Redaksjonen. Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Dette er Renaults neste elbil Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Ja, da er vi tilbake til Think? 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Fri diskusjon og kunnskap skrev (20 minutter siden): Ja, da er vi tilbake til Think? Ikke i følge artikkelen... Er noen vesentlige forskjeller. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg OlaML Skrevet 24. februar 2020 Populært innlegg Del Skrevet 24. februar 2020 Skoda Citigo E har 36,8 kWh brutto og CCS-støtte. Hvis denne kommer med 22 kWh, ingen hurtiglading og attpåtil er dyrere... ja da må noen sette vinkorken tilbake i flasken på Renaults kontor. 13 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Renault har tydeligvis ikke lyst å gjøre denne til en best selger, dyrere og dårligere enn e-up tvillingene. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 OlaML skrev (1 time siden): ingen hurtiglading Tja, nå synes jeg det er ganske kunstig å kalle DC konsekvent for hurtiglading og AC konsekvent for semi-hurtiglading. Vi har jo biler som "hurtiglader" med en effekt som aldri over stiger 30 kW og biler som "semi-hurtiglader" på helt opp til 43 kW. For ikke å snakke om alle de tullete begrepene lynlading, ultrahurtiglading, superlading etc. Det er jo mye bedre å bare sette tall på ladehastigheten og presisere om det gjelder AC eller DC (fordi det ofte prises ulikt). Alle disse tullete navnene gir meg nesten flashback til skjermoppløsninger som VGA, SXGA, WSXGA+, HD, HD+, 2,5K osv. Det er mye mer lettfattelig med tall! 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Ellers så håper jeg de viser fram følgende: - Renault Master ZE med økt batteri og rekkevidde, i campingbil-variant. - Renault Trezor 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Simen1 skrev (28 minutter siden): - Renault Master ZE med økt batteri og rekkevidde, i campingbil-variant. https://www.electrive.com/2019/10/22/renault-puts-fuel-cell-system-in-light-utility-vehicles/ 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 38 minutes ago, Simen1 said: Tja, nå synes jeg det er ganske kunstig å kalle DC konsekvent for hurtiglading og AC konsekvent for semi-hurtiglading. Vi har jo biler som "hurtiglader" med en effekt som aldri over stiger 30 kW og biler som "semi-hurtiglader" på helt opp til 43 kW. For ikke å snakke om alle de tullete begrepene lynlading, ultrahurtiglading, superlading etc. Det er jo mye bedre å bare sette tall på ladehastigheten og presisere om det gjelder AC eller DC (fordi det ofte prises ulikt). Alle disse tullete navnene gir meg nesten flashback til skjermoppløsninger som VGA, SXGA, WSXGA+, HD, HD+, 2,5K osv. Det er mye mer lettfattelig med tall! Siden du spør, 22 kW AC på Renaulten og 40 kW DC på Skodaen. Begge i nærheten av 1C. Jeg bruker "hurtiglading" som synonym for DC-lading. Det kan man absolutt stille spørsmål ved. Men AC-lading som reiselading er rimelig dødt. 43 kW ble det aldri noe mer av, AC-stolpene er ofte 11 kW eller lavere enn de er 22 kW og DC lading bygges ut i stor stil. Ellers er alt språk kunstig og de fleste objekter og konsepter har navn som er upresise og til dels misvisende representasjoner av hva de "egentlig" er. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Jeg trodde 22kW AC var rimelig vanlig hos GK og Fortum. Det burde i hvert fall vært vanligere ettersom det ikke krever en dyr likeretter og dermed er ganske billige ladepunkter å montere i tillegg til DC-laderne. 2 Lenke til kommentar
En som undrer Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 Om TH!NKs siste skapning hadde kommet seg på veien..... Som Fri Kunnskap og Diskusjon (FKD) sa "TH!NK is back"...... Det hadde vært deiligst Kjenner til med El-bil forsøk på 80 og 90 tallet... da skulle El-bilene betale veiskatt som om det var Rudolf Diesel i farten.... Det ødela en del for utviklingen vil noen kanskje si .... Korleis er det med AC og DC ladning og EU bestemmelser om ka skal brukes i fremtiden. Er det noen som veit om det og vil forklare litt for oss andre. Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 22 hours ago, OlaML said: "AC-lading som reiselading er rimelig dødt. 43 kW ble det aldri noe mer av, AC-stolpene er ofte 11 kW eller lavere enn de er 22 kW og DC lading bygges ut i stor stil. " Til det sier jeg at elbil og ladenettverkindustrien bør ta en titt på togverdenen, om hvordan vi har løst ladeproblemer i 100 år. Vi lader opp til 1000kW over en AC-enfase kabel med spenning på 1000v, hver forbruker på kabelen tar ut effekten de trenger, og det er nok til alle vogner. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 18 hours ago, Simen1 said: ettersom det ikke krever en dyr likeretter Når ble likerettere dyre? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 26. februar 2020 Del Skrevet 26. februar 2020 (endret) Noe som forundrer meg MYE; Hvem er det som bestemmer hvilke artikler som skal kommenteres under Diskuter artikler (tu.no), og hvilke artikler skal under Elektrisk (Elbil mm.)? Mitt inntrykk sålangt er at det er totalt vilkårlig, da elbilartikler like gjerne havner inn under førstnevnte, og mye annet rart havner inn under sistnevnte. Kan noen fra redaksjonen (eller noen andre informerte) kaste noe lys over dette??? Endret 26. februar 2020 av Hanhijnn Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. februar 2020 Del Skrevet 26. februar 2020 trikola skrev (19 timer siden): Når ble likerettere dyre? De har alltid vært dyre. Likerettere i størrelseorden 50+ kW er dyrt sammenlignet med AC uttak med samme effekt. (Eller 20 kV DC vs 22 kW AC hvis det skulle være en mer relevant sammenligning) Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 26. februar 2020 Del Skrevet 26. februar 2020 On 2/24/2020 at 1:15 PM, Hanhijnn said: Ikke i følge artikkelen... Er noen vesentlige forskjeller. Ja, dette er jo ikke en Think, men en Twingo. Flere bokstaver i vesentlig forskjell. Men dekker samme minibilsegmentet som majoriteten av bilkjøpere assosierer med biler man leser om i elbilhistorieboka i stedet for biler man faktisk mener kan erstatte de bilene man bruker i dag. Alle som skal inn i elbilmarkedet lager mikrobiler først. Det er enklest fordi det knapt eksisterer krav til bruksegenskaper, man kan konsentrere seg om å lære seg basic elbilbygging. Derfor ikke overraskende når Honda gjør det, men overraskende når Renault gjør det. Og det er det jeg tror du skal lese ut av kommentaren der oppe. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 26. februar 2020 Del Skrevet 26. februar 2020 3 hours ago, Simen1 said: De har alltid vært dyre. Likerettere i størrelseorden 50+ kW er dyrt sammenlignet med AC uttak med samme effekt. (Eller 20 kV DC vs 22 kW AC hvis det skulle være en mer relevant sammenligning) Men du er klar over at du uansett trenger likerettere dersom du skal lade batterier? Uansett om de sitter i bilen eller ladestasjonen. Og er likeretterens pris av særlig betydning for prisen av ladeelektronikken totalt sett? Jeg har mine tvil... Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 26. februar 2020 Del Skrevet 26. februar 2020 Kanskje det har med pris å gjøre? Zoe er jo for så vidt en bra elbil men den er omtrent 50% dyrere* enn en tilsvarende (diesel)Clio, ergo lanserer de denne for å ha et alternativ en prisklasse under Zoe. *innstegsmodell uten subsidier og avgifter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. februar 2020 Del Skrevet 26. februar 2020 trikola skrev (10 minutter siden): Men du er klar over at du uansett trenger likerettere dersom du skal lade batterier? Uansett om de sitter i bilen eller ladestasjonen. Og er likeretterens pris av særlig betydning for prisen av ladeelektronikken totalt sett? Jeg har mine tvil... Nå var det snakk om prisen på selve ladestasjonene, ikke bilene. Type2-kontaktene er praktisk talt bare en kraftig stikkontakt med innmat som koster noen hundrelapper for en industriaktør. Oppgraderer man denne med en likeretter på 50 kW så stiger kostprisen enormt. Ja, det utgjør enorm forskjell. Jeg har ikke noen konkrete tall, men det skulle ikke forundre meg om en produsent kunne masseprodsert 43 kW AC-ladere for 10% av prisen til 50 kW DC-ladere. Tomt, graving, asfaltering, fundament, anleggsbidrag for trafo osv koster nok ganske likt så differansen i sluttprisen blir jo delvis skjult av dette "fastleddet". Men ja, en 50 kW likeretter er en dyr komponent. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 26. februar 2020 Del Skrevet 26. februar 2020 (endret) 1 hour ago, Simen1 said: Type2-kontaktene er praktisk talt bare en kraftig stikkontakt med innmat som koster noen hundrelapper for en industriaktør. Oppgraderer man denne med en likeretter på 50 kW så stiger kostprisen enormt. Ja, det utgjør enorm forskjell. Jeg har ikke noen konkrete tall, men det skulle ikke forundre meg om en produsent kunne masseprodsert 43 kW AC-ladere for 10% av prisen til 50 kW DC-ladere. Tomt, graving, asfaltering, fundament, anleggsbidrag for trafo osv koster nok ganske likt så differansen i sluttprisen blir jo delvis skjult av dette "fastleddet". Men ja, en 50 kW likeretter er en dyr komponent. Jeg falt kanskje litt av lasset her: hvor brukes det 43kW AC-ladere? Min TM3LR greier ikke å ta imot mer enn 11 kW. Finnes det biler som har 4 ganger så store ombord-ladere? Da må disse i tilfelle innholde disse dyre likeretterne. 50 kW 3-fas (noe annet brukes neppe ved slike effekter) er sånn ca 75 A. ved 230 V https://no.rs-online.com/web/p/bridge-rectifiers/0193183?cm_mmc=NO-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_NO_NO_Semiconductors-_-Discrete_Semiconductors|Bridge_Rectifiers-_-PRODUCT_GROUP&matchtype=&pla-391648927336&gclid=CjwKCAiAy9jyBRA6EiwAeclQhOLgshPihG_i_luQcqXsfc8-NK68W1tfKnJ4xvj4KKntAeLG827VthoCzKEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Kjøper du 100+ stykker blir det godt under 4 hundrelapper pr stykk og du kan kose deg med 127 A, ikke bare 75. Legger til: er kanskje ikke riktig å dele med 3 - 127 A er vel summen av alle fasestrømmene på utgangen. Da blir det en som er litt større 220 A istedenfor 127 for å komme opp i 50 kW DC Endret 26. februar 2020 av trikola Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå