plankeby Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 (endret) Etter å ha vært Ford eier i flere år, må jeg si meg sterkt oppgitt over Ford Norge. Etter å ha stilt noen få meget enkle grunnleggende spørsmål til Ford Norge de siste årene, er jeg oppgitt over at de ansatte ikke ser ut til å ha fått noe kursing/opplæring fra Ford. Det gis svar helt uten mål og mening, eller svar som er 100% feil. Utfordringene med forhandlere er også at de ikke samarbeider i mellom seg, hvis de ikke eies av samme familie/selskap. Har man kjøpt Ford hos en Ford forhandler som eies av annet selskap/familie enn Ford forhandleren man bruker senere, er de ærlige på at det ikke ytes samme service. I det hele så virker opplæring og fokus på kompetanse om bilene man selger dårlig. Ved spørsmål om noe så enkelt som å oppdatere GPS kart i bilen, klarer ikke Ford Norge å svare på dette. På spørsmål om når kartoppdatering kommer, klarer de ikke å svare på dette. De har kun hatt tre (ja TRE) ulike multimediaenheter i sine biler siste 10 år, alikevel aner de ikke noe om disse. NB: Jeg ber ikke om innspill her om hvordan oppdatere GPS osv. poenget er et det er tre ulike metoder, en for hver av de tre typer enheter de siste 10 år. Dette er ikke superteknisk. Er andre bilmerker like dårlig på å kunne svare på ulike basis spørsmål? Er jeg blitt for kravstor til at en merkeforhandler av kun ett bilmerke, ikke skal kunne noe grunnleggende om bilene sine enn å fortelle hva utstyret heter, uten å vite hva utstyr gjør eller hvordan det grunnleggende fungerer? Det finnes sikkert lokale forhandlere som er gode på kunnskap, men et hovedkontor bør kunne bittelitt de også, når de har oppgitt mail og annet ved tekniske spørsmål. Før har jeg fått til svar fra hovedkontor at de ikke vet om en del ting og sier at forhandleren har kunnskapen, så har forhandleren vist til at det er hovedkontor som har kunnskapen. En annen ting er at jeg lurer på om kvaliteten til Ford har falt (noen vil mene den alltid har vært lav). Jobber i et selskap som har leasing av Forder og ansatte viser til mer feil på Fordene som er under ett år enn annet bilmerke over mange år. Ulike forum har vært til stor hjelp, der brukere av Ford deler sin kunnskap. Merk at jeg ikke har spurt om spesielt tekniske ting, jeg er ingen mekaniker. Kompetansen til mekanikere på verksteder skal jeg ikke si noe om, de er uansett ikke tilgjengelig fra Ford til kunden på kundeservice osv. Salgsapparatet blir litt som eiendomsmelgere som bare forteller det man selv ser (det visuelle som fargen på tapeten og gulvet osv.). Endret 23. februar 2020 av plankeby 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 Hm, vi har nå vært fornøyd med Ford på Ensjø, selv om bilen ikke er kjøpt der. Eneste som var litt høl i huet var når jeg trengte sikkerhetskode til CD-spilleren (måtte "låse" den opp etter batteribytte), den koden kunne jeg bare få av forhandleren som hadde solgt bilen opprinnelig. Det var... firkanta. Visste ikke hvem det var engang, men fant da ut av det.. Lenke til kommentar
Badda Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 Forferdelig service. Dårlig informasjon. Ingen tilbakemelding om ny kjøpt bil. 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 19. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2021 (endret) Badda skrev (2 timer siden): Forferdelig service. Dårlig informasjon. Ingen tilbakemelding om ny kjøpt bil. Min nye Ford (2016) har hatt noen reklamasjoner på garanti. En periodisk feil finner de ikke ut av og viser til at de ikke kan gjøre noe da feilen ikke kan leses av med feilkoder. Det er klimaanlegg som stadig hopper til en fast bestemt høy temperatur uansett årstid og varme/kulde ute. Nå nylig måtte den hentes av bergingsbil da den brått ikke fikk kontakt med noen av nøklene. Kontaktet Ford Norge i frustrasjon, da garantien gikk ut for få dager siden. Svaret var kort og konkret "Den dagen garantien går ut er døren lukket". Fikk prutet noen få tusenlapper på kostanden med å bytte en modul som hadde sviktet. Jeg har nok maks uflaks, men feilene på forrige og nåværende bil skyldes ikke brukerfeil eller vedlikehold. Det er evig feilsøking og bytting av rådyre moduler, ikke alltid med bra resultat. Angrer nå på at jeg tok Ford igjen, er litt for godtroende og lett å overtale av bilselger. Håper jeg slipper mer tull. Det merkelige er at Ford Norge eller forhandler ikke viser noe ydmykhet eller litt flauhet over kvaliteten på flere av sine biler. Mine kollegaer på min jobb er frustrerte over en annen Ford modell til jobbturer, den har også hatt flere reklamasjoner enn noen annen bil vi har hatt tidligere (andre merker). Endret 19. februar 2021 av plankeby Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 (endret) plankeby skrev (19 minutter siden): Min nye Ford (2016) har hatt noen