Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Installere Win98 i ny maskin. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei

Nå skal jeg ikke påberope meg tittelen verdens mest datakyndige jente, noe dere sikkert vil forstå.

Uansett. Jeg har nettopp bygd min første PC, det gikk overraskende bra, tror jeg da :wink: Jeg velger nemlig å bruke Win98 som jeg hadde fra før, men etter å ha satt i oppstartdisketten, skrevet fdisk, og svart ok/enter på alle spørsmål, står det på maskinen:

C:

Jeg restarter maskinen, men kommer ingen vei. Maskinen finner det jeg har installert, men nederste melding sier:

"No operating system"

Hva betyr dette?

Jeg tenkte som følger: Selvsagt, jeg må installere Windows 98. Setter i cd'en, men ingenting skjer. Slår av maskinen, men ved ny oppstart stanser den der den stod. Altså: "No operating system"

Jeg regner med at jeg skulle ha gjort noe annet enn kun benytte meg av fdisk før jeg restartet maskinen, men hvordan kommer jeg "inn på disketten igjen"?

Maskinen står kun og blinker etter "No operating system". Jeg får ikke skrevet noe som helst.

mvh

Kathrine

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

det du bør gjøre er å gå inn i BIOS og endre boot-sequence, slik at den booter fra a: (legacy Floppy) først.

Når maskina starter opp så står det sikkert: press del to enter BIOS, eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Siden du har fått brukt Fdisk så har vel boot'n vært satt til A: tenker jeg.

Når du booter via oppstartsdisketten så "havner" du på a:

Hvis cd-rom'en din er d: så skriver du "D:" og trykker <enter>.

Skriv "install" eller var det "setup" og trykk <enter>.

Hvis HD'n ikke er formatert så kan du skrive "format c:" <enter>

bangdesk.gif

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-03-06 08:57 ]

Lenke til kommentar

Vel å bra å snakke om å formatere C:........, men hvordan får jeg til det? Maskinen lar meg ikke gjøre noe som helst.

Skal endre BIOS, men vil maskinen da la meg gå inn på disketten igjen?

Sikkert teite spørsmål, men men :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-06 09:01, Kathrine18 skrev:

Vel å bra å snakke om å formatere C:........, men hvordan får jeg til det? Maskinen lar meg ikke gjøre noe som helst.

Skal endre BIOS, men vil maskinen da la meg gå inn på disketten igjen?

Sikkert teite spørsmål, men men :smile:

Hvis det i BIOS står at A: er første oppstartsmulighet så kan du boote fra disketten så ofte som du vil. Når du har bootet fra disketten så kan du skrive "format c:" Trykk Yes på spørsmået som dukker opp. Da formateres Harddisken automatisk. Når det er gjordt må du reboote. Boot med disketten igjen. Den spør vel om du vil ha med driverne til cd-rom'en når du booter fra disketten. Det skal du !

Så skriver du f.eks D: (hvis cd-romen er bokstav D:) Hvis du bare har en HD/Partisjon og en cd-rom så er det sansynligvis D:

Skriv kommandoen Install eller setup og trykk enter.

Hvis Win98-plata di støtter booting så kan du velge cd-rom som første oppstartsmulighet i BIOS.

Da slipper du den disketten og da går det meste automatisk. Da kan du formatere c: når du har bootert fra cd'n. Er vel en meny som du kan velge å formatere/opprette partisjoner.

Lenke til kommentar

Hei :smile: jenta.

For å gjøre alle ting litt enkelt...

1. restart maskinen

2. gå i bios og velg boot options.

3. la cd-rom være det første denne maskinen booter fra.

4. Da starter maskinen med cd-romen

5. så ser du selv vilke valg du vill ta, etter en halvtime så har du win98 på maskina.

Dette funker bar ehvis du har en orginal cd eller en god kopi av en... :smile: :smile:.

mvh knutern

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...