Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nå kommer Teslas V3-ladere til Norge


Anbefalte innlegg

3 hours ago, sverreb said:

Hvorfor og hvordan det har blitt slik er neppe veldig viktig utenfor et case studie i hvordan man kan lage et lukket marked. Det som er den ubehagelige realiteten er at situasjonen slik den er i dag,særlig i USA,  er en bremse for videre utvikling av elektrisk persontransport. Det bør man adressere.

Kva skulle Tesla då ha gjort?  Site på gjerdet og sett på at bilane ikkje fungerte like godt som andre bilar på langtur, fordi ingen andre ville byggje eit ladenettverk?  Det einaste logiske å gjere i ein slik situasjon er å byggje ladenettverket sjølv.  Dei treng ikkje gje andre tilgang til det ladenettverket dei har bygd, akkurat som dei ikkje treng å gje andre bilmerke tilgang til servicesentra dei har bygd eller selje andre bilar i butikkane sine eller på nettsidene sine.

 

Andre bilprodusentar kopierer sakte men sikkert Tesla.  Porsche har lansert sitt eige nettverk av destinasjonsladarar.  Det einaste kravet Porsche stiller er at Porsche-eigarar skal kunne lade gratis der.  Andre bilmerke kan måtte betale.  Fleire bilprodusentar har gått saman om Ionity.  Der kan eigarar av mange andre merke òg lade, so lenge dei har CCS-kontakt, for dei måtte gje andre tilgang etter å ha fått over to milliardar kroner i støtte frå EU til bygginga av Ionity-ladenettverket (Tesla har ikkje fått ei krone), men den tilgangen er berre teoretisk.  Ionity tek so absurd høg pris frå alle andre at det er uinteressant.  Er det akseptabelt, og ikkje minst akseptabel bruk av offentlege pengar?

Endret av Sturle S
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fremtiden blir et mareritt. Tesla-strøm, Kia-strøm, Mercedes-strøm osv. Se for deg du kjører et par mil for langt og kommer med en Audi der de bare har Mercedes-strøm, med tomt batteri. Blir en lang vei hjem da gitt. Dette viser bare hvor lang vei elektriske biler fortsatt har, selv i verdens mest elbil-subsidie vennlig land (takket være at vi har pumpet olje for harde livet i 50 år kan vi nå grønnvaske oss ovenfor verden med disse batteribilene. Ganske fantastisk ikke sant). Folk tror gjerne de siste 50 % av markedsandelen kommer like fort de første 50. På 10 år med moderne elbiler har vi nådd såvidt 50 % andel, vet ikke akkurat hva det er nå, men uansett. Det er en del. At de siste 50 % vil ta både 20 og 30 år vil ikke overraske meg det minste. Forbrenningsmotorer blir stadig forbedret og er utmerket valg for manges bruksområde, og for de som ikke gidder sette seg inn i lading, apper, software updates, vampire drain og alskens dritt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (10 timer siden):

Fremtiden blir et mareritt. Tesla-strøm, Kia-strøm, Mercedes-strøm osv. Se for deg du kjører et par mil for langt og kommer med en Audi der de bare har Mercedes-strøm, med tomt batteri. Blir en lang vei hjem da gitt. Dette viser bare hvor lang vei elektriske biler fortsatt har, selv i verdens mest elbil-subsidie vennlig land (takket være at vi har pumpet olje for harde livet i 50 år kan vi nå grønnvaske oss ovenfor verden med disse batteribilene. Ganske fantastisk ikke sant). Folk tror gjerne de siste 50 % av markedsandelen kommer like fort de første 50. På 10 år med moderne elbiler har vi nådd såvidt 50 % andel, vet ikke akkurat hva det er nå, men uansett. Det er en del. At de siste 50 % vil ta både 20 og 30 år vil ikke overraske meg det minste. Forbrenningsmotorer blir stadig forbedret og er utmerket valg for manges bruksområde, og for de som ikke gidder sette seg inn i lading, apper, software updates, vampire drain og alskens dritt.

Hva prater du om? Du lager ett problem som ikke eksisterer. Ja tesla har ikke andre inne enda, de har gitt tilbudet før og de gjør det garantert i fremtiden. Det er en "gullgruve" for de. 

 

Adapter finner også og vill bare bli bedre når en går fremover. 

 

At Tesla ikke passet deg betyr ikke at det samme gjelder majoriteten. Tall viser tvert om...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (40 minutter siden):

At de skroter sin egen ladeplugg sier jo sitt, og går over til EU standard.

Skroter sin egen plugg? De går til en godkjent plugg for nødvendig effekt og tilbyr adapter til de som har plugg for lavere effekt. Det er helt logisk fremgang. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er rart at deres gamle modeller ikke har blitt oppdatert enda. Men det har vel ikke så mye å si, nesten ingen som kjøper de nå uansett. Det er snodig å se, men så fort konkurrentene har noe på banen rømmer folk ganske fort vekk. Det er bare 2-3 år siden folk omtrent gikk mann av huse for å kjøpe en Tesla 75D til 800 tusen med 0.25% rente. Nå er det nærmest dødt, og Audi E-tron har nok slukt mange kunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (6 minutter siden):

Det er rart at deres gamle modeller ikke har blitt oppdatert enda. Men det har vel ikke så mye å si, nesten ingen som kjøper de nå uansett. Det er snodig å se, men så fort konkurrentene har noe på banen rømmer folk ganske fort vekk. Det er bare 2-3 år siden folk omtrent gikk mann av huse for å kjøpe en Tesla 75D til 800 tusen med 0.25% rente. Nå er det nærmest dødt, og Audi E-tron har nok slukt mange kunder.

Oppdatert? Ingen som kjører de? Har du statistikk på at de vrakes oftere enn normalen? 

 

Ja Audi har sitt inntog av forhåndsbestillinger nå siden de er så forsinket. Akkurat som Tesla hadde før. 

Tesla setter jo stadig nye salgsrekorder... 

 

E-tron og resten er langt i fra de salgene Tesla har hatt opp igjennom forøvrig. 

 

Ser ikke helt sammenhengen mellom det du snakket om i sta da, lading og standarder... Men, må vell skifte når det blir for dumt..

Endret av Salvesen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

S og X er jo generelt ganske utdaterte biler, med gammel type batteri og gammel ladeplugg. Ikke så rart salget har stoppet litt opp da.

De må virkelig gi de bilene en oppgradering om de vil selge mer av dem.

Men de prioriterer heller de nye prosjektene sine, og har vel tildels stopped Model S produksjonen for å få laget mest mulig Model Y nå.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
kremt skrev (46 minutter siden):

Jeg sier bare at de selger lite Tesla S og X men du går jo rett i skyttergraven som vanlig. Yeye, im out.

Nei du snakket om noe helt annet, som jeg kommenterte på. Tesla har jo allerede annonsert ny S så hvem gidder å kjøpe det utdaterte greiene de selger nå? Model 3 er jo latterlig mye for pengene i forhold om dagen. 

 

Og folk venter på y som gjør det samme for x. 

Greit å tenke logikk i blandt..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (21 timer siden):

Det er rart at deres gamle modeller ikke har blitt oppdatert enda. Men det har vel ikke så mye å si, nesten ingen som kjøper de nå uansett. Det er snodig å se, men så fort konkurrentene har noe på banen rømmer folk ganske fort vekk. Det er bare 2-3 år siden folk omtrent gikk mann av huse for å kjøpe en Tesla 75D til 800 tusen med 0.25% rente. Nå er det nærmest dødt, og Audi E-tron har nok slukt mange kunder.

75D sluttet de å selge for rundt ett år siden også. Mao. må man opp 160.000 i pris for å komme over på Long Range. Med tanke på at Model 3 støtter 250kW lading og S/X støtter en teoretisk 200kW ladehastighet (usikkert om dette er tilfelle i Europa), så skjønner jeg at folk heller venter på en ny oppdatering. Jeg ville ikke kjøpt S/X nå før den blir oppdatert til å inkludere CCS pluggen som standard. Hadde nok også ventet på interiør oppgradering med horistonal skjerm og kjappere ladehastigheter også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (3 timer siden):

75D sluttet de å selge for rundt ett år siden også. Mao. må man opp 160.000 i pris for å komme over på Long Range. Med tanke på at Model 3 støtter 250kW lading og S/X støtter en teoretisk 200kW ladehastighet (usikkert om dette er tilfelle i Europa), så skjønner jeg at folk heller venter på en ny oppdatering. Jeg ville ikke kjøpt S/X nå før den blir oppdatert til å inkludere CCS pluggen som standard. Hadde nok også ventet på interiør oppgradering med horistonal skjerm og kjappere ladehastigheter også.

Det er mye mer enn bare det som bør fikses, oppgraderes eller introduseres fysisk: Dører (X), vindusheiser, dørhåndtak, varmepumpe, frunk-volum økes, mer reparasjonsvennlige plasseringer av ting, aerodynamikk, mer energitette batterier, hengerfeste (S), en del punkter som ruster lett og sikkert mye mer. Jeg synes de har flikket lenge nok på originalene og bør trø til med noe mer omfattende, a la Roadster 2008 -> Roadster 2020.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er mye mer enn bare det som bør fikses, oppgraderes eller introduseres fysisk: Dører (X), vindusheiser, dørhåndtak, varmepumpe, frunk-volum økes, mer reparasjonsvennlige plasseringer av ting, aerodynamikk, mer energitette batterier, hengerfeste (S), en del punkter som ruster lett og sikkert mye mer. Jeg synes de har flikket lenge nok på originalene og bør trø til med noe mer omfattende, a la Roadster 2008 -> Roadster 2020.

Helt enig ?

Men det gjenstår å se hva som faktisk kommer i år/neste år og hva som burde komme.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (På ‎07‎.‎03‎.‎2020 den 18.36):

Hvorfor og hvordan det har blitt slik er neppe veldig viktig utenfor et case studie i hvordan man kan lage et lukket marked. Det som er den ubehagelige realiteten er at situasjonen slik den er i dag,særlig i USA,  er en bremse for videre utvikling av elektrisk persontransport. Det bør man adressere. 

Tesla har gjort som de har gjort fordi de ikke hadde noe valg. Det har de fortsatt ikke. Det er skuffende få av konkurrentenes biler som kunne ladet på Superladerne uten å sinket Teslas egne kunder med sin lave ladehastighet. Noe av poenget med Teslas forretningsmodell er at *både* biler og ladepunkt kan lade med høy effekt og når det nesten ikke finnes *noen* andre elbiler som støtter lading på høy effekt så ser du hvem som bremser. 

At Elon Musk har kommet med en åpen invitasjon til andre tolker jeg som at Tesla nok har en veldig god ide om hva som skal til for å slippe til andre, både hva Tesla må gjøre selv av tilpasninger men også hva de forventer av potensielle partnere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...