Gå til innhold

Arbeidsstasjon VS Gaming-PC? Laptop VS Stasjonær? Trenger hjelp til kjøp av arbeids-PC.

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har en dedikert arbeids-laptop som jeg bruker til generell surfing, Word, Excel + SQL database, noe programmering, samt programvare til aksjehandel.

Dette er en Dell Inspiron 7577 med (klipp og lim):

• Intel® Core™ i7-7700HQ Quad Core (6 MB hurtigbuffer, opptil 3,8 GHz), 
  • 16 GB, DDR4, 2400 MHz,
  • To disker med 128 GB SSD + 1 TB 5400 o/min harddisk,
  • NVIDIA® GeForce® GTX 1050 Ti med 4 GB GDDR5 grafisk minne.

Denne har egentlig fungert helt strålende og møter minstekravene til all programvare helt fint, men jeg merker at i perioder hvor jeg kjører en del prosesser/programmer samtidig, så starter viften for fullt og jeg får inntrykk av at maskinen jobber på spreng og kan lugge litt. I mangel av et mer presist ord. :)

I går opplevde jeg faktisk også at Excel ikke kunne åpne en av mine større arbeidsbøker på slutten av dagen med beskjed om at det ikke var nok tilgjengelig minne. ? Dette har skjedd noen ganger før, men er egentlig ikke vanlig. Blir dog litt skremt når sånt skjer.

Derfor begynner jeg å vurdere om det er på tide å kikke seg etter en ny PC og skulle gjerne hatt noen gode råd eller spesifikke anbefalinger? 

Først av alt - hva er egentlig den generelle forskjellen på en arbeidsstasjon og en stasjonær gaming PC? Arbeidsstasjoner virker generelt å være priset en god del høyere.

Videre - kan en sterk laptop matche en stasjonær ytelsesmessig i samme prisklasse?

Mine krav/ønsker:

- Jeg har null behov for gaming/film/bilderedigering og den slags. Men den må naturligvis kunne drive en skjerm uten problemer. Veldig fint om det er mulig å plugge inn i hvert fall to skjermer og gjerne flere. Per dags dato kjører jeg 1 x 49" Dell. Ikke utenkelig at jeg går over til en annen løsning på sikt.

- Gjerne laptop av hensyn til mobilitet. Men når alt kommer til stykket, så innser jeg at jeg stort sett blir sittende hjemme når jeg jobber med dette. Derfor kan stasjonær fungere om det er overlegent ytelsesmessig og i forhold til pris.

- Budsjett. Har dessverre litt begrenset med midler akkurat nå. Hvis ikke hadde jeg sikkert alt bestilt både en kraftig stasjonær arbeidsstasjon og laptop separat. Jeg tenker maksimum kr 15 000. Helst ikke mer enn kr 10 000. 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (39 minutter siden):

Du har jo allerede en svært god pc.

Jeg regner med at Windows er installert på ssd'en. Hvor mye ledig plass er det på ssd'en?

Det er jo godt å høre :)

Hvordan sjekker jeg det? Antar at Windows er intallert på SSD-en. 

Ser at jeg faktisk har en helt ubrukt disk. Mulig jeg kunne vært tjent med å flytte dokumenter over dit?

image.png.6380989896cf019e75ba5dc225db82d7.png

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (18 minutter siden):

Hvordan sjekker jeg det

Ser det i bildet du postet. Der ser det også ut som at Windows er installert på ssd'en.

Grunnen til at jeg spurte er at når disken med Windows begynner å bli full, så kan rare ting skje. Her har du 23Gb ledig, lite ledig plass er sannsynligvis ikke problemet.

Dokumenter kan flyttes til snurredisken, men det må gjøres riktig.

Jeg regner med at det er feilsøking som må til for å finne årsaken til problemene du beskriver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (21 timer siden):

Jeg regner med at det er feilsøking som må til for å finne årsaken til problemene du beskriver.

Problemet oppstår i hovedsak når jeg kjører flere krevende prosesser samtidig. Isolert sett byr disse sjeldent på problemer.

Jeg har i tillegg en skreddersydd applikasjon skrevet i C# som gjør spørringer i en SQL database. Jeg er rimelig sikker på at denne applikasjon jobber ganske tungt. I hvert fall når den kombineres med de tunge Excel-arbeidsbøkene jeg har.

Derfor ville en løsning kunne være å optimalisere denne. Dessverre er dette meget kostbart å tidkrevende ettersom jeg må leie inn folk til det, så jeg avventer det til senere.

I går kjørte jeg forøvrig kun min handelsplatform (Ninjatrader) og selv da opplevde jeg at viften gikk veldig høyt mesteparten av kvelden. Jeg vet ikke om det nødvendigvis er et problem at viften går, men det vekker i hvert fall ikke tillit for min del og er jo også litt plagsomt med tanke på støy. :)

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (45 minutter siden):

I går kjørte jeg forøvrig kun min handelsplatform (Ninjatrader) og selv da opplevde jeg at viften gikk veldig høyt mesteparten av kvelden. Jeg vet ikke om det nødvendigvis er et problem at viften går, men det vekker i hvert fall ikke tillit for min del og er jo også litt plagsomt med tanke på støy.

Du kan bruke taskmanager og resource monitor til å finne ut hva som foregår i slike situasjoner. Det interessante er sannsynligvis minnebruk og prosessorbruk. Ved mye minnebruk vil Windows ta i bruk pagefile og prosessoren får ekstraarbeid med dette.

Så vidt jeg husker så er det kjent at maskiner med i7-7700HQ lager viftestøy ved høy belastning. Dette er ikke nødvendigvis noe som blir vesentlig bedre av å kjøpe en ny bærbar pc.

DukeRichelieu skrev (46 minutter siden):

Derfor ville en løsning kunne være å optimalisere denne. Dessverre er dette meget kostbart å tidkrevende ettersom jeg må leie inn folk til det, så jeg avventer det til senere.

Det blir vel en vurdering om det er like greit å anskaffe en stasjonær arbeidsstasjon som er støyoptimert i steden.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 timer siden):

Du kan bruke taskmanager og resource monitor til å finne ut hva som foregår i slike situasjoner. Det interessante er sannsynligvis minnebruk og prosessorbruk. Ved mye minnebruk vil Windows ta i bruk pagefile og prosessoren får ekstraarbeid med dette.

Har gjort dette. Tror aldri jeg har sett minnebruk særlig over 50%. Men antar den må ha vært det den gangen jeg ikke fikk åpnet Excel på grunn av for lite tilgjengelig minne.

Vurderte forresten å oppgradere med mer minne, men fikk vel til svar fra flere at det sannsynligvis ikke ville ha noe for seg. Ser ikke bort i fra at du var en av de som svarte i den tråden. :)

Sitat

Så vidt jeg husker så er det kjent at maskiner med i7-7700HQ lager viftestøy ved høy belastning. Dette er ikke nødvendigvis noe som blir vesentlig bedre av å kjøpe en ny bærbar pc.

Det blir vel en vurdering om det er like greit å anskaffe en stasjonær arbeidsstasjon som er støyoptimert i steden.

Skjønner. Jeg skal oppgradere denne applikasjon på sikt, men akkurat nå passer det bedre å anskaffe en stasjonær arbeidsstasjon, ja.

Nå begynner det å bli en stund siden sist jeg hadde stasjonær, men er ikke viftestøy et problem for disse typisk? Går de stillere enn en laptop?

Nå er det jo ikke sikkert at det er et problem at viften på denne går en del om dagen utover at det er litt irriterende å høre på. Men jeg blir jo også litt bekymret for om det betyr at jeg pusher pc-en utover hva den egentlig takler.

Har du eventuelt noen tips til arbeidsstasjon med utgangspunkt i hva jeg har nå og mine behov? :)

Fikk forøvrig et tips fra en annen jeg kjenner om at jeg like gjerne burde bygge meg en egen mini-tower selv.

Lenke til kommentar

Jeg var nok ikke med i den tråden.

Stille stasjonære arbeidsstasjoner er gjerne bygget av nøye utvalgte komponenter, f.eks. effektive prosessorkjølere/strømforsyninger, kabinett med støydemping/god luftgjennomstrømming. Det er vanligvis vanskeligere å få stille luftgjennomstrømming i små kabinetter enn vanlig størrelse.

DukeRichelieu skrev (1 time siden):

Nå er det jo ikke sikkert at det er et problem at viften på denne går en del om dagen utover at det er litt irriterende å høre på. Men jeg blir jo også litt bekymret for om det betyr at jeg pusher pc-en utover hva den egentlig takler.

Har du eventuelt noen tips til arbeidsstasjon med utgangspunkt i hva jeg har nå og mine behov?

Det er mulig å bruke verktøy som f.eks. hwmonitor til å sjekke temperaturen i prosessoren.

Du kan bruke Resource monitor for å kartlegge belastningen på de forskjellige prosessorkjernene når viftene går for fullt. Høy belastning på få kjerner og lav belastning på resten vs. jevn belastning på alle kjernene kan påvirke hva man bør velge av hardware.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 timer siden):

Jeg var nok ikke med i den tråden.

Stille stasjonære arbeidsstasjoner er gjerne bygget av nøye utvalgte komponenter, f.eks. effektive prosessorkjølere/strømforsyninger, kabinett med støydemping/god luftgjennomstrømming. Det er vanligvis vanskeligere å få stille luftgjennomstrømming i små kabinetter enn vanlig størrelse.

Ser nå at du ikke var det. :)

Skjønner. Men hva er den egentlige forskjellen på en vanlig stasjonær eller gaming-pc og en arbeidsstasjon?

Om jeg ser på Komplett er jo aller billigste arbeidsstasjon til salgs for kr 12 500. Den billigste. Virker generelt å være rimelig dyrt.

Sitat

Det er mulig å bruke verktøy som f.eks. hwmonitor til å sjekke temperaturen i prosessoren.

Du kan bruke Resource monitor for å kartlegge belastningen på de forskjellige prosessorkjernene når viftene går for fullt. Høy belastning på få kjerner og lav belastning på resten vs. jevn belastning på alle kjernene kan påvirke hva man bør velge av hardware.

Skal undersøkes.

Har sett litt på ressursbruk tidligere når viften går og jeg kjører mye forskjellig, men ingenting som tyder på at ting er makset ut, hverken minne eller prosessor.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (1 time siden):

Men hva er den egentlige forskjellen på en vanlig stasjonær eller gaming-pc og en arbeidsstasjon?

Arbeidsstasjon har utviklet seg til et "utvannet" begrep. men tenk på at det har noe med at maskinen er satt sammen av komponenter som passer til den bruken som maskinen er tiltenkt, en slags kost vs nytte/ytelse sammenheng:

Rimeligere komponenter med moderat ytelse er nok til en stasjonær pc for å dekke "normal" bruk.
Gaming-pc består av komponenter med høyere ytelse tilpasset gaming, bl.a. prosessor med høy klokkehastighet og et visst antall kjerner/tråder, raskt minne, gaming skjermkort. Det er gjerne mulig å overklokke komponentene.
Arbeidsstasjon - maskin bygget for å takle tyngre arbeidsoppgaver som f.eks. krever mye minne, spesielle egenskaper av prosessor/grafikkort, samt kombinasjoner av slike egenskaper.

Det har kommet prosessorer som egner seg godt i både gaming-pc og arbeidsstasjon og man kan modifisere driverne til gaminggrafikkort slik at de kan utføre mange av oppgavene som tidligere har vært forbeholdt dyrere "profesjonelle" grafikkort. En gaming-pc kan derfor fungere greit som en arbeidsstasjon. Man kan også bygge en stasjonær pc med komponenter slik at den kan fungere som en "arbeidsstasjon-light". Det er det siste jeg regner med er aktuelt for deg.

DukeRichelieu skrev (5 timer siden):

Om jeg ser på Komplett er jo aller billigste arbeidsstasjon til salgs for kr 12 500. Den billigste. Virker generelt å være rimelig dyrt.

Denne har "spesielle" egenskaper som lås, chassisintrusjonssvitsj og kryptering, men er ellers ikke noe annet enn en stasjonær pc med moderat ytelse og 2 år gammel teknologi i liten formfaktor.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (9 timer siden):

Arbeidsstasjon har utviklet seg til et "utvannet" begrep. men tenk på at det har noe med at maskinen er satt sammen av komponenter som passer til den bruken som maskinen er tiltenkt, en slags kost vs nytte/ytelse sammenheng:

Rimeligere komponenter med moderat ytelse er nok til en stasjonær pc for å dekke "normal" bruk.
Gaming-pc består av komponenter med høyere ytelse tilpasset gaming, bl.a. prosessor med høy klokkehastighet og et visst antall kjerner/tråder, raskt minne, gaming skjermkort. Det er gjerne mulig å overklokke komponentene.
Arbeidsstasjon - maskin bygget for å takle tyngre arbeidsoppgaver som f.eks. krever mye minne, spesielle egenskaper av prosessor/grafikkort, samt kombinasjoner av slike egenskaper.

Akkurat. Skjønner. :)

Sitat

Det har kommet prosessorer som egner seg godt i både gaming-pc og arbeidsstasjon og man kan modifisere driverne til gaminggrafikkort slik at de kan utføre mange av oppgavene som tidligere har vært forbeholdt dyrere "profesjonelle" grafikkort. En gaming-pc kan derfor fungere greit som en arbeidsstasjon.

Har du eventuelt tips til noen ferdigbygde kommersielle løsninger? Er det PC-ene Komplett bygger verdt å se på?

Sitat

Man kan også bygge en stasjonær pc med komponenter slik at den kan fungere som en "arbeidsstasjon-light". Det er det siste jeg regner med er aktuelt for deg.

Du tenker altså at jeg bygger den selv? Er det noe en som meg (les:ikke datakyndig) kan begi seg utpå? 

Egentlig liker jeg jo veldig godt å pusle med sånt og sette meg inn i nye ting, men tid er litt sårt om dagen, så jeg vet ikke helt. Men absolutt åpen for det.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (9 timer siden):

Jeg fant ikke noen ferdigbygde som jeg kan tipse om (vanlig problem). Komplett-pc er ikke verdt å se på.

Digital Impuls i Oslo kan evt. bygge pc'en for deg dersom du kjøper komponentene der. Jeg vet ikke hva byggingen koster.

Virkelig? Er det et vanlig problem å ikke finne en bra ferdigbygd? :D

Da har ikke jeg som ikke kyndig særlig håp.

Har ikke noe hastverk her og sitter litt på gjerdet, men tar gjerne i mot tips om noe dukker opp. :)

Lenke til kommentar

Kjøpte denne til generell bruk, redigering og spilling, sist black friday 1500 kr rabatt til 8500, er veldig fornøyd. Gjort masse rart og ingen problemer enda. Eneste er at musa har hakka litt men det har forsvinni 95% av tiden nå, lagde egen tråd på det også. Her er kjøpstråden min, masse andre gode tips og forslag der også:

Og pc'en:

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/39632/hp-pavilion-gaming-690-0835no-stasjonar-pc-sort

De har en versjon som er litt dyrere og enda bedre, men den har ikke cd-inngang, så du får ikke brent eller lest cd'er. Denne har det. Så da kan du bare velge ^^

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Dytter litt på denne. 1 år senere lurer jeg fortsatt på det samme. :)

Har ikke hastverk, men batteritiden på nåværende PC begynner bli svært dårlig og jeg ønsker å gjøre et bytte i god tid.

Av praktiske hensyn foretrekker jeg lap-top, men er åpen for en stasjonær. Tenker også at en kraftig gaming-laptop gir like mye for pengene som en bærbar arbeidsstasjon? Sistnevnte virker være svært høyt priset. Mulig en konsekvens av at de er mest beregnet for bedriftsmarkedet?

Lenke til kommentar

Du burde få åpnet laptopen din og blåst den ren for støv i viften, dette vil nok gjøre at viften sjeldnere trenger å gå for fullt.

Hvis du skal kjøpe deg ny laptop så vil jeg tro at du ikke trenger en gaming laptop da du ikke har behov for et kraftig skjermkort.

Endret av tflovik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for tipset, tflovik. Kanskje noe å vurdere ja. Tørker ofte støv av PC-en utvendig, så tviler ikke på at den er ganske forstøvet innvendig. Dette er ikke noe man kan gjøre selv da?

Jeg trenger nok ikke et kraftig skjermkort, nei, men ønsker å ha en "overdimensjonert" PC allikevel. Det jeg gjør er ikke krevende hver for seg, men jeg har ofte mange prosesser/programmer gående samtidig. Siden jeg ofte risikerer penger når jeg gjør dette kan det potensielt bli dyrt om "noe" skjer. Det beste er vel en solid stasjonær arbeidsstasjon, men kjenner vel på at jeg helst ønsker å unngå det om jeg kan. :) 

Lenke til kommentar

En god rens, samt bytting av kjølepasta vil hjelpe. Søk opp merket/modellnummeret "repaste". Kanskje noen har en guide til akkurat din maskin.

Sånn generelt sett, hvis du ikke reiser rundt med maskinen, er stasjonære maskiner både raskere og mer stillegående. Med en god stol og god skjerm er de også mer behagelig å bruke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (2 timer siden):

Takk for tipset, tflovik. Kanskje noe å vurdere ja. Tørker ofte støv av PC-en utvendig, så tviler ikke på at den er ganske forstøvet innvendig. Dette er ikke noe man kan gjøre selv da?

Jeg trenger nok ikke et kraftig skjermkort, nei, men ønsker å ha en "overdimensjonert" PC allikevel. Det jeg gjør er ikke krevende hver for seg, men jeg har ofte mange prosesser/programmer gående samtidig. Siden jeg ofte risikerer penger når jeg gjør dette kan det potensielt bli dyrt om "noe" skjer. Det beste er vel en solid stasjonær arbeidsstasjon, men kjenner vel på at jeg helst ønsker å unngå det om jeg kan. :) 

Du kan fjerne støv selv, et google søk med maskin type og modell samt dust removal så finner du antgeligvis god info.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...