Gå til innhold

Leilighet, fellesgjeld og høye felleskostnader

Gjest Slettet-JEm7FT

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JEm7FT

Hei!

Jeg har sett litt på leiligheter til salgs. Jeg er førstegangskjøper så det er ikke all verden jeg har råd til, men av og til dukker det opp noen fine man har lyst på.

Fant f.eks denne;
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=168540712

Her ser man totalprisen er 1,2mill hvor da størstedelen er fellesgjeld.
Felleskostnadene på 8k/mnd er jo veldig høyt.

Finnes det noen mulighet for å låne av banken til å betale ned denne fellesgjelden og få lengre løpetid og dermed ett mindre månedsbeløp eller er ikke det noe banken gjør?

Mvh

EDIT: ser jeg så feil på felleskostnader, men spørsmålet står fortsatt! :)

her er en annen mer relevant med 8k;
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=165695624

Endret av Slettet-JEm7FT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er totalprisen du må bruke for å se hva du egentlig betaler for leiligheten.

Innbakt i "husleien" så vil det normalt være lån og avdrag for å betale ned fellesgjelden, men det kan også være innbakt felles brøyting, gartner, felles vedlikehold, vaktmester, honorar til styret, kabel-TV, internett osv. 

I nye borettslag så må du passe litt på. Noen gang så blir det tatt opp fellesgjeld med 30 års nedbetalingstid hvor det de første 5 år ikke blir betalt ned noe avdrag på lånet. I slike tilfeller så kan andel av fellesgjeld være høg samtidig som husleien er lav. Det er da åpenbart at husleien blir å stige når de første 5 årene er over.

Også i eldre borettslag bør en være oppmerksom dersom ytre fasade og tak er veldig slitt. Da vil det trolig snart komme en felles oppgradering som betyr nye felles-lån og økte utgifter.

Som regel har du ikke mulighet til å nedbetale din del av felleslånet, men i noen få borettslag så er det åpnet for det.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...