Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

W2K Script

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette hører kanskje ikke til under her, men prøver likevel.

Har en Server hjemme, og to andre maskiner som er koblet til denne.

Har fått til å lage en hjemmekatalog for hver bruker, men jeg vil at brukerne skal ha tilgang til tre nettverks-kataloger/-mapper når de logger på. Og jeg vil ikke 'mappe' en nettverkskatalog.

Regner med at disse skal lages i en .bat fil. Men hvordan gjør jeg det?

Har laget de tre mappene allerede.

mvh.

Tomten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Dette hører kanskje ikke til under her, men prøver likevel.

Har en Server hjemme, og to andre maskiner som er koblet til denne.

Har fått til å lage en hjemmekatalog for hver bruker, men jeg vil at brukerne skal ha tilgang til tre nettverks-kataloger/-mapper når de logger på. Og jeg vil ikke 'mappe' en nettverkskatalog.

Regner med at disse skal lages i en .bat fil. Men hvordan gjør jeg det?

Har laget de tre mappene allerede.

mvh.

Tomten

Du skriver at du ikke vil mappe en nettverkskatalog, regner med at du trenger en batch-fil som mapper for deg...

Veldig enkelt...

net use X: \\servernavn\katalognavn

net use y: \\servernavn2\katalognavn2

osv osv...

Om du ikke trenger enviroment-variablene som følger med å mappe home-drive fra brukerkontoen, så kan du også mappe hjemmeområdet slik:

net use x: \\servernavn\%username% dersom du har laget sharet med identisk navn som brukerID...

tips: bruk adminshare (username$) så slipper du å se dem i browseren, mappes da med syntaks:

net use x: \\servernavn\%username%$

Lasse

Lenke til kommentar

Takker!

Men hvor skal jeg så legge denne filen.

Prøvde å legge den under profile på beukernes properties, men det funket ikke.

La den under User Profile -> Login Script. Skrev her inn \\server\logon.bat

Men det fungerte jo ikke.

Lurer på om det kanskje er en annen plass den skal legges.

Tomten

Lenke til kommentar

1. Det første du må gjøre er å lage login scriptet. Dette lagres som ei batch (.bat) fil. Kommandoen for å mappe opp en nettverksstasjon er NET USE <stasjonsbokstav> <path til delt nettverksressurs>

Eksempel: NET USE m: \\server\shared

(Du står selvsagt fritt til å velge stasjonsbokstav, så lenge den ikke allerede er i bruk.)

Husker dessverre ikke eksakt hvor login scriptene skal lagres, men hvis jeg ikke husker helt feil skal disse lagres i en mappe som heter login, ligger under profiles.

2. Deretter må du definere hvilke brukere som skal få tilegnet login scriptet. Dette gjør du i Active Directory Users and Computers. Du går inn på brukeren du vil tilegne et login script og velger Account. Her kan du blant annet velge path til login script og eventuelt hjemme område.

Endret av LordAndy
Lenke til kommentar
På en Windows 2000 Server vil det være en delt ressurs som heter sysvol. Denne vil være delt som standard og under denne ligger det ei mappe som heter login der scriptene skal lagres. Håper dette kan være til hjelp.

Takker!

Alt fungerer nå. Fant til slutt sysvol-mappa, og da ble det ingen problemer.

Nå går alt så det suser.

Lenke til kommentar
På en Windows 2000 Server vil det være en delt ressurs som heter sysvol. Denne vil være delt som standard og under denne ligger det ei mappe som heter login der scriptene skal lagres. Håper dette kan være til hjelp.

Takker!

Alt fungerer nå. Fant til slutt sysvol-mappa, og da ble det ingen problemer.

Nå går alt så det suser.

Glimrende. Ingenting er bedre. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på, så skal jeg prøve å hjelpe deg så godt jeg kan. Men isåfall, vennligst post under denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...