reklamasjoner på garanti. En periodisk feil finner de ikke ut av og viser til at de ikke kan gjøre noe da feilen ikke kan leses av med feilkoder. Det er klimaanlegg som stadig hopper til en fast bestemt høy temperatur uansett årstid og varme/kulde ute. Nå nylig måtte den hentes av bergingsbil da den brått ikke fikk kontakt med noen av nøklene. Kontaktet Ford Norge i frustrasjon, da garantien gikk ut for få dager siden. Svaret var kort og konkret "Den dagen garantien går ut er døren lukket". Fikk prutet noen få tusenlapper på kostanden med å bytte en modul som hadde sviktet. Jeg har nok maks uflaks, men feilene på forrige og nåværende bil skyldes ikke brukerfeil eller vedlikehold. Det er evig feilsøking og bytting av rådyre moduler, ikke alltid med bra resultat. Angrer nå på at jeg tok Ford igjen, er litt for godtroende og lett å overtale av bilselger. Håper jeg slipper mer tull. Det merkelige er at Ford Norge eller forhandler ikke viser noe ydmykhet eller litt flauhet over kvaliteten på flere av sine biler. Mine kollegaer på min jobb er frustrerte over en annen Ford modell til jobbturer, den har også hatt flere reklamasjoner enn noen annen bil vi har hatt tidligere (andre merker). Høres ut som om det er på tide å slutte å kjøpe Ford, spør du meg... For sammenligningens del; jeg hadde en Citroën som var 6,5 år gammel når registerreima røk, og det ble helt ventilkræsj i motoren. M.a.o. 1,5 år ETTER at reklamasjonstiden var utløpt. Men reima røk 20000km FØR bytteintervall, så jeg spurte Citroën Norge og de ville spleise på reparasjonen. Det ville de ikke. De tok HELE regningen, OG sendte meg (ubedt) en leiebil som jeg hadde GRATIS i 6 uker mens min ble reparert på merkeverkstedet. DET kaller jeg service! 👍☺️ Endret 19. februar 2021 av Hanhijnn 1 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 Jeg har noen pensjonister som er nabo, de måtte til slutt få hjelp til å kreve ny bil av Ford etter gjentatte problemer med keyless. Bilen kunne stoppe midt på motorveien, dette skjedde flere ganger før hele bilen ble returnert. Jeg fikk bakoversveis av at det er mulig, ikke minst at Ford tør å slippe noe sånt ut på veien igjen uten å verifisere at problemet er løst. Etter å ha hatt denne dialogen med Ford har jeg i det minste blitt skremt vekk fra de i mange år fremover og anbefaler andre å sjekke ut tilbakemeldinger omhandlende service før man kjøper ny bil, uavhengig av merke. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 Ford var vel verstingen når det gjaldt rust for noen år siden og? Har en 2016 Ranger firmabil og den begynte å se ganske jævlig ut i ramma. Er ikke bra for en bil som bare har rukket å ha 2 servicer. Spesielt ikke siden den kjøres i nordnorge hvor det saltes minimalt. Hadde før en 2006 Mondeo så helt strøken ut i understellet når jeg solgte den for noen år siden så må være at Ford har kjipet ut med lakk eller brukt dårlig stål de siste årene. Tror de har Tapt seg litt. Har man spørsmål om Ford kan det kansje være liksågreit å spørre i forumet til Ford Club Norway istedenfor å høre med forhandlere. https://www.fordclubnorway.no/forum/ Mye flinkere folk der inne og mange jobber hos Ford. 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 19. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2021 (endret) Toppen av kommentar kom fra min lokale Ford forhandler, når jeg ringte dem etter bilen ble kjørt dit av bergingsbil. "Du og bergingsfirma fikk ikke startet bilen. Det betyr jo at sikkerhetsfunksjonen virket!" Så siden bilen ikke ville starte med mine nøkler, var det et bevis på at... 🙄 😵 Det var irr på en modul (selvsagt koster den maange tusen) som har med signal fra nøkkel. Heldigvis skjedde ikke dette på en ferietur. Å brått stå der med bil som ikke vil godta nøklene dine og dermed umulig å starte. Det som overrasket meg med keyless er at det heller ikke gir mulighet for å åpne rattlås. Det jeg ikke klarer å forstå er Ford Norge sin holdning til kunden. Klarer heller ikke forstå hvor dum jeg var som ga Ford en ny sjanse med ny bil. Skal man lease bil eller bare eie helt ny bil i 4-5 år, da er Ford greit. En sitter ikke igjen med enorm tapsrisiko. Endret 19. februar 2021 av plankeby 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 3. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2021 (endret) Livner til gammel tråd. Jeg kjøpte et minnekort med nyeste kart fra Ebay. Ford krevde 2.300 kr for nytt kart, det gadd jeg ikke. Etter 10 måneder sluttet kortet fra Ebay å virke. Ser at flere har opplevd det samme. Disse piratkortene er visst av tvilsomt fabrikat. Kjøpe nå en brikke fra selger på Finn. https://www.finn.no/216850700 Fikk god info og ser ut til at brikken er fra anerkjent leverandør, Kingston. Så får jeg se... 😊 Endret 3. mai 2021 av plankeby Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå