Redaksjonen. Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 Endelig: En knøttliten elbil med lang rekkevidde. Oppsiktsvekkende mye for pengene Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 Jeg hadde mye heller valgt VW framfor Seat og Skoda når bilene er like og prisene så nære hverandre. Det kommer en dag der bilen skal selges, og da tror jeg VW er lettere å bli kvitt. VW er en sterk merkevare i Norge. Kan fort vekk ende opp med at VW koster mindre i løpet av eierskapet. Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 "Returen fra Gudvangen gikk bedre, da det jevnt over er nedoverbakke". Hvor gikk returen? Gudvangen ligger omtrent på havnivå så alle veier derfra går vel egentlig oppover. 1 Lenke til kommentar
Blirr Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 Jeg kom til samme konklusjon når jeg bestilte en e-up! før jul. I tillegg til merkevaren er det også slik at det kun er et fåtall av verksteder hos Møller som tar servicen på Seat. Så er det et par andre smådetaljer som multifunksjonsratt og ryggekamera som taler for VW her. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 (endret) 4 hours ago, Dovreekspressen said: Jeg hadde mye heller valgt VW framfor Seat og Skoda når bilene er like og prisene så nære hverandre. Det kommer en dag der bilen skal selges, og da tror jeg VW er lettere å bli kvitt. VW er en sterk merkevare i Norge. Kan fort vekk ende opp med at VW koster mindre i løpet av eierskapet. VW eier jo skoda og skoda bruker VW deler, samt skoda har toppet listene når det kommer til pålitelighet, så hvorfor skulle en skoda tape seg mer i verdi enn en VW? Endret 22. februar 2020 av MariusJS 1 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 Andrehåndsverdien bestemmes av kjøperne. VW har større tiltro enn de andre. Semi-premium vs billigmerker. VW har en høy stjerne hos folk, berettighet eller ei. 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 Eup har mer utstyr, å koster marginalt mer enn "fullutstyrt" seat(samme med Skoda forsåvidt), selv i "basisversjonen" som koster fra 191k veiledende. Tipper som flere over her også at VW holder seg best i pris, selv om bilene er sågodt som identiske. Det kommer nok enda bedre priser på de utover året, da spesielt om elbil salget i resten av Europa går dårlig Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 (endret) Setter jo malen for hva som er en miljøvenlig bil dette. 50 % MVA på det som er koster over 200 000,- før MVA, så er man der i første omgang. Ferdig argumentert. Enkelt, bybil. Endret 22. februar 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 Bakseter som er så trange at selv femåringer klager på plassen må jo være ganske så meningsløst? Bilen passer godt for 2 personer som veldig sporadisk har behov for å ta med flere. Men når man bare er 1-2 personer, altså mesteparten av tiden for de som velger slike biler, så vil baksetene være mest i veien og stykke opp bagasjeplassen. 2 Lenke til kommentar
Canis Lupus Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 Eller som jeg som leaser denne bilen på 3 år / 45" km, 2.240,-/mnd uten innskudd, vinter hjul og service inkludert. Og kanskje Rosinen i pølsen, 1 mnd binding/oppsigelse i hele perioden ? 1 Lenke til kommentar
John Tangerås Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 200 kilometers rekkevidde er latterlig. Hadde noen kjøpt en dieselbil med 10 liters tank, og vært fornøyd med det? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 John Tangerås skrev (23 minutter siden): 200 kilometers rekkevidde er latterlig. Hadde noen kjøpt en dieselbil med 10 liters tank, og vært fornøyd med det? Kommer helt an på bruk og lademulighet. Kjører selv 7+ mil om dagen, og min bil greier med normal kjøring 12mil om sommeren og 8-10 mil om vinteren etter hvor kaldt det er. Ikke noe problem da jeg kan lade både på jobb og hjemme (Holder som regel å lade på jobb). Bruker også mindre tid på å fylle tanken, da det å plugge inn og ut daglig tar kortere tid enn å kjøre innom og fylle bensin/diesel tanken en gang annen hver uke. Man kjøper bil etter normal forbruk. Så en video angående nye Ford Mustang eMach, og selgeren Ford regnet med at de kom til å selge mye av 99kWh utgaven, siden folk egentlig ikke helt skjønner at de ikke har behov for så stor kapasitet i det daglige, og kunne greid seg med en langt billigere batteripakke. Enkelte få vil måtte ha mer, men når gjennomsnittet vel er 12000km i året, så greier de fleste seg med små batteripakker. Må man også basere seg på hurtiglading eller kommunale ladepunkter, så bær man kjøpe noe annet enn elbil. Har kjørt E-up 1 gang som låne bil når min eGolf var på verksted, og hvis disse koster 200.000,- så er nok det man må ut med for å komme opp i eGolfen som selges billig nå verdt alle pengene i komfort, selv om man kun får ett par mil ekstra i kjørelengde. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 AndersT2 skrev (4 minutter siden): Så en video angående nye Ford Mustang eMach, og selgeren Ford regnet med at de kom til å selge mye av 99kWh utgaven, siden folk egentlig ikke helt skjønner at de ikke har behov for så stor kapasitet i det daglige, og kunne greid seg med en langt billigere batteripakke. Jeg tror dette handler om modenhet i markedet. For å ha en realistisk oppfatning om hvor stort batteri du *egentlig* trenger må du ha egen erfaring eller kjenne noen som har det. I Norge er elbiler nå så utbredt at de fleste som ikke har skaffet seg elbil sannsynligvis kjenner noen elbileiere de kan spørre om batteristørrelse og lading. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 John Tangerås skrev (48 minutter siden): 200 kilometers rekkevidde er latterlig. Hadde noen kjøpt en dieselbil med 10 liters tank, og vært fornøyd med det? Hvis de kunne fylt diesel hjemme hver natt, så. 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 (endret) Redaksjonen. skrev (På 22.2.2020 den 5.15): Endelig: En knøttliten elbil med lang rekkevidde. Ja det har vi jo ikke sett før... Eh... (hint; Ampera-e) Endret 24. februar 2020 av Hanhijnn Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Angående rekkevidde så kommer det helt an på hva man har tenkt til å bruke den til: Hovedsaklig nærkjøring: 200 km holder i massevis og man har også mulighet for langkjøring med en del ulemper, men siden det skjer sjeldent så kan man lett prioritere spare seg mye penger på å takle litt lengre reisetider disse sjeldne gangene. (2t kjøring - 1t lading - repeter) Ofte langkjøring: Da bør man nok opp i batteristørrelse så man får lengre kjøretid mellom ladestoppene. Lengden på ladestoppene blir omtrent uendret eller muligens noe kortere. (4t kjøring - 0,5t lading - repeter) Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Små elbiler har vi vel strengt tatt mer enn nok av. Segmentet som trenger mer konkurranse er medium til store familiebiler. Her er det ikke mye å velge i, spesielt om pris er en faktor. 2 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 joakimb skrev (7 minutter siden): Små elbiler har vi vel strengt tatt mer enn nok av. Segmentet som trenger mer konkurranse er medium til store familiebiler. Her er det ikke mye å velge i, spesielt om pris er en faktor. Det er begrenset hvor billig man får dem pga batteriet når folk vil ha lang kjøre lengde også. Kona og e-Niro er nok der prisene ligger for de størrelsene., så er det ID3 og ID4 som kommer fra VW, med tilhørende like biler fra Skoda og Seat. Man må ha litt tålmodighet når det er ett såpass nytt marked for de store konsernene. De kan ikke bare spy ut alle typer biler, og batteri produksjonen må samtidig komme opp i godt nok produksjons mengde også. Når det fleste kunne greid seg med halve batteriet av det de tror, så kunne man fort fått flere biler og modeller ut. Man må også huske at de store konsernene lager ikke biler for Norge, men for verden, og der er man lagt fra like langt fremme som her hjemme. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 (endret) AndersT2 skrev (På 24.2.2020 den 13.42): Det er begrenset hvor billig man får dem pga batteriet når folk vil ha lang kjøre lengde også. Kona og e-Niro er nok der prisene ligger for de størrelsene., så er det ID3 og ID4 som kommer fra VW, med tilhørende like biler fra Skoda og Seat. Man må ha litt tålmodighet når det er ett såpass nytt marked for de store konsernene. De kan ikke bare spy ut alle typer biler, og batteri produksjonen må samtidig komme opp i godt nok produksjons mengde også. Når det fleste kunne greid seg med halve batteriet av det de tror, så kunne man fort fått flere biler og modeller ut. Man må også huske at de store konsernene lager ikke biler for Norge, men for verden, og der er man lagt fra like langt fremme som her hjemme. Det er nok pris, pris og atter pris. For eg får ikke utsagnet «der er man lagt fra like langt fremme som her hjemme» til å stemme når vi ikke produserer bil en gang. Og heller ikke har nådd 50% med varmepumper. Se her: https://www.thecarconnection.com/overview/chevrolet_camaro_2020 For å få en like kjapp batteribil: https://www.thecarconnection.com/overview/tesla_model-3_2020 Hvem er så syk i hodet at dei betaler 150 000,- ekstra for en batteribil når dei kan skaffe seg 5 varmepumper med COP 4 for det mellomlegget, hvert 15 år. En batteribil har jo ikke «COP 3» en gang, og øker strømforbruket i staden for å redusere det. Tja, Tunberg vår nye Verdens (nasjonal) Sosialist, litt bløt i huet med 0 konkrete forslag. En takkegave til media som slurver med statestikk/fakta og kan opplyse om noe alle veit. Endret 28. februar 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Petter Smart 24 Skrevet 9. mars 2020 Del Skrevet 9. mars 2020 Husk nå på at dette er først å fremst en bybil, og rekkevidden er jo også lengere enn en e-golf. Jeg var oppe i et forbruk på 16,3kWh/100km i stekt snøvær, men har stort sett ligget langt under nede i 10,7kWh/100km. Den er lynrask sa sønnen min, vel denne bruker det samme til 50km/t som en Tesla til 100km/t. På Youtube ser jeg de opperer med teoretisk rekkevidde på 360 km, og at de får 200km på Autobahn med 100km/t. Ay testeren har fremhevet at det er liten plass til en 5åring virker jo litt rart, men det er vel hans mening. Dette er jo en bybil som brukes mest på småkjøring og det er det den er kjøpt som, man trenger ikke å tråkke hardt på gasen for å følge med trafikken, forbruksmetret går fort opp hvis man er hard på gasen, og det er ikke rart de raskeste elbilene er innblandet i forholdsvis mange ulykker. Jeg hadde en voksen sykkel inne og en voksen passasjer inne i en Up. Komforten er nok bedre i de større bilene og der er det ikke hardplast, men mest rekkevidde for lav pris, Så har vi e-up og citigo som er søsken med Mii, at de får igjen prisforskjellen på de som er dyrere vil jo tiden vise, men de er jo ellers ganske like. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå