mellowman Skrevet 2. mai 2020 Del Skrevet 2. mai 2020 Slipper tollbehandlingsgebyret om butikken er med i voec? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 8. september 2020 Del Skrevet 8. september 2020 noen som har handlet fra ALI og vet hvordan det er med fortolling? er det i kassen som på ebay? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 8. september 2020 Del Skrevet 8. september 2020 leifeinar skrev (1 minutt siden): noen som har handlet fra ALI og vet hvordan det er med fortolling? er det i kassen som på ebay? fått en del pakker fra aliexpress i det siste uten at det har vært noe fortollingsgebyr, eller betaling av mva. ser ikke ut som det er i kassa heller. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. september 2020 Forfatter Del Skrevet 8. september 2020 Har sikkert motatt over 300 pakker fra Aliexpress. Ikke en eneste gang har jeg betalt noe utover det som jeg betaler i nettbutikken. Alt kommer rett i postkassa. Men nå handler jeg stort sett bare små ting som faktisk får plass i postkassen da. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 8. september 2020 Del Skrevet 8. september 2020 Hmm, på ebay kommer det som eksempel opp slik: Subtotal (1 item) US $169.70 Shipping Free VAT US $42.43 tenkte å kjøpe noe til 1400,- forsåvidt greit med mva men skulle helst sluppet avgifter Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. september 2020 Forfatter Del Skrevet 8. september 2020 Du slipper dette på ALiexpress. Jeg har vertfall aldri betalt så mye som en penny mer enn det jeg betaler i nettbutikken. Alt kommer i postkassa (hvis det ikke er for stort). Ingen gebyrer. Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 8. september 2020 Del Skrevet 8. september 2020 Om du kjøper noe til 1400Kr tror jeg neppe du slepper gjennom fri. Inntil videre slepper toll/posten gjennom pakker under 350kr verdi (slik det var på den gamle ordningen inntil 1.april 2020) men har pakken verdi over 350kr så tar nok posten tak i den og ila MVA + sitt bearbeidelsesgebyr. Ebay ser ut å betale norsk mva. Dermed skal du normal sleppe at posten tar gebyr noe som jo er hele pointe med den nye ordningen. Men da skal VAT tydelig merkes på pakka. Og gjør selgern det? Worst case må du da krangle med posten og vise til dine kvitteringer at norsk moms er betalt. Samme gjør vel WISH (men synes de er dyre, denne tv-boksen skulle koste 667kr på WISH inkl mva og inkl P&P på 107kr)). Aliexpress har ikke tatt norsk MVA enda. Fikk en android tv-boks som kostet $35 uten mva rett i posten nå i september. Etter en liten pause i april har jeg handlet 10-20 småsaker på ali, og ingen ble ilagt norsk mva og kom rett i postkassa. Men ting som koster 1400kr blir vel ofte sendt med andre transportører som dhl og de tar seg av fortolling/mva om den ikke er betalt. Dessuten om du betaler 1400kr eller 1549kr er vel ikke så stort .... verrer med 30kr vs 180kr for en vare som i norge koster 50-100kr! 1 Lenke til kommentar
Brillemannen Skrevet 28. september 2020 Del Skrevet 28. september 2020 Ja, pakker under 350kr slipper igjennom enda... Men over 350kr vanlig 180/150kr gebyr + toll ... Glemmer dem som man kjøper fra Ebay å skrive VOEC nummer på pakken må du betale, slet med DHL om dette.. Dem godtok ikke min kvittering på betaling av mva ... Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 29. september 2020 Del Skrevet 29. september 2020 Brillemannen skrev (21 timer siden): Ja, pakker under 350kr slipper igjennom enda... Men over 350kr vanlig 180/150kr gebyr + toll ... Glemmer dem som man kjøper fra Ebay å skrive VOEC nummer på pakken må du betale, slet med DHL om dette.. Dem godtok ikke min kvittering på betaling av mva ... For alle mine pakker som jeg har fått de siste ukene slipper jeg fortsatt mva og gebyr. Men jeg har holdt meg under 350,- så mulig dette slår inn hvis man passerer denne grensen. (Dette er vel "gammel ordning"?) Men kan dette avhenge av hvilken transportør man velger? Jeg passer samtidig på å ikke bruke EMS/DHL eller noen slike "store" transportører. Bruker ofte "ePacket"eller "Aliexpress standard shipping" fordi disse er forholdsvis rimelige, samtidig som transporttiden er akseptabel. (I det siste 2-3 uker) De siste to pakkene har vært "AliExpress Standard Shipping". Dette har gått forholdsvis raskt, samt at jeg har fått veldig detaljert sporing (Via https://global.cainiao.com/ har jeg kunnet følge nesten hvert eneste steg i ferden) Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 29. september 2020 Del Skrevet 29. september 2020 Sitat Om du kjøper noe til 1400Kr tror jeg neppe du slepper gjennom fri. Fant ut at når det står 20usd på pakken går den rett igjennom selv med raske frakt alternativer. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. september 2020 Forfatter Del Skrevet 29. september 2020 Jeg bruker AliExpress Standard shipping. Ofte tar det votter og år før varene kommer (ca. 30-50 dager) men så langt ingen moms eller gebyrer utover det jeg betalte i nettbutikken. Nå senest fikk jeg to pakker med verdi på nesten 1000 kr. hver seg. Ingen gebyrer der heller. Selv loddestasjonen jeg kjøpte dukket rett opp i postkassa. Ingen skader eller noe og var godt pakket. Enkelte ting kan ha skade ved ankomst, men da har jeg opplevd at jeg har blitt kompensert for dette uten problemer. Med nå 321 pakker på under 8 måneder er det 5 pakker som aldri dukket opp. Disse fikk jeg tilbake pengene for uten problem. Som oftest ligger pakkene ett eller annet sted og blir sendt videre og da får man dem jo gratis. Det har skjedd to ganger. Så jeg er faktisk meget fornøyd med alle produktene jeg har bestillt fra AliExpress med kun noen ytterst få unntak. Men det skal sies at jeg gjør en god del research før jeg bestiller noe og velger selger med omhu og kjøper aldri hvis produktet har under 4.5 i rating. Søker man opp et produkt og sorterer på pris og velger dte billigste alternativet uten skrupler så kan man nok kanskje dukke opp i problemer muligens. Det vet jeg ikke noe om. Men npe sier meg at de som ikke er fornøyde har gjort dårlig forrarbeid. Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 (endret) Ser ut som ALIexpress har etablert å ta TAX fra 1 okt 2020. Ebay også. Selve ordningen er bra OM DEN HADDE FUNGERT, men ali informerer ikke selgern hvordan de skal merke sendingen med VOECnummeret slik at den kommer rett i posten uten noe ekstra. VOEC ordningen gjelder for varer inntil 3000kr alt annet skal fortolles som før og ikke trekkes TAX / norsk MVA fra ali/ebay Ebay har ihvertfall en infoside: https://www.ebay.com/help/policies/selling-policies/tax-policy?id=4348 VOEC no 2024926 skal det står på pakken fra ebay! Legg det inn i feltet til navnet ditt er kanskje en idee!?! ALIexpress har ikke slik info, jeg lurer på om de vet sitt egen VOEC nummeret! Noen kom opp med VOEC no 2032082, men det er vel WISH sitt VOEC som kommer fra denne siden: https://merchantfaq.wish.com/hc/en-us/articles/360045609693-How-to-comply-with-Norway-VAT-requirement-effective-April-1-2020- Angrer nesten på at jeg bestilte meg en ladekabel til elbil til slappe 120USD nå i oktober. ALI tok 30USD TAX altså 150USD total. Skal sendes med UPS .... ser ut at den har ankommet Norge allerede etter noen får dager (en USB-pendrive jeg bestilte i august ankom akkurat siste uker etter 3 måneder i posten!!!. Men hva skjer nå? Den ble send med UPS, selgerne bare sende sin order der det ikke fremkommer TAX/MVA og dermed vil UPS sikkert fortolle denne med 300kr + 186kr i gebyr (eller hva satsene er nå). SUPERT! Da koster varen ikke 1500kr men heller 2000kr! TAKK TIL DEN NYE ORDNINGEN!!! Ja, det er ALIexpress sin feil at de ikke informere selgeren ordentlig! Men hvem kan klandre dem når lille Norge prøver å forandre måter slik de ønsker til verdens største ehandelsplattformen? Ellers virker det som om shippingselskaper heller ikke ha greie på den nye VOEC ordningen og likevel fortoller pakker etter den gamle ordningen (ja, de mister fortollingsgebyret de har tatt i alle år).. Den som tjerner fet er norske staten - de får momsen inn dobbelt om vi ikke klager!!! Endret 22. november 2020 av ca119 fix 1 Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Ebay selgere vi i husstanden har bestilt fra har skrevet VOEC nummer på pakken i flere måneder nå. Men pga corona etc har moms på pakker under 350kr blitt utsatt. På pakker over 350kr skal du betale moms uansett. Den nye ordningen er ikke skyld i dette. Når moms blir betalt inn ved kjøp og selger ikke skriver VOEC nummer og hvor mye TAX som er betalt er det de som har tabbet seg ut. Moms på bestilling over 350kr skal du betale uansett. Du kan klage til UPS 🤮 Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 (endret) DiskusDød, har du informert selger om VOEC-nr, eller fant han ut selv? Du skal betalte MVA / TAX fra 0-3000kr nå! Bare kjøp noe til 5USD så skal du se .... TAX 1.25USD total 6.25USD. Kjøper du noe til under 35USD så slepper posten det gjennom ensålenge uansett om du har betalt MVA eller ikke. Men er verdien over 35USD kan du få problemer .... og garantert om selgern ikke har notert VOEC nummeret på pakka! Riktig, det bør være ALI/Selgerns ansvar å markere VOEC på pakke. Men klage til UPS? De gjør bare jobben sin .... om pakker ikke er merket riktig. MEN, nå har jeg lest på forskjellige forum - og selv om det står et VOEC nummer på pakka har f.eks FEDX fortollet sendingen atter en gang, som om de ikke hadde hørt om den nye VOEC ordningen som tredde ikraft 1 april 2020. Endret 22. november 2020 av ca119 Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 22. november 2020 Del Skrevet 22. november 2020 Ebay selgere markerer pakken med VOEC nummer. Vi får pakkene rett i postkassen eller henter i Pib. Har også kjøpt Lego på bricklink. Ingen VOEC. Spurte butikksjef i butikken som har pib, moms på pakker under 350kr er utsatt. Jeg spurte for en måned siden. Har også fått pakker med verdi over 40 pund. Ingen moms, pakken hadde VOEC nummer. Jeg holder meg unna dyre fraktselskap. 1 Lenke til kommentar
/ɡruːt/ Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 Har Aliexpress sluttet å sende til Norge? I allefall er det status i dag. Kanskje ikke så rart viss VOEC betyr 50% moms. Min siste pakke fra aliexpress på +3000kr var tydelig merket med VOEC men endte opp med å måtte betale dobbel moms. Klager til samtlige blir avvist med at dette er ikke vårt ansvar. Lenke til kommentar
Softis12 Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 (endret) Jeg har selv en pakke på vei fra Aliexpress nå, virker som det ikke er noe problem men er dog lav verdi. VOEC-ordningen er jo kun for ordrer under 3000kr pluss at de ikke havner i særkategori. Kanskje et tips å skrive på request to seller at de skal dobbeltsjekke VOEC nummeret eller lignende? Endret 22. januar 2021 av Softis12 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 (endret) Største problemet på ebay og aliexpress er ikke moms er heller de selger søppel eller ting som ikke virker som forventet, man kan jo håpe på ebay money back warranty eller aliexpress sin customer service hjelpe deg men før eller senere vil selgerne vinne. For kostnaden å sende noe til kina er fort høyere en verdien på pakkene og selgerne nekter som regel å betale noe, så sant ikke selgeren taper så kan de fint selge søppel til lav pris. Som vanlig nekter selgerne å informere om feil og mangler på produktet, de sier bare kjøperen får ta kostnaden hvis det blir problemer. Eller gir deg 1-2 dollar\euro en liten prosent refusjon som unskylding. Har styrt unna aliexpress i lengere tid, tror snart blir tiden for ebay over, da før eller senere er det begrenset hvor lenge man kan arguementere for selgerne holder opplysningene for seg selv. Da mange av selgerne vet knapt hva de selger, eller har knapt råd hvis noe skulle gå dårlig. Da får man sinte selgere. Endret 22. januar 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 23. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2021 (endret) Her var det mye rart 😂 Har varer på vei til meg fra AliExpress til en verdi av til sammen 15.000 kroner i skrivende stund. Oscilloscope, elektronisk mikroskop, lion batterilader og en drøss andre ting. Har bestillt så mye fra AliExpress det siste året nå at jeg ikke er det minste bekymret. Er noe ødelagt eller ikke virker som det skal får man pengene tilbake og beholder varen, hver gang. Men dokumenter med å ta bilder. at mye fra AliExpress er "søppel" kan nok stemme hvis man bestiller feil ting. Det er enkelte som tror at en skiftenøkkel til 4 kroner er "top of the line". Av de sikkert 400 pakkene jeg har mottatt det siste året har det største problemet vært skader under frakten. Vi snakker kanskje 5 pakker av de 400. Hver gang har jeg fått tilbake pengene, uten problemer. også tar det jo litt tid og få varene. Dem kommer tross alt fra den andre siden av kloden, og frakten er ofte gratis. Doo the math Endret 23. januar 2021 av Bjerknez 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. januar 2021 Del Skrevet 23. januar 2021 (endret) Bjerknez skrev (6 timer siden): Er noe ødelagt eller ikke virker som det skal får man pengene tilbake og beholder varen, hver gang. Men dokumenter med å ta bilder. at mye fra AliExpress er "søppel" kan nok stemme hvis man bestiller feil ting. Det er enkelte som tror at en skiftenøkkel til 4 kroner er "top of the line". Tja enkelte ganger krever aliexpress man betaler for retur og det ikke lønnsomt alltid på små ting. Så er særlig mangel på kompentanse selgerne kommer ofte men for sent informasjon sier det størst sansynlig vil fungere men etter man har fått varen er plutselig tonen en annen. Så nei har ikke mye tilitt til verken aliexpress eller ebay. Er mye mangel informasjon eller feil informasjon men det bryr selgerne seg fint lite om så sant de ikke taper, ebay og aliexpress må være skeptisk så det ikke er kun selger som taper. Så har liten tillit til de som selger handler kun om penger og redusere tap de selger, men er det noe feil blir det speenende å se hvor lenge man kan klage. Sitat at mye fra AliExpress er "søppel" kan nok stemme hvis man bestiller feil ting. Det er enkelte som tror at en skiftenøkkel til 4 kroner er "top of the line". Nei men er en del som er dyrt også er søppel så man kan ikke stole på å få relevant informasjon, selgerne vil nok muligens legge skylden på deg du leste ikke tester eller gjorde en dårlig vurdering så da kan du betale returfakt ser jeg ofte. Men hvorfor legger de ikke informasjon om det? For bruker man paypal money back warranty og vinner hver gang er vel bedre for selgerene å informere. For å ungå problemer i etterkant. For er mange selgere som selger ting de ikke vet hva er eller hvordan de brukes til, eller prøver å finne ut av det før det er for sent, for hvis de kan legge skylden på kjøper er jo fortjenesten vunnet. Da man ikke har noe krav i utgangspunktet at kjøper men uansett må man prøve å klage på feil informasjon eller mangel på informasjon for å ungå flere kjøper ting som ikke virker. Endret 23. januar 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå