Gå til innhold

Så kraftig blir Xbox Series X


Anbefalte innlegg

9 hours ago, Leflus said:

At de velger å avsløre dette nå kan jo også tyde på at de vet at de har et overtak over PS5 akkurat på dette feltet.

Ikke egentlig. Utvklingen av chipsettene er en lang prosess og er ikke noe som verken Microsoft eller Sony kan endre nå. Jeg regner med at AMD allerede har begynt produksjonen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 terraflop er 1 teraflop. Terraflop er en enhet for beregning av 1 billion flyt punkt operasjoner per sekund. Xbox One X hadde en fart på 6 Tflops, Series X har en fart på 12 Tflops.

Dette er uavhengi av arkitektur, det viser kun hvor mange flytpunkt beregninger en prosessor klarer pr sekund.

Xbox One X er 6 Tflops og bruker AMD sin GCN arkitektur.

Series X er 12 Tflops og bruker AMD sin RDNA arkitektur.

Prosessoren gjør altså dobbelt så mange flytpunkt beregninger pr sekund.

Nvidia oppgir også Tflops, men bruker hverken GCN eller RDNA.

RDNA arkitekturen som er nyere enn GCN, er en mere effektiv arkitektur.

Så når man av en eller annen grunn sier at 9.2 RDNA Tflops tilsvarer 14 GCN Tflops, så er nok bakgrunnen for det at for å få samme grafikk resultat med GCN, som er en mindre effektiv arkitektur, så måtte man hatt en GCN basert prosessor med 14 Tflops.

Det gir ingen mening å dra inn "GCN Tflops" når man sammenligner PS5 og Series X, begge har RDNA baserte grafikk prosessorer fra AMD.

Med mindre man vil villede forbrukerne med å si at PS5 har 14 GCN Tflops, som er bedre enn Xbox sine 12Tflops.

Ser ut til at de har klart å forrvirre noen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Igjen så sier ikke dette noe konkret om hvordan de kom frem til tallet, kun hvilken arkitektur som brukes.

Xbox one x bruker ikke RDNA 2, men den oppgis til å nå 6 tflops.

Dette sier nå Microsoft er halvparten av series x.

Arkitekturen har ingenting å gjøre med antall FLOPS. AMD lager og selger en GCN-basert GPU på 15 TFLOP, som brukes i datasentre i dag.

Hva bestemmer antall TFLOPS?

  1. Antall ALUer (ofte kalt shaderkjerner), kort og godt regneenheter istand til å gjøre en multiplikasjon og en addisjon per klokke
  2. Klokkefrekvens, ofte målt i MHz eller GHz, som kort og godt betyr en million/milliard per sekund

Arkitektur har ingenting med antall FLOPS å gjøre

Det eneste en arkitektur sier noe om er organiseringen av regneenheter: hvordan de utfører regneoperasjoner og størrelsen på disse, hvilke operasjoner som støttes, hvor mye hurtigminne og strukturen på dette.

 

Xbox Series X har 12 TFLOPS ytelse, enkelt og greit. Hvor mange "GCN FLOPS" man måtte hatt for å matche grafikkytelsen kommer an på spillets grafikkteknologi og vil variere fra scene til scene, i noen tilfeller måtte man kanskje hatt 24 TFLOPS, og i andre kunne man klart seg med 12 TFLOPS. Det er ingen skalar konverteringsfaktor fra "GCN FLOPS" til "RDNA 2 TFLOPS"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noen vits i å se seg blind på antall flops. Det er viktigere med hvilke løsninger de forskjellige konsollene har lage for å gi brukeren en god spillopplevelse. Et godt GUI er for eksempel viktig. Hvordan grafikkmotorer som Unreal og Unity adapterer seg til de nye konsollene er også avgjørende for hvor gode spill man får på konsollen. Å implementere ray tracing tror jeg blir et spennende men vanskelig område å implementere i første omgang da dette er noe nytt for konsoller og spill generelt.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (7 timer siden):

Xbox Series X har 12 TFLOPS ytelse, enkelt og greit. Hvor mange "GCN FLOPS" man måtte hatt for å matche grafikkytelsen kommer an på spillets grafikkteknologi og vil variere fra scene til scene, i noen tilfeller måtte man kanskje hatt 24 TFLOPS, og i andre kunne man klart seg med 12 TFLOPS. Det er ingen skalar konverteringsfaktor fra "GCN FLOPS" til "RDNA 2 TFLOPS"

Altså har ikke tflops noe å si for hvor kraftig series x er i forhold til one x.

Spesielt ikke da de ikke er like effektive.

Altså blir det umulig å si om den faktisk er dobbelt så kraftig eller tre ganger så kraftig som one.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...