0laf Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 (endret) Taurean skrev (51 minutter siden): Så jeg -kan- faktisk kjøre en skraphaug av en bil, med høy listepris, og bråbremse foran en ferrari til 2 millioner, og likevel få listepris. Trafikkreglene tar ikke hensyn til bilens verdi, det er ikke slik at rikinger som kjører Ferrari er unntatt trafikkreglene, de må holde akkurat samme avstand til bilen foran, som oss andre ! Hvorvidt du får listepris dersom noen kjører på deg, Ferrari eller ikke, kommer nok an på forsikringsselskapet? Det er vel ingen automatikk i det, men det er nok likevel ganske vanlig at selskapene operer med listepriser for enkelthets skyld. Det er heller ikke noe i veien for at de kan trekke fra listeprisen dersom de kan godtgjøre at bilen er i vesentlig dårligere stand enn det som er normalt, så fremt forsikringsavtalen åpner for det? Endret 21. februar 2020 av 0laf 3 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2020 0laf skrev (43 minutter siden): Trafikkreglene tar ikke hensyn til bilens verdi, det er ikke slik at rikinger som kjører Ferrari er unntatt trafikkreglene, de må holde akkurat samme avstand til bilen foran, som oss andre ! Hvorvidt du får listepris dersom noen kjører på deg, Ferrari eller ikke, kommer nok an på forsikringsselskapet? Det er vel ingen automatikk i det, men det er nok likevel ganske vanlig at selskapene operer med listepriser for enkelthets skyld. Det er heller ikke noe i veien for at de kan trekke fra listeprisen dersom de kan godtgjøre at bilen er i vesentlig dårligere stand enn det som er normalt, så fremt forsikringsavtalen åpner for det? Ikke spør meg hvordan reglene virker, det er derfor jeg spør. Men det er helt garantert noen som har fått mer enn bilens verdi på et sånt trekk før, av de millioner av forsikringssaker som har vært igjennom alle Norges rettssaler. Tror ikke du? Jeg tok bare eksempelet med Ferrari for å gjøre det litt mer ekstremt. Og med tanke på forsikring. Altså, hvis en person som har råd til Ferrari går inn i en sånn situasjon, hvis den foran bråstopper på trass, og lyver på seg en grunn, tror du ikke han eller hun kommer til å bruke litt av sin formue til å prøve å vinne saken? Og noen som kjører en rusthaug, har ikke råd til å forsvare seg? Fri rettshjelp, men jeg har blitt fortalt at man ikke får fri rettshjelp for småsaker, og dette regner jeg som en småsak. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 Derfor burde det være påbudt med dashcam, og det kommer nok et påbud på nye biler snart Egentlig rart at forsikringsbransjen ikke har bonusordninger på det allerede, men det har nok noe med våre strenge overvåkningsregler Koster ikke mye for dashcam, og du har spart inn kostnaden om det skulle være noe tvil om hvem som har skyld Dashcam var det første jeg innstallerte etter at jeg hadde kjøpt meg bil 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2020 Dubious skrev (4 minutter siden): Derfor burde det være påbudt med dashcam, og det kommer nok et påbud på nye biler snart Egentlig rart at forsikringsbransjen ikke har bonusordninger på det allerede, men det har nok noe med våre strenge overvåkningsregler Koster ikke mye for dashcam, og du har spart inn kostnaden om det skulle være noe tvil om hvem som har skyld Dashcam var det første jeg innstallerte etter at jeg hadde kjøpt meg bil Endelig noen som skriver fornuft. Er enig. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 Dubious skrev (21 minutter siden): Egentlig rart at forsikringsbransjen ikke har bonusordninger på det allerede, men det har nok noe med våre strenge overvåkningsregler Det har nok mer med at forsikringsselskapet ikke tjener på det, bare at skylden og utgiften i hver sak blir riktig fordelt. Totalt sett kommer forsikringsselskapene likt ut over f.eks 1000 ulykker.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 aklla skrev (56 minutter siden): Det har nok mer med at forsikringsselskapet ikke tjener på det, bare at skylden og utgiften i hver sak blir riktig fordelt. Totalt sett kommer forsikringsselskapene likt ut over f.eks 1000 ulykker.. Forsikringsselskapene kan spare millioner ved at alle har kamera, da en slipper å bruke masse tid for å finne ut hvem som har skylden Og de slipper å betale ut om ulykken er selvforskyldt etc., men dette krever at fører er dum, eller at det er en form for lås på opptaket Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 Dubious skrev (7 timer siden): Forsikringsselskapene kan spare millioner ved at alle har kamera, da en slipper å bruke masse tid for å finne ut hvem som har skylden Og de slipper å betale ut om ulykken er selvforskyldt etc., men dette krever at fører er dum, eller at det er en form for lås på opptaket Hvor skriver ikke du med fult navn og bilnummer? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2020 Barny Aråstad skrev (14 minutter siden): Hvor skriver ikke du med fult navn og bilnummer? Hvorfor skulle han gjøre det? ^^ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 Dubious skrev (9 timer siden): Forsikringsselskapene kan spare millioner ved at alle har kamera, da en slipper å bruke masse tid for å finne ut hvem som har skylden Og de slipper å betale ut om ulykken er selvforskyldt etc., men dette krever at fører er dum, eller at det er en form for lås på opptaket Bilforsikring dekker selvforskyldte ulykker. Det er poenget med forsikring. Du mener kanskje "ulykker" gjort med vilje/overlegg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 Taurean skrev (14 timer siden): Ble nysgjerrig etter denne tråden: https://www.diskusjon.no/topic/1867865-involvert-i-uhell-med-bil-fører-reiste-fra-stedet/?tab=comments#comment-25267836 Finnes det formildende omstendigheter ved påkjørsel bakfra? Ja, her https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2016/11/23/Se-den-vanvittige-forbikjøringen-på-E6-13830330.ece Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 Gadden skrev (22 minutter siden): Bilforsikring dekker selvforskyldte ulykker. Det er poenget med forsikring. Du mener kanskje "ulykker" gjort med vilje/overlegg? Har bilfører opptrådt uaktsomt kan det bli avkortninger i utbetalingen. Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 JØI skrev (14 minutter siden): Ja, her Som allerede er nevnt Lenke til kommentar
BMW 5-serie 535D Skrevet 7. mars 2020 Del Skrevet 7. mars 2020 Jeg så en video på YouTube for en stund siden hvor en bilist bråbremset foran en annen med dashcam, såvidt jeg husker så fikk ikke han som kjørte på han skylden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå