goodtimez Skrevet 26. februar 2020 Del Skrevet 26. februar 2020 (endret) Hei Faren har kjøpt en bil hos en bilforhandler det er en 15 modell. Det er uvanlig mye fukt i front lys jeg har vært innom Bertel O'Steen og NAF og blitt anbefalt å bytte de ut. Selger ønsker ikke å bytte og sier at det er bare å tørke eller bytte pakning noe vi ikke ønsker. Bilen blir ikke godkjent heller slik. Ved kjøp var det ikke problemet synlig da den stod inne i butikken så vi har klagd på dette samme uke vi kjøpte bilen. Hva bør vi gjøre i slik situasjon, første gang familien kjøper en så dyr bil og da ønsker man unngå slike feil fra første dag... Endret 26. februar 2020 av goodtimez Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. februar 2020 Del Skrevet 26. februar 2020 (endret) Be selger ta seg av jobben med å tørke og bytte pakning på reklamasjonen. Kommer duggen tilbake kan du be om enten ny lykt eller å heve kjøpet. Endret 26. februar 2020 av sedsberg 2 Lenke til kommentar
goodtimez Skrevet 27. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2020 14 hours ago, sedsberg said: Be selger ta seg av jobben med å tørke og bytte pakning på reklamasjonen. Kommer duggen tilbake kan du be om enten ny lykt eller å heve kjøpet. Må jeg avtale det på forhånd om det hvis duggen kommer tilbake? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 Et godt tips er å legge ut info om merke og modell. Men i prinsippet så følger dere rådet til sedsberg med å reklamere til selger. En bil som ikke tåler regn har en mangel du kan klage på og få rettet. 1 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 Først, gjør det klart for selger at du "reklamerer" på denne mangelen. Selger har da rett til å prøve å fikse mangelen (i utgangspunktet 2 ganger). Du har ikke mulighet å bestemme selv hvordan dette skal gjøres, så lenge mangelen fikses. (De kan jo selvsagt ikke gjøre dette på en måte som skjemmer utseende eller som på annen måte er en vesentlig ulempe for deg). Denne reklamasjonen skal gjøres uten vesentlig ulempe for deg. Dvs, hvis du har bruk for bilen under reparasjonen, så må de fikse lånebil til deg. Er det langt å kjøre til verksted, så får de hente bilen eller fikse feilen hos deg eller på et lokalt verksted. 1 Lenke til kommentar
goodtimez Skrevet 27. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2020 Det er en 2015 mod Mercedes GLK Lenke til kommentar
goodtimez Skrevet 27. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2020 6 minutes ago, nomore said: Et godt tips er å legge ut info om merke og modell. Men i prinsippet så følger dere rådet til sedsberg med å reklamere til selger. En bil som ikke tåler regn har en mangel du kan klage på og få rettet. Det er en 2015 mod Mercedes GLK. Da gjør vi det Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 (endret) 42 minutes ago, goodtimez said: Må jeg avtale det på forhånd om det hvis duggen kommer tilbake? Nei, ikke hvis du reklamerer. Edit: Da er det regler for hvordan selger skal fikse problemet. Innen "rimelig" tid, uten vesentlig ulempe eller kostnad for kjøper etc. Endret 27. februar 2020 av Axefjord 1 Lenke til kommentar
goodtimez Skrevet 27. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2020 7 minutes ago, Axefjord said: Først, gjør det klart for selger at du "reklamerer" på denne mangelen. Selger har da rett til å prøve å fikse mangelen (i utgangspunktet 2 ganger). Du har ikke mulighet å bestemme selv hvordan dette skal gjøres, så lenge mangelen fikses. (De kan jo selvsagt ikke gjøre dette på en måte som skjemmer utseende eller som på annen måte er en vesentlig ulempe for deg). Denne reklamasjonen skal gjøres uten vesentlig ulempe for deg. Dvs, hvis du har bruk for bilen under reparasjonen, så må de fikse lånebil til deg. Er det langt å kjøre til verksted, så får de hente bilen eller fikse feilen hos deg eller på et lokalt verksted. Tusen takk for responsen Axefjord! Lenke til kommentar
goodtimez Skrevet 27. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2020 De ønsker ikke å få den reparert hos Bertel O'steen men spør om vi har noe karrosseri verksted i nærheten. Ikke helt sikker på hva som er lurt å gjøre her Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 Blir duggen borte når lysene står på en stund eller er det dugg hele tiden? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 27. februar 2020 Del Skrevet 27. februar 2020 14 minutes ago, goodtimez said: De ønsker ikke å få den reparert hos Bertel O'steen men spør om vi har noe karrosseri verksted i nærheten. Ikke helt sikker på hva som er lurt å gjøre her Om du vil bruke Bertel Steen, så ville jeg svart at Bertel Steen er det eneste verkstedet du vil anbefale i nærheten. Om de ikke vil bruke det verkstedet, så er det opp til dem å finne et verksted og bestille time. Det er ikke du som skal finne ut av dette. Lenke til kommentar
goodtimez Skrevet 27. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2020 24 minutes ago, Gadden said: Blir duggen borte når lysene står på en stund eller er det dugg hele tiden? Hele tiden. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Du har ikke krav på å få velge verksted selv. Det har heller ingenting å si om du bruker Bertel eller Mekonomen, så da gjør du situasjonen bare vanskeligere både for deg selv og selger om man skal være vrang. Om selger spør om du har et annet verksted i nærheten som du skriver virker det jo som om han er villig til å hjelpe, så da hadde jeg takket ja til det istedenfor å helle bensin på bålet. Selger har rett å forsøke fikse mangelen 2 ganger på sin måte, selvfølgelig uten at dette skal medføre vesentlig ulempe for deg. Om du må kjøre en halvtime til et annet verksted eller han, er ikke å anse som en vesentlig ulempe. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 10. mars 2020 Del Skrevet 10. mars 2020 (endret) On 3/6/2020 at 5:27 AM, Darkbill said: Du har ikke krav på å få velge verksted selv. Det har heller ingenting å si om du bruker Bertel eller Mekonomen, så da gjør du situasjonen bare vanskeligere både for deg selv og selger om man skal være vrang. Om selger spør om du har et annet verksted i nærheten som du skriver virker det jo som om han er villig til å hjelpe, så da hadde jeg takket ja til det istedenfor å helle bensin på bålet. Selger har rett å forsøke fikse mangelen 2 ganger på sin måte, selvfølgelig uten at dette skal medføre vesentlig ulempe for deg. Om du må kjøre en halvtime til et annet verksted eller han, er ikke å anse som en vesentlig ulempe. Og om det verkstedet du fant/ "anbefalte" i nærheten gjør en dårlig jobb, så får man beskjed om at det var jo en selv som foreslo det verkstedet... Om de ikke vil bruke et skikkelig verksted, så får de ta risikoen og ekstraarbeidet ved å finne et billig verksted. Tur/retur halvtimen er jo 2 timer totalt, siden bilen må både bringes og hentes, som igjen tilsvarer 4-600kr i tapt netto arbeidsinntekt. Det kan tolkes til en betydelig ulempe om nye frontlykter kunne vært kjøpt inn til noen få tusenlapper hos det lokale verkstedet. (Og siden både naf og bertel-steen anbefaler å bytte, så vil jeg tro det "tørking og pakning" raskt kan medføre flere turer...) Edit: For å moderere meg litt, så ville jeg nok ha gått med på tørke/bytte pakning en gang. Men jeg ville gjort det klart at om det ikke fungerte, så ville jeg ikke godta å brukes timesvis for å prøve det samme på nytt. (Jeg antar her at det er halvtimen til verkstedet). 4 timer kjøring ER en vesentlig ulempe. Endret 10. mars 2020 av Axefjord Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå