Redaksjonen. Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Ny el-motorsykkel kan gå 32 mil med toppfart på 200 km/t Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Altså bedre, og billigere!? - Og uten lokal forurensning. Og atpåtil mindre bråkete ! ( Ønsket lyd kan man nok få både i øretelefoner og utvendige høytalere, hvis man er gal.) 4 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 187’000kr er jo litt, men om man bruker det som pendlerredskap fra utkanten( Hamar, Halden, Tønsberg) og inn til Oslo sparer man fort inn det i tid og penger. 2 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Felles for alt av EV motorsykler nå er at de er grådig overpriset og så si alt er fra mindre indie-firma som kommer til å gå dukken. Med andre ord, farlig å kjøpe. ZERO er vel det eneste firmaet som faktisk har klart å produsere sykler? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 1 minute ago, Sampson said: Felles for alt av EV motorsykler nå er at de er grådig overpriset og så si alt er fra mindre indie-firma som kommer til å gå dukken. Med andre ord, farlig å kjøpe. ZERO er vel det eneste firmaet som faktisk har klart å produsere sykler? Nja, du får vel noen billige kinasykler fra aliexpress. Ikke annbefalt dog om man ser på The Inja på youtube som kjøpte en slik. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Complexity skrev (12 minutter siden): Nja, du får vel noen billige kinasykler fra aliexpress. Ikke annbefalt dog om man ser på The Inja på youtube som kjøpte en slik. Hehe ja de teller jeg egentlig ikke med i beregningen her, de regner jeg som trafikkfarlige. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Sampson skrev (29 minutter siden): Felles for alt av EV motorsykler nå er at de er grådig overpriset og så si alt er fra mindre indie-firma som kommer til å gå dukken. Med andre ord, farlig å kjøpe. ZERO er vel det eneste firmaet som faktisk har klart å produsere sykler? I USA er prislappen 19.995 dollar (187.230 kroner med dagens kurs). Dyrt, men sammenlignet med Harley Davidsons LiveWire, er det et godt kjøp. Sistnevnte går for 39.799 dollar (372.672 NOK). 1 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 …men fortsatt uten DC hurtiglading. Sukk. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Så en ladning varer en hel sesong Lenke til kommentar
tbar2112 Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Ellers er det vel kanadiske Damon (https://damonmotorcycles.com/) som har skapt de større overskriftene i denne kategorien i det siste. Dog enda høyere priset. Men jeg må si jeg liker det jeg ser... 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 tbar2112 skrev (40 minutter siden): Ellers er det vel kanadiske Damon (https://damonmotorcycles.com/) som har skapt de større overskriftene i denne kategorien i det siste. Dog enda høyere priset. Men jeg må si jeg liker det jeg ser... Ja, gult er kanskje flottere enn blått? - Men er det verdt prisforskjellen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 1 time ladetid med 6 kW gir 6 kWh batterikapasitet. 6 kWh / 320 km rekkevidde = ca 19 Wh/km forbruk. Det er i størrelsreorden 1/10 av det elbiler har. Virkelig imponerende! Eksos-MCer bruker jo ofte i størrelsorden 1/2 av det eksosbiler gjør. Hvorfor er det så stor forskjell? 5 Lenke til kommentar
hoj Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Sikker på at enkelte mopeder/motorsykler har et utslipp som er veldig mye større enn eksosbiler. Bra om man går over til el-sykler. 5 Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Bortsett fra at sykkelen har 14,4kWh, og ladetiden forutsetter at du har 12kW lader som er ekstra utstyr. 320km rekkevidde er bykjøring hvor luftmotstand er mye mindre. SR/F sin rekkevidde i motorvei hastigheter er sånn ca 160km. SR/S vil ifølge Zero yte 13% mer. Ikke altfor mye med andre ord. Biler har generelt mindre luftmotstand enn motorsykler, pga menneskekroppen fungere som en stor seil. Og vi har motorsykler som har full vindskjerm mot sykler som er helt nakne. Så det er store variasjoner blant MC også. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Hvor mange i Norge kommer til å kjøpe elmc? Tror svaret er null, da de allerede kjører gratis i bommen og mange kjøper MC på grunn av lyden, og MC uten lyd vil være en større risiko for alle. Elmoped kan bli en suksess, om de får kjøre i 60 En gulrot for å kjøre el, fossilmoped beholder 40 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Veldig enkelt forklart, siden jeg er på mobilen. MC motorer har veldig lite cylindervolum. For at de skal kunne god effekt fra en liten motor, må den ha mye turtall og designes deretter. Dette gjør at den har stort forbruk av bensin. En ferrari bruker også mye mer en en Opel corsa. MC med liten motor og lite effekt bruker ned mot 2-3 dl bensin/mil. 3 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Det er ett problem med dem kontra biler; Man kan vanligvis ikke bruke dem om vinteren. Samme problem med elsparkesykler. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Dubious skrev (59 minutter siden): Hvor mange i Norge kommer til å kjøpe elmc? Tror svaret er null, da de allerede kjører gratis i bommen og mange kjøper MC på grunn av lyden, og MC uten lyd vil være en større risiko for alle. Elmoped kan bli en suksess, om de får kjøre i 60 En gulrot for å kjøre el, fossilmoped beholder 40 Tja jeg kjenner allerede et par som har zero, så du tar feil. Men det har nok lite til intet med miljø å gjøre, jeg tror nok venn-diagrammet for mc-entusiaster og miljøentusiaster er ganske adskilt. Lyd og interesse for teknologien er nok det som vil selge EL MC, men det er nok en del år før skikkelige tilbud kommer når man ser på hva som tilbys her. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 (endret) Broren min har en kinesisk, elektrisk moped av merke NIU, og de har flere merkeforhandlere i Norge. Det fremstår som et helt kurant merke med merkeverksteder og deletilgang. For øyeblikket er deletilgangen begrenset pga. koronaviruset, men det er forbigående. Dette er ikke et merke moped du ikke får support på til neste år, som om du hadde kjøpt noe jalla dritt på Ebay. Dette er kurante greier, som Honda og Kawasaki, bare mindre kjent. Jeg har heldigvis lappen for tung MC, så jeg har skikkelig motorsykkel. Jeg kjøpte en Zero DS i 2016, og har den fremdeles. Kjempefornøyd. Nesten null vedlikehold. Jeg har kjørt så mye at jeg måtte skifte dekk, men ellers sluppet oljeskift og slikt. Jeg ser ikke på støy og vibrasjoner som "kult", tvert imot er jeg glad for å kunne kjøre hjem om natten uten å vekke naboene. Til/fra jobb brukes motorsykkelen aktivt, og jeg sparer masse bompenger på det. Her er et par videoer jeg har laget for de som er interessert: Jeg har så langt fått inntrykket av at Zero er den eneste seriøse produsenten av seriøse motorsykler til seriøse priser. Andre merker ser ut til å lage motorsykler på samme måte som motehusene lager klær til catwalken. Fullstendig upraktiske, latterlige og svinedyre til absolutt alle tenkelige situasjoner. Eksisterer bare for å få publisitet. Endret 24. februar 2020 av Mannen med ljåen 7 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 Elektriske motorsykler er kommet for å bli. De ligger (naturlig nok) et par steg bak elbilen i utvikling og salg, men det er på gang. Kan godt tenke meg en el-mc. Helst i enduro-klassen, men det er vanskelig å kombinere en lett endurosykkel med stor nok batteripakke til at man ikke blir stående strømløs i skogen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå