Knut B Skrevet 23. februar 2020 Del Skrevet 23. februar 2020 Lager nullenergihus av trekkfull 60-tallsvilla: Balansert ventilasjon ble avgjørende Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 23. februar 2020 Del Skrevet 23. februar 2020 Déjà vu. Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 23. februar 2020 Del Skrevet 23. februar 2020 Kjører gamle Vilavent friskluftsystem både hjemme (VVX 500) og på hytta (VVX 400) montert henholdsvis 1998 og 1993! Virkningsgraden på disse skal ligge på rundt 60%, hvilket er perfekt. da utblåsluft ledes inn på baksiden av luft-vann varmepumper som gir gulvvarme/radiatorer/forvarme av varmtvann. Fordelen med relativt liten virkningsgrad, er at det fremdeles er godt med restvarme som varmepumpene kan kose seg med i den "kalde" årstiden! Lenke til kommentar
tow Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 "brukte 52.000 kilowattimer i året. Se hvordan de kom ned i null". Går vifter og energipumpe på gode tanker, eller hva er det som driver alt sammen? 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 (endret) 0AAVKDA1 skrev (13 timer siden): Kjører gamle Vilavent friskluftsystem både hjemme (VVX 500) og på hytta (VVX 400) montert henholdsvis 1998 og 1993! Virkningsgraden på disse skal ligge på rundt 60%, hvilket er perfekt. da utblåsluft ledes inn på baksiden av luft-vann varmepumper som gir gulvvarme/radiatorer/forvarme av varmtvann. Fordelen med relativt liten virkningsgrad, er at det fremdeles er godt med restvarme som varmepumpene kan kose seg med i den "kalde" årstiden! Eller er det bedre med bedre virkningsgrad? ( Restvarme rundt luft/luft-varmepumpe har antagelig (?) liten virkning.) Jeg ville vurdert Enervent , med mye høyere virkningsgrad. ( 90 % ) - Også for å bevare litt luftfuktighet. ( Inneluften er ofte for tørr om vinteren.) https://www.ener.no/ Endret 24. februar 2020 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Rstensl Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Står litt mer om utregningene i del 2 av denne artikkelserien: https://www.tu.no/artikler/lager-nullenergihus-av-60-tallsvilla-tiltak-2-energibronn-og-vannbaren-varme-br/485270 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Utprøving av Enervent med 90% virkningsgrad vil kreve...utskiftning av eksisterende VVX friskluftanlegg, så jeg tror jeg lar den ballen ligge så lenge Vilaventen fungerer. Når det er sagt så har vi hatt bemerkelsesverdig jevnt strømforbruk i 20 år, men da friskluftanlegget ble bygget om til utblås bak varmepumpen, sank årsforbruket med ca 3000 kw/h. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 Dette må være et monsterhus som krever 52.000 kWh til oppvarming! Mitt ca 100 m2 hus (en etasjes, l-formet med krypkjeller, bygd 65) krever ca 10.000 kWh til oppvarming (målt ut fra termostatstyrte panelovener og 5 grader ned om natta). Med en varmepumpe (og ingen annen oppvarming) klarer jeg meg med i underkant av 4.000 kWh per år. I tillegg kommer en varmtvann på 5.000 kWh (som kunne ha vært mye lavere). Hadde vært morsomt å vite hva ombygging, varmesystemer etc kostet for dette huset. Antar at økonomien i dette prosjektet er en katastrofe! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå