Gå til innhold

Stort potensial i biogass: Kan forsyne all industri eller luftfart [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg forstår for all del fornybarargumentet med bio-drivstoff, verden har ikke uendelig med olje og gass under jorda, men jeg ser ikke en eneste klimafordel eller luftkvalitetfordel?

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (30 minutter siden):

Jeg forstår for all del fornybarargumentet med bio-drivstoff, verden har ikke uendelig med olje og gass under jorda, men jeg ser ikke en eneste klimafordel eller luftkvalitetfordel?

Fra et luftkvalitetssynspunkt så bør vel biogass være noenlunde likt naturgass.

Klimamessig så har du en teoretisk fordel i at biogass dreier seg om karbon som allerede er en del av den korte karbonsyklusen mens naturgass har vært ute av karbonsyklusen i millioner av år. Når naturgass utvinnes og brennes øker du altså mengden karbon i biosfæren mens biogass bruker karbon som allerede er i biosfæren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må jo se det i kontekst av overgangen til andre fornybare løsninger. Bio-gass skal ikke erstatte all bruk av fossile brennstoff alene. Den skal bare erstatte det der bruk av elektriske løsninger ikke er realistisk.

To eksempler er jo fly og shipping. Disse vil jo da bli CO2 nøytrale. For skip vil jo de andre utslippene som svovel bli vesentlige lavere ved bruk av gass. Skipene kan også gå på batterier nær land og bruke landstrøm i havn. Så da ender du opp med noen veldig milde utslipp av miljøskadelige gasser langt ute på havet hvor de stort sett vil brytes ned før de når land. Svovel og partikkelutstlipp som påvirker mennesker og dyr vil praktisk talt bli eliminert.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biogass er ekstremt rent og gir lite forurensing. I mange tilfeller vil bruk av biogass hindre naturlig forrotning og metanutslipp til atmosfæren. Ser man på Tysklands bruk av biodrivstoff ser man at potensialet for Norge er stort. Skip vil ikke ha problemer med å bruke flytende biogass. Flere skip kan bruke dette i dag og flere har planer om å bruke det i nær fremtid.

Det er faktisk mye bedre å bruke gassen på skip enn på busser. Dette fordi skipsmotorer har forbrenningssystemet som kjører stort luftoverskudd og høy virkningsgrad. Bussmotorer er som regel basert på 3 veisk katalysator og rik blanding. Dette gir lav virkningsgrad og høye varmetap. Hvordan fly kan nyttegjøre seg biodrivstoff er det vel noen eksempler på men fortsatt i utviklingsfase. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...