steinrawr Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 Hei. Jeg har en eldre Acer 15" PC fra 2015 som jeg nylig har satt en ny SSD inn i og lagt inn windows 10 home med alle windows updates. PC-en mister tilkobling til nettverk så snart den har vært inaktiv en stund. I starten var det snakk om 2-5 timer inaktivitet før nettet datt ut, nå er det 30 minutter. Det eneste som løser problemet er restart. Jeg har ikke forsøkt å deaktivere og aktivere nettverkskortet på nytt med enhetsbehandling, restart går dobbelt så fort. I følge min samboer som brukte PC-en før, var ikke dette et problem tidligere. Når nettet detter ut, og jeg forsøker å koble til nettet på nytt finner den wifi, men gir feilmeldingen "windows cannot connect to this network" uansett hvilket nettverk jeg forsøker å koble til. Jeg har forsøkt å legg inn driverne til nettverkskortet på nytt (sist oppdatert av Acer i des. 2015), men det løser ikke problemet. Pc-en er ellers ganske god, så jeg vurderer å kjøpe et USB-nettverkskort, men hadde håpet å slippe å ofre en USB-port til det. Har du noen forslag til hva dette kan være? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 Har du andre enheter tilkoblet samme WiFi, og har noen av disse samme problemet? Hvordan oppfører maskinen seg om du kobler til med kabel? Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 25. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2020 Ingen andre enheter er berørt, av noe lignende og det skjer uavhengig av hvilket wifi jeg er tilkoblet.. Har ikke testet kabel, rett og slett fordi det ikke er særlig praktisk mulig. Når jeg har tatt en omstart og bruker maskinen funker alt kjempebra, helt til den har vært litt inaktiv. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 Mulig løsning kan være å deaktivere eller redusere strømsparingsmoduset for nettverkskortet: https://www.isunshare.com/windows-10/change-power-saving-mode-of-wireless-adapter-in-windows-10.html Forsøk kan jo også være å finne drivere fra noen andre av Acer. Det er vel trolig Intel, Realtek, Broadcom, Qualcomm e.l. som står bak chipset på wifi-kortet i PC-en. Da kan det være at du kan bruke drivere direkte fra disse aktørene. Kontrollspørsmål: Gjelder dette også andre wifi-nett enn ditt eget? Man kan lage seg et lite skript som ligger på skrivebordet for omstartet. Ville her kanskje laget et PowerShell-skript basert på 'Reset-NetAdapter'-kommandoen. Eksempelvis blir det vel noe slikt: Restart-NetAdapter -name "Wireless*" 1 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 25. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2020 NULL skrev (4 timer siden): Mulig løsning kan være å deaktivere eller redusere strømsparingsmoduset for nettverkskortet: https://www.isunshare.com/windows-10/change-power-saving-mode-of-wireless-adapter-in-windows-10.html Forsøk kan jo også være å finne drivere fra noen andre av Acer. Det er vel trolig Intel, Realtek, Broadcom, Qualcomm e.l. som står bak chipset på wifi-kortet i PC-en. Da kan det være at du kan bruke drivere direkte fra disse aktørene. Kontrollspørsmål: Gjelder dette også andre wifi-nett enn ditt eget? Man kan lage seg et lite skript som ligger på skrivebordet for omstartet. Ville her kanskje laget et PowerShell-skript basert på 'Reset-NetAdapter'-kommandoen. Eksempelvis blir det vel noe slikt: Restart-NetAdapter -name "Wireless*" Godt forslag om strømsparing og andre drivere! skal lete litt og se om det finnes andre som har nyere drivere. Det gjelder alle wifi-nett PC er tilkoblet og skjer ca. samtidig på alle. Script kan bli en løsning, men jeg er egentlig avhengig av at PC-en er på nett for at den skal løse oppgaven jeg trenger den til: Skype med bikkja alene hjemme. Hehe. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 Ser at dette tydeligvis ikke er et helt uvanlig problem. Foreslår at du søker på nett på "prevent network card sleep" - noe som gir relevante treff. 1 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 Har ikke noe godt forslag til hva som skjer, annet enn hva som allerede er foreslått, men en workaround kan kanskje være å kjøre Caffeine? Bare et bittelite, enkelt program som holder maskina di våken. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 25. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2020 I advanced power management er alt på fullt. Den tillater ikke å gå i sleep på noen ting. Antar da at dette vil måtte løses med nyere drivere. Skal gi caffeine et forsøk også, Wheeljack. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå