Gå til innhold

Ny el-motorsykkel kan gå 32 mil med toppfart på 200 km/t


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Sampson said:

Felles for alt av EV motorsykler nå er at de er grådig overpriset og så si alt er fra mindre indie-firma som kommer til å gå dukken. Med andre ord, farlig å kjøpe. ZERO er vel det eneste firmaet som faktisk har klart å produsere sykler?

Nja, du får vel noen billige kinasykler fra aliexpress. Ikke annbefalt dog om man ser på The Inja på youtube som kjøpte en slik.

Lenke til kommentar
Sampson skrev (29 minutter siden):

Felles for alt av EV motorsykler nå er at de er grådig overpriset og så si alt er fra mindre indie-firma som kommer til å gå dukken. Med andre ord, farlig å kjøpe. ZERO er vel det eneste firmaet som faktisk har klart å produsere sykler?

I USA er prislappen 19.995 dollar (187.230 kroner med dagens kurs). Dyrt, men sammenlignet med Harley Davidsons LiveWire, er det et godt kjøp. Sistnevnte går for 39.799 dollar (372.672 NOK).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 time ladetid med 6 kW gir 6 kWh batterikapasitet.

6 kWh / 320 km rekkevidde = ca 19 Wh/km forbruk. Det er i størrelsreorden 1/10 av det elbiler har. Virkelig imponerende! Eksos-MCer bruker jo ofte i størrelsorden 1/2 av det eksosbiler gjør. Hvorfor er det så stor forskjell?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bortsett fra at sykkelen har 14,4kWh, og ladetiden forutsetter at du har 12kW lader som er ekstra utstyr. 320km rekkevidde er bykjøring hvor luftmotstand er mye mindre. SR/F sin rekkevidde i motorvei hastigheter er sånn ca 160km. SR/S vil ifølge Zero yte 13% mer. Ikke altfor mye med andre ord.

Biler har generelt mindre luftmotstand enn motorsykler, pga menneskekroppen fungere som en stor seil. Og vi har motorsykler som har full vindskjerm mot sykler som er helt nakne. Så det er store variasjoner blant MC også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange i Norge kommer til å kjøpe elmc?
Tror svaret er null, da de allerede kjører gratis i bommen og mange kjøper MC på grunn av lyden, og MC uten lyd vil være en større risiko for alle.

Elmoped kan bli en suksess, om de får kjøre i 60
En gulrot for å kjøre el, fossilmoped beholder 40

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Veldig enkelt forklart, siden jeg er på mobilen.

MC motorer har veldig lite cylindervolum. For at de skal kunne god effekt fra en liten motor, må den ha mye turtall og designes deretter. Dette gjør at den har stort forbruk av bensin. En ferrari bruker også mye mer en en Opel corsa. MC med liten motor og lite effekt bruker ned mot 2-3 dl bensin/mil.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (59 minutter siden):

Hvor mange i Norge kommer til å kjøpe elmc?
Tror svaret er null, da de allerede kjører gratis i bommen og mange kjøper MC på grunn av lyden, og MC uten lyd vil være en større risiko for alle.

Elmoped kan bli en suksess, om de får kjøre i 60
En gulrot for å kjøre el, fossilmoped beholder 40

Tja jeg kjenner allerede et par som har zero, så du tar feil. Men det har nok lite til intet med miljø å gjøre, jeg tror nok venn-diagrammet for mc-entusiaster og miljøentusiaster er ganske adskilt. Lyd og interesse for teknologien er nok det som vil selge EL MC, men det er nok en del år før skikkelige tilbud kommer når man ser på hva som tilbys her.

Lenke til kommentar

Broren min har en kinesisk, elektrisk moped av merke NIU, og de har flere merkeforhandlere i Norge.
Det fremstår som et helt kurant merke med merkeverksteder og deletilgang.
For øyeblikket er deletilgangen begrenset pga. koronaviruset, men det er forbigående.
Dette er ikke et merke moped du ikke får support på til neste år, som om du hadde kjøpt noe jalla dritt på Ebay.
Dette er kurante greier, som Honda og Kawasaki, bare mindre kjent.

 

Jeg har heldigvis lappen for tung MC, så jeg har skikkelig motorsykkel.
Jeg kjøpte en Zero DS i 2016, og har den fremdeles. Kjempefornøyd. Nesten null vedlikehold.
Jeg har kjørt så mye at jeg måtte skifte dekk, men ellers sluppet oljeskift og slikt.
Jeg ser ikke på støy og vibrasjoner som "kult", tvert imot er jeg glad for å kunne kjøre hjem om natten uten å vekke naboene.
Til/fra jobb brukes motorsykkelen aktivt, og jeg sparer masse bompenger på det.

 

Her er et par videoer jeg har laget for de som er interessert:

 

 

 

Jeg har så langt fått inntrykket av at Zero er den eneste seriøse produsenten av seriøse motorsykler til seriøse priser.

Andre merker ser ut til å lage motorsykler på samme måte som motehusene lager klær til catwalken. Fullstendig upraktiske, latterlige og svinedyre til absolutt alle tenkelige situasjoner. Eksisterer bare for å få publisitet.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Elektriske motorsykler er kommet for å bli. De ligger (naturlig nok) et par steg bak elbilen i utvikling og salg, men det er på gang.

Kan godt tenke meg en el-mc. Helst i enduro-klassen, men det er vanskelig å kombinere en lett endurosykkel med stor nok batteripakke til at man ikke blir stående strømløs i skogen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...