Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Involvert i uhell med bil, fører reiste fra stedet.


Gjest 786f9...c31

Anbefalte innlegg

Bil nummer to kan kanskje ha ein sak mot lærekøyringsbilen som stoppa på eit akselerasjonsfelt. 

Du som køyrde for nær bil to til å klare å stoppe må nok bære ditt eige amsvar for det. 

Reint teoretisk så vil det være mulig å vinne fram med at det ikkje er ei påregneleg hindring at nokon stoppar på enden av akselerasjonsfeltet, men det skal ein del til. Hovudregelen er at du skal holde god nok avstand til å stoppe. Og det at nokon må stoppe i enden av akselerasjonsfeltet er ikkje heilt utenkeleg, eit slikt stopp kan skuldast mekanisk feil på bilen eller vikepliktsbrudd frå bilane på motorvegen som ikkje gir plass til den akselererande bilen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lagde en tråd om temaet, her er det noen motstridende argumenter fra Olaf, som her skriver at det overhodet ikke finnes noen formildende omstendighet, men i tråden min kommer med en del grunner til at det kan være det. Så du får ta dine egne trekk. Mitt siste råd blir å snakke med advokatvakt, for det er ingen her som egentlig har peiling eller utdannelse til å gi svar du kan ta med til en eventuell rettssak eller bevise for politi at du har rett til anmeldelse. Eller å bevise din rett. Jeg synes at inkompetanse som lærlinger kan vise, sånn som i denne situasjonen, -ER- en formildende omstendighet, og -spesielt- når det kommer til et akselerasjonsfelt, der det er mange ting å følge med på og det forventes at man øker hastighet. Man må se det i sammeheng med det større bildet også, for eksempel hvilken flyt trafikken har -før- man kjører inn i akselerasjonsfeltet, om det er mye trafikk der, og det er urealistisk at man kjører 200 meter bak neste bil. Da må man kanskje vente 10 sekunder før man kjører inn i en rundkjøring før akselerasjonsfeltet, og har man 20 biler bak seg da, så kommer antageligvis den bak deg ut og juler deg opp før du får kjørt. Så da blir du anmeldt for å ha forhindret trafikken.

Så det er absolutt ingen her som har evner til å tenke helhetlig nok til å dømme dette klart. Så du -MÅ- snakke med advokatvakt, og gjengi hele bildet helt tydelig. Skriv ned alt i detalj.

https://www.diskusjon.no/topic/1867878-bråstopp-påkjørsel-bakfra-formildende-omstendigheter/page/2/?tab=comments#comment-25268031

 

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (24 minutter siden):

Jeg lagde en tråd om temaet, her er det noen motstridende argumenter fra Olaf, som her skriver at det overhodet ikke finnes noen formildende omstendighet, men i tråden min kommer med en del grunner til at det kan være det.


Det finnes ingen formildende omstendigheter, enten har man skyld, eller så har man det ikke.

Generelt sett har man alltid skyld når man kjører på bilen foran, ettersom man er pliktet å holde god nok avstand til at dette unngås, de unntakene som finnes i lovverket er i situasjoner hvor bilen foran opptrer på en slik måte at bilen bak ikke kan forventes å skulle kunne opprettholde god nok avstand.

Dette er ikke "formildende", i slike tilfeller er det den andre parten som har skyld.

Forsikringsselskaper vil gjerne at skylden deles, ettersom det teller mot bonustap for begge parter, som generelt over tid er vinn-vinn for forsikringsselskapene, men i trafikken er det som oftest den ene parten som har skylden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Via denne kan du se om du finner bilen: https://regnr.info/husker-ikke-hele-regnr.

Ellers opplever jeg at veldig mange legger seg tett opp bak for å kunne kjøre forbi osv, når jeg øvelseskjører. Og siden man har vikeplikt når en skal inn på motorvei, ser jeg ikke hvordan det skal være uforutsett at trafikken kan stanse opp. Hvis du har observert en usikker/vinglete bil lenger framme, så vær heller påpasselig med å holde god avstand enn å kjøre nærmere ubevisst  fordi du er nysgjerrig. Sier ikke at du har gjort det, men noe som fort kan skje. Husk på at det er flere ting som er vanskelig når man skal kjøre på motorvei: Du skal opp i fart (fort), begrenset plass (her er standarden på veien ukjent, men uansett langt vanskeligere når det er første gang/ ikke er trent), andre biler å forholde seg til og med det å klare å se luker. I tillegg kan det være andre ting enn ytre faktorer.

Men altså, det er din egen feil at du ikke klarer å stanse på plassen du har foran deg, du veit, du styrer selv hvor mye plass du har. 

Lenke til kommentar
L/-R~ skrev (På 22.2.2020 den 19.11):

Ellers opplever jeg at veldig mange legger seg tett opp bak for å kunne kjøre forbi osv, når jeg øvelseskjører. Og siden man har vikeplikt når en skal inn på motorvei, ser jeg ikke hvordan det skal være uforutsett at trafikken kan stanse opp. 

Det er godt du fortsatt øvelseskjører. Man har sjelden vikeplikt når man skal inn på motorvei. De aller fleste steder er det påkjøringsfelt med fletting, slik at den som skal inn på veien og den som allerede er på veien har gjensidig plikt til å tilpasse seg til hverandre.

Lenke til kommentar
Llandari skrev (1 minutt siden):

Det er godt du fortsatt øvelseskjører. Man har sjelden vikeplikt når man skal inn på motorvei. De aller fleste steder er det påkjøringsfelt med fletting, slik at den som skal inn på veien og den som allerede er på veien har gjensidig plikt til å tilpasse seg til hverandre.

Du har rett i det, men så har man heller ikke påkjørelsesrett, og ved tvil er det ikke riktig å bare kjøre på og satse på det beste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Llandari skrev (2 timer siden):

Det er godt du fortsatt øvelseskjører. Man har sjelden vikeplikt når man skal inn på motorvei. De aller fleste steder er det påkjøringsfelt med fletting, slik at den som skal inn på veien og den som allerede er på veien har gjensidig plikt til å tilpasse seg til hverandre.

Alltid vikeplikt inn på motorvei. Gjensidig vikeplikt. 

Lenke til kommentar
Sitat

§ 8.Kjørefeltskifte

1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.

Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse.

2. Kjørende i felt for fartsøkning skal tilpasse farten til trafikken i det kjørefelt det skal kjøres inn i. Kjørende i dette feltet skal lette utkjøringen fra feltet for fartsøkning.

Kjørende som vil forlate veg, skal snarest mulig kjøre inn i felt for fartsreduksjon der det finnes.

Mine uthevingar. Det er ikkje vikeplikt ved innkøyring på motorveg, ein har vikeplikt ved feltskifte men utanom det så har begge bilistane plikt til å hjelpe til.
Punkt 2 er det som er mest relevant for denne situasjonen. Ingen av bilistane vil ved bruk av akselerasjonsfelt ha vikeplikt, men den som kjem køyrande på motivegen skal gjere det enkelt for bilisten på akselerasjonsfeltet å kome seg inn på motorvegen.
Dette er ikkje det same som vikeplikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
The Avatar skrev (4 minutter siden):

Mine uthevingar. Det er ikkje vikeplikt ved innkøyring på motorveg, ein har vikeplikt ved feltskifte men utanom det så har begge bilistane plikt til å hjelpe til.
Punkt 2 er det som er mest relevant for denne situasjonen. Ingen av bilistane vil ved bruk av akselerasjonsfelt ha vikeplikt, men den som kjem køyrande på motivegen skal gjere det enkelt for bilisten på akselerasjonsfeltet å kome seg inn på motorvegen.
Dette er ikkje det same som vikeplikt.

Jeg legger meg på magen og nekter å ta innover meg denne formuleringen. Jeg kan tydelig huske det som om det var i går at kjørelæreren min i 1963, mellom to dype magedrag fra rullingsen sin, sa følgende veloverveide ord: "gutt, her er det gjensidig vikeplikt" 

Lenke til kommentar

Anvisning om vikeplikt gis normalt ved skilting, som går utover Trafikkreglene.

Skilt om "kjørefelt slutter" betyr at den som ligger i feltet har vikeplikt når vedkommende skal bytte felt.
Skilt om "fartsøkningsfelt m/fletting" betyr at det er såkalt gjensidig vikeplikt, eller det som mer korrekt kalles "gjensidig tilpasning".

Lenke til kommentar

https://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Motorveg08.html

https://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Motorveg07a.html

Uansett tilsier all logikk at det kan bli stopp i et påkjøringsfelt. Hvis det er fult på motorveien, vil man måtte senke farten, evt stoppe helt.. Når man er ute å kjører bil må man forvente at folk kan være usikre i sånne situasjoner. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...