkeligere sted. Greit nok at man ikke burde finne seg i alt og det er greit nok at enkelte selgere er uærlige etc. men klarer man ikke å finne en ærlig selger så bestill et annet sted mener jeg. Ja vet det er frivillig må bare få frem hvor risiko er for både selger og kjøper, det kunne vært løst på annen måte f.eks man fikk halvparten av summen hver men ingen av delene gjør verken ebay eller aliexpress som regel. Det går kun på hvem som er mest troverdig faktafeil straffes ikke, men den som kommer med best bevis og er mest troverdig. For begge parter kan jo ødlegge varen eller være skyld i den er defekt, husk når man oppretter sak er det ingen ting i veien for selger kan beskylde eller klage tilbake man mistenker kjøper er skyld i dette. Så du ser jo det over tid vil risikoen bli flere etterhvert blir utestengt. Kan også bekrefte selgerne merker effekt feil, så de sier nok fra kina er vanlig å gjøre det på den måten. Endret 24. januar 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2021 LMH1 skrev (8 minutter siden): Er rimlig sikker både jeg og den andre personen gjør det riktig, aliexpress svarer nok: Sjekk denne både aliexpress og ebay og wish er nok slik enten taper selger eller kjøper, så ingen av de vil prøve å finne annen løsning uansett om hvem som har skylden eller ikke. Så er lotteri nesten noen tilfeller kan de være greie andre tilfeller må du forbrede deg mot kamp mot selger og systemet. Så generielt råd ordne opp eller kan det slå begge veier. Ja vet det er frivillig må bare få frem hvor risiko er for både selger og kjøper, det kunne vært løst på annen måte f.eks man fikk halvparten av summen hver men ingen av delene gjør verken ebay eller aliexpress som regel. Det går kun på hvem som er mest troverdig faktafeil straffes ikke, men den som kommer med best bevis og er mest troverdig. For begge parter kan jo ødlegge varen eller være skyld i den er defekt, husk når man oppretter sak er det ingen ting i veien for selger kan beskylde eller klage tilbake man mistenker kjøper er skyld i dette. Så du ser jo det over tid vil risikoen bli flere etterhvert blir utestengt. Nei, du gjør det ikke riktig hvis du bruker chat funksjonen. Klart det er en høyere risiko og handle knallbillige varer fra andre siden av jordkloden? Man trenger vel ikke være rakettforsker for å forstå det? Det er akkurat dette jeg mener hele tiden. Hvis man ikke "skjønner greia" med AliExpress så handle andre steder. Jeg er som sagt enig i at ikke alt er en dans på roser der, men det er jo utrolig rart at med mine 1000'ish pakker som er mottatt har jeg aldri opplevd og blitt "lurt" og feilene som har oppstått har blitt fikset opp i uten problemer. Jeg skal se om jeg finner en kopi av mailene som bevis... tar det i morgen 1 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. januar 2021 Del Skrevet 24. januar 2021 (endret) Sitat Nei, du gjør det ikke riktig hvis du bruker chat funksjonen. Klart det er en høyere risiko og handle knallbillige varer fra andre siden av jordkloden? Man trenger vel ikke være rakettforsker for å forstå det? Chat funksjonen har vel måte å lage sak på sist jeg brukte det har jeg ikke handlet på aliexpress siden et år, så er litt utdatert men man kommer til digital assisent der man velger en vare man vil opprette sak på. Noen tilfeller får man refusjon direkte vet ikke hvorfor om det er fordi selgeren ikke vil ha varen i retur, derfor slipper du å sende den. Men de fleste andre tilfeller må man betale returfrakten får få pengene igjen under 400 kr er dette neppe lønnsomt da sporingsnummer koster fort 300 kr for liten pakke til kina men stor fort blir 600 eller mere. Så man må vel handle over 1000 kr om det er noe vits, sender man uten sporingsnummer risiker man å tape både pengene og varen i verstefal. hvis ikke selgeren er så grei å returer den. selv om det er høyere risiko er det en grunn? tror ikke kineserne bryr seg om å teste varen grundig eller ligdene, så sant de ikke taper. Nå er vel ikke LED lys beregnet for norske strømnett i utgangspunktet, så er vel 220 volt (så fort det går over 250 volt er nok pæren ganske så død.) tror nok derfor kina pærer ikke lever så lenge. Sitat Hvis man ikke "skjønner greia" med AliExpress så handle andre steder. Jeg er som sagt enig i at ikke alt er en dans på roser der, men det er jo utrolig rart at med mine 1000'ish pakker som er mottatt har jeg aldri opplevd og blitt "lurt" og feilene som har oppstått har blitt fikset opp i uten problemer. i de tilfellene selgeren og aliexpress er greie så, men i noen tilfeller er de vanskeligere, forstår ikke hvorfor de må varen i retur selgeren blir bare sur for å få toll på varene. Og vi blir sure fordi vi taper. For eneste tilfellene jeg har fått pengene uten problem har vært når selgeren foreslår "No return no refund" om selgeren nekter retur har ikke selgern noe å si på tap. Samme hvis selgeren sier "you buyed wrong item not or fauilt" da har jeg merkelig nok fått pengene igjen på noe som skulle være deler til en bestemt mobil. Så virker ut i tvilstilfeller er det kjøper som betaler returfrakten. eller at selgeren godtar retur. På ebay er det egentlig selger som må betale for returen men de gjør de nok neppe, enten sier de vil gjøre det når de får varen i retur, noe de ikke gjør, ellers ber de deg avslutte saken. Så det er jo slik det er å handle noe både på aliexpress og ebay, blir det problemet vil det ta lang tid hvis ikke selgeren er grei. Wish regner jeg med er samme system. mere eller mindre der har man ikke en gang mulighet å kontakte selger. Men spiller lite rolle i utganspunktet. For selgerne er til lite hjelp ofte. Endret 24. januar 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå