Hakonnn Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 (endret) Har en 2011 VW Scirocco med 1,4l TSI motor som har gått rundt 119k kilometer og jeg bekymrer meg litt for dette med kjede og strammer ettersom det visstnok er et utbredt problem på disse motorene fra denne perioden. Litt å ta i kanskje men det ser ut til at nesten halvparten av tilsvarende biler på Finn har fått ny eller overhalt motor på et tidspunkt. ? Forrige eier av bilen har kjørt long-life intervaller ihht serviceplanen fra VW mens jeg har gått over til 1 år/15000k Km. Jeg kjører rundt 20k i året og 15k av disse er på motorvei. Ingen tidlig symptomer på feil ved kjede pr.nå. Har hørt litt rundt hos div. merkeverksteder på Østlandet og det beste prisoverslaget jeg har fått er på 13,500 Kr -noe jeg synes virker bra ettersom Møller i Oslo skulle ha over 20k for samme jobben. Tanker? Kjedelig penger å bruke på noe som "egentlig" ikke burde vært nødvendig, men enda kjedeligere om motoren skulle ryke. Endret 25. februar 2020 av Hakonnn Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 Har en kompis som hadde samme motor i en Golf, endte med register ras og ny motor for noen år siden. Så tror nok det er en relativt billig forsikring å gå inn og sjekke status og bytte eventuelle slitedeler ja Lenke til kommentar
Indian Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 (endret) 10 minutes ago, Hakonnn said: Har en 2011 VW Scirocco med 1,4l TSI motor som har gått rundt 119k kilometer og jeg bekymrer meg litt for dette med kjede og strammer ettersom det visstnok er et utbredt problem på disse motorene fra denne perioden. Litt å ta i kanskje men det ser ut til at nesten halvparten av tilsvarende biler på Finn har fått ny eller overhalt motor på et tidspunkt. ? Forrige eier av bilen har kjørt long-life intervaller ihht serviceplanen fra VW mens jeg har gått over til 1 år/15000k Km. Jeg kjører rundt 20k i året og 15k av disse er på motorvei. Ingen tidlig symptomer på feil ved kjede pr.nå. Har hørt litt rundt hos div. merkeverksteder på Østlandet og det beste prisoverslaget jeg har fått er på 13,500 Kr -noe jeg synes virker bra ettersom Møller i Oslo skulle ha over 20k for samme jobben. Tanker? Kjedelig penger å bruke på noe som "egentlig" ikke burde vært nødvendig, men enda kjedeligere om motoren skulle ryke. Husk at merkeverksted gir 5 år/1000,000 km garanti på registeret. Det er mulig å prute med merkeverkstedene. Jeg prutet ned fra 11,900 til 8500kr for bytte av registerreim. Endret 25. februar 2020 av Indian Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 (endret) Har en 1.4tsi 2011 mod selv. Km stand 120 000. Jeg har lest rundt på nettet om dette problemet både før vi kjøpte den og etterpå. Jeg oppfatter det sånn at det er tidlige årsmodeller som er mest plaget og at problemet heller ikke er så stort som det kan virke som. Er jo solgt store antall av denne motoren og det er selvfølgelig bare de dårlig eksmplarene vi hører om. Litt det samme ned dsg kassa. Hvis man leser på nett ser det ut til at det er en skikkelig drittkasse men så er den god som gull. Er det noe lyd fra motoren din du reagere på? Rasling ved oppstart? Trekker den ujevnt? Kan nevne at når vår bil har stått et par dager så kan den rasle 2-3 sekunder etter start noe jeg har forstått er normalt på denne motoren. Det er jo også mulig å tegne en forsikring som dekker motor og girkasse havari. Vi har det i kasko pluss forsikringen. 10år/200 000km. Gjelder enn så lenge. Endret 25. februar 2020 av Slettet+234981 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 Evil-Duck skrev (9 minutter siden): Har en kompis som hadde samme motor i en Golf, endte med register ras og ny motor for noen år siden. Så tror nok det er en relativt billig forsikring å gå inn og sjekke status og bytte eventuelle slitedeler ja Kan du huske hvilken årsmodell og km stand? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 (endret) Gadden skrev (51 minutter siden): Kan du huske hvilken årsmodell og km stand? Usikker på km stand men det er en 2008 Modell Golf MK5 . Kan eventuelt høre me eieren om han husker hva km.standen var når det skjedde. Endret 25. februar 2020 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 Min 2011 Golf VI 1.4 TSI måtte bytte kjede ++ på ca 120.000 km. Bilen var fortsatt på garanti, så det ble dekket av Møller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 Slettet-fsaSP0zV skrev (46 minutter siden): Min 2011 Golf VI 1.4 TSI måtte bytte kjede ++ på ca 120.000 km. Bilen var fortsatt på garanti, så det ble dekket av Møller. Lyste det noen lamper i dashbordet eller merket du at kjede var dårlig på en annen måte? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. februar 2020 Del Skrevet 26. februar 2020 8 hours ago, Gadden said: Lyste det noen lamper i dashbordet eller merket du at kjede var dårlig på en annen måte? Jeg kjøpte bilen etter at forrige eier hadde fikset feilen. Vanligvis vil man merke mer støy fra motoren, en slags raslelyd, mest når den går på tomgang. Det er flere ting som kan gå feil, på disse motorene er det både kjedet som strekker seg og strammemekanismen som ikke fungerer optimalt. Lenke til kommentar
Hakonnn Skrevet 27. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2020 Jeg har booket bytte nå, tar den kosten gitt hvilke konsekvenser det kan få om noe skjærer seg. Jeg har ikke hørt eller kjent noe som tyder på feil, men har lest historier hvor det går galt uten forvarsel. Nye deler og arbeider har jo også 5 år reklamasjon så da er jeg dekt om uhellet skulle være ut på den fronten. ? 1 Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 20. mars 2020 Del Skrevet 20. mars 2020 Min mor fikk dette byttet på vanlig fullkasko forsikring hos DNB i 2017 på en 2011 Golf med 1,2 TSI. Men dette hadde nok noe å gjøre med at bilen hadde trillet knapt 4000 mil, at hun i hele bilens levetid hadde hatt DNB og brukt samme Møller verksted hele veien. Dette etter Møller diagnostiserte kjedet som strukket og krevde 14k for jobben. At VW ikke har tilbakekalt alle biler med 1,2 og 1,4 TSI fra denne perioden er en skamplett. Og om Møller fortsatt ikke advarer alle uvitende eiere med disse motorene fortsatt, er det verdt en skikkelig smekk på lanken. Dette er en tikkende bombe og det er ikke alle som er så heldige at man får forvarsel i form av ulyd. Lenke til kommentar
bilvest Skrevet 6. november 2020 Del Skrevet 6. november 2020 Nokon som veit om problemet med strekt kjede framleis kan gjelde Golf 1,2 TSI 2016-modell? Eller har denne bilen registerreim? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå