Gå til innhold

Den Store Crowdlending-tråden

After8

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid savnet en diskusjon rundt crowdlending. Ettersom den ikke finnes her på forumet, får jeg heller opprette den selv!

Hva er crowdlending?
Crowdlending går under flere navn; Crowdlending, crowdfunding og folkefinansiering på godt norsk.
Den største forskjellen mellom crowdfunding og crowdlending (Selv om begrepene mer eller mindre blir benyttet om hverandre) er at funding er donasjoner og lending er utlån til bedrifter og privatpersoner. Det er lending vi tar for oss i denne tråden.

Sitat

I stedet for å finansiere et prosjekt ved å ta opp et lån i banken, fungerer crowdlending ved å samle inn en rekke smålån fra enkeltpersoner eller aksjeselskaper som ønsker å investere i bedriften din. Det er flere gode grunner til å vurdere denne formen for finansiering. Først og fremst byr det på muligheter for bedrifter som sliter med å få lån i banken. I tillegg er det ofte en raskere måte å hente kapital på, sammenlignet med banklån. Og hvis en gründer først får innvilget lån fra en bank, må det gjerne stilles sikkerhet, for eksempel i egen eiendom – det slipper du med crowdlending.

For de som låner ut pengene sine, långiverne, er crowdlending en investeringsmulighet på linje med fond eller aksjer. De ulike markedsplassene for låneformidling opererer med ulike modeller, men som oftest kan långiverne velge hvilke prosjekter de vil investere i, og hvor mye de vil låne ut. Risiko og avkastning varierer mellom de ulike lånene.

Hentet fra https://www.tripletex.no/ordbok/crowdlending/

Per dags dago har vi fem aktører som driver med crowdlending i Norge: Fundingpartner, Monner, Kameo, Kredd og Perx. Jeg har selv blitt ganske hektet på dette relativt nye fenomenet i Norge,  og har allerede investert i totalt ni lån hos Fundingpartner, Monner og Kredd. Her får jeg alt i fra 5,49% årlig rente på ett lån, til 13% årlig rente på et annet lån. Det vil med andre ord si at jeg er sikret 5,49% og 13% årlig fortjeneste på disse to lånene. Jeg får utbetalt ca 1000 kr i mnd. som brukes til reinvestering av nye lån. 

Det å investere i lån innebærer en viss risiko. Risikoen er at låntageren slutter å betale og at lånet misligholdes. Men dette er altså ikke lån uten sikkerhet! Per 8. januar 2020 hadde Fundingpartner 49 folkefinansierte lån, hvorav 0 av dem er misligholdt. Monner har 105 folkefinansierte lån, hvorav 4 er misligholdt, som vil si 3,81% av alle lån på deres plattform. Disse tallene er hentet fra dinepenger.no (direktelink til artikkel)

Nå synes jeg det ble litt vel mye tekst her. Håper vi kan starte en diskusjon rundt dette relativt nye fenomenet i Norge! Er det andre her som også har investert i folkefinansierte lån?

Endret av After8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror generelt ikke at de som låner ut penger til selskaper hvor banken ikke vil låne ut forstår hvor risikabelt utlånet dems er. 

Disse lånene er som regel mer risikabelt en aksjefond og mye mer risikabelt en obligasjonsfond med tilsvarende rente. 

De som mottar crowdfunding/crowlending er ofte kjempeflinke selgere. Men det betyr ikke at bedriften vil gå bra

Og jeg kan hvertfall ikke forstå at det går raskere enn banklån. Hvertfall når jeg har lånt opp på huset så har det tatt noen få dager å få på plass ett lån. Og ville ikke tro bedriftslån burde ta spesielt lang tid.

Lenke til kommentar
HW1 skrev (9 timer siden):

Jeg tror generelt ikke at de som låner ut penger til selskaper hvor banken ikke vil låne ut forstår hvor risikabelt utlånet dems er. 

Disse lånene er som regel mer risikabelt en aksjefond og mye mer risikabelt en obligasjonsfond med tilsvarende rente. 

De som mottar crowdfunding/crowlending er ofte kjempeflinke selgere. Men det betyr ikke at bedriften vil gå bra

Og jeg kan hvertfall ikke forstå at det går raskere enn banklån. Hvertfall når jeg har lånt opp på huset så har det tatt noen få dager å få på plass ett lån. Og ville ikke tro bedriftslån burde ta spesielt lang tid.

FundingPartner vurderer hver eneste potensielle lånetaker nøye, og det er bare en liten andel av disse som får godkjent søknaden sin. 

Risiko henger sammen med rente, så ja, det vil være mer risikabelt å låne penger til noen som tilbyr 12 % rente enn å investere i andre finansielle produkter med lav rente. Renten de setter bestemmes delvis av hvor stor sikkerhet hver lånetaker har. Uansett bør man spre risikoen og ikke investere alt man har i ett produkt. Og driver man med crowdlending så bør man låne penger til flere selskaper for å redusere risikoen, i stedet for å investere alt i ett selskap. Jeg har selv investert gjennom FundingPartner og er veldig fornøyd.

Endret av logaritmemannen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (15 timer siden):

Jeg tror ikke du forstår bankbransjen spesielt godt, og de strukturelle grunnene til at banker er veldig dyre og lite tilgjengelig i mellomsjiktet. 

Med vennlig hilsen bankansatt, helt uten penger i crowdlending. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...