Zig Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Hei! På vår nettmaskin (en celeron 700) kjører vi windows 98. Grunnen til dette er at jeg ikke gidder å ta bryet med å installere win xp når maskinen bare har 64 mb ram uansett... Dette er restene av en utgammel pakkemaskin, og harddisken (som er enda gamlere) er faktisk på bare 2 gig Uansett har vi i det siste vært plaget med at vi har meget lite ledig diskplass på maskinen (ca 100 mb) på tross av at vi ikke har installert noen større programmer annet enn Office 2000. Så viser det seg at det ligger en skjult fil ved navn pagefile.sys i C:\ mappa, og den tar intet mindre en 768 MB, hadde jeg hatt en større harddisk skulle jeg ikke ha klaget, men denne filen sliter hardt på den stakars hden som sitter i denne pcn... Er det noe jeg kan gjøre for å fjerne/minske størrelsen på denne fila (regner ikke med det er spesielt lurt å bare slette den ) På forhånd takk for svar MVH Zig Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 (endret) Pagefila du snakker om kan godt endres i størrelse. Siden den er på 768mb så er det mye som tyder på at det har stått 512mb fysisk memory i maskinen. Du bør sette størrelsen til halvannen gang fysisk memory, altså minimum 96mb. Jeg ville satt den til 128. Grunnen til at den må være der er at det fysiske minnet bruker denne filen som et buffer til å flushe jobber ut og inn av minnet. Maskinen vil ikke funke riktig uten fila. Hvis du høyreklikker på ikonet til "Min Datamaskin", og velger egenskaper->avansert. Så kan den endres derfra. Endret 29. desember 2003 av vidarkri Lenke til kommentar
Zig Skrevet 29. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2003 tja... Jeg prøvde dette, og i min datamaskin -> egenskaper -> avansert -> virtuelt minne satte jeg minimum til 96 og maksimum til 128 (jeg går ut fra det var dette du mente da jeg ikke kunne finne noen arkfane eller noe sånt som het avansert) Jeg fikk beskjed om at maskinen muligens ikke ville kunne starte opp igjen, men den gjorde da heldigvid det.... pagefile.sys ligger fortsatt i C:\-mappa, og den er fortsatt 768 MB stor... Altså er ikke problemet borte enda... Jeg kjørte diskoppryddning for å se om det hjalp, men det gjorde det ikke.... Lenke til kommentar
rwu Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 tja... Jeg prøvde dette, og i min datamaskin -> egenskaper -> avansert -> virtuelt minne satte jeg minimum til 96 og maksimum til 128 (jeg går ut fra det var dette du mente da jeg ikke kunne finne noen arkfane eller noe sånt som het avansert) Jeg fikk beskjed om at maskinen muligens ikke ville kunne starte opp igjen, men den gjorde da heldigvid det.... pagefile.sys ligger fortsatt i C:\-mappa, og den er fortsatt 768 MB stor... Altså er ikke problemet borte enda... Jeg kjørte diskoppryddning for å se om det hjalp, men det gjorde det ikke.... du må starte maskinen på nytt før de nye instllingene trer i kraft... Lenke til kommentar
Zig Skrevet 29. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2003 du må starte maskinen på nytt før de nye instllingene trer i kraft... Joda, klar over det, og det har jeg også gjort... nå har det i tilleg kommet en fil ved navn win386.swp, som har gått fra å være ca 100 til 180 mB... . (bare på den tiden som har gått siden jeg endret minneoppsettet, og maskinen har ikke vært i bruk hele dagen heller...) Noen andre ting som kan/bør prøves? Lenke til kommentar
rwu Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 har du, eller har hatt windows nt/2000/xp på maskinen?... slett pagefila i dos hvis den ikke vil la seg slette fra windows... pagefile.sys er swapfila til nt-baserte windows win386.swp er swapfila til win 9x/me... Lenke til kommentar
Zig Skrevet 30. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2003 Hmm, det har ikke vært hverken XP/2000 eller NT på denne pcn... Det var Win 95 på den samme harddisken før jeg bytta de andre komponentene, men jeg formaterte harddisken før jeg la inn 98... Har ikke prøvd å slette pagefile.sys-fila, ettersom det er faderns maskin og jeg helst vil unngå å ødelegge masse ting som jeg ikke vil ødelegge... men betyr det dere sier nå at pagefile.sys egentlig ikke har noe som helst med win 98 å gjøre? Lenke til kommentar
rwu Skrevet 30. desember 2003 Del Skrevet 30. desember 2003 (endret) Hmm, det har ikke vært hverken XP/2000 eller NT på denne pcn... Det var Win 95 på den samme harddisken før jeg bytta de andre komponentene, men jeg formaterte harddisken før jeg la inn 98... Har ikke prøvd å slette pagefile.sys-fila, ettersom det er faderns maskin og jeg helst vil unngå å ødelegge masse ting som jeg ikke vil ødelegge... men betyr det dere sier nå at pagefile.sys egentlig ikke har noe som helst med win 98 å gjøre? ja, mener bestemt det.... men om du sletter den fra dos, starter maskinen på nytt, og windows finner ut at den vil ha pagefile.sys, oppretter den en ny fil... swap/page-filer brukes som utvidet RAM, dvs. at alt inneholdet slettes når du slår av maskinen... derfor kan du trygt slette denne... edit: tror du meg ikke kan du(ved "C:\>" i dos) skrive "attrib -r -s -h pagefile.sys" [enter] og "ren pagefile.sys pagefile.bak"... dette endrer filnavnet.... start maskinen på nytt... hvis du får krøll, starter du bare maskinen i dos igjen, og skriver "ren pagefile.bak pagefile.sys" [enter] og "attrib +h +s pagefile.sys" dos finner du ved å trykke [f8] rett før windows booter, og velg "bare kommandolinjen" Endret 30. desember 2003 av rwu Lenke til kommentar
Zig Skrevet 30. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2003 Nei jøss & nøfyse!!! Jeg lot d stå til, og sletta fila direkte i windows (gikk faktisk helt greit:)) restarta maskinen, og alt var i orden... Altså er problemet løst, og alle sammen i godt humør Takk for alle svar og godt nyttår til hele hopen av forumgjengere Slong Zig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå