Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Involvert i uhell med bil, fører reiste fra stedet.


Gjest 786f9...c31

Anbefalte innlegg

Gjest 786f9...c31

Jeg har vært involvert i et uhell med bil. Første bil stanset på vei ut fra aksellerasjonsfeltet på en hovedvei! Bil to klarte såvidt stanse med bremsing og unnamanøver, og så kom jeg og traff bil to etter å ha nesten klart å stanse helt. Første bilen var forøvrig involvert i et nestenuhell i en rundkjøring med andre involverte under et minutt tidligere. Bilen hadde forøvrig festet en rød L bak så det var øvelseskjøring. Etter uhellet, der de stanset helt, reiste de fra stedet. Dessverre fikk ingen med seg bilnummeret, men er det mulig på noen måte å finne ut hvem dette er? Har sånn omtrent peiling på biltype og farge, og det er alt. I og med at det er øvelseskjøring som forårsaket to situasjoner såpass tett i tid er det jo viktig å følge opp for det er tydeligvis en som trenger mer profesjonell oppfølging, samt at de ifølge forsikringsselskapet er ansvarlig for hendelsen.

Anonymous poster hash: 786f9...c31

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 786f9...c31
Taurean skrev (1 minutt siden):

Ring og meld fra til politiet. Det kan ha vært en fyllik.

Uansett blir det vel forsikringssak, og da regner jeg med at de krever politianmeldelse.

Politiet var på stedet rett etter, men det krever kanskje en anmeldelse for å gå videre med den saken? Ifølge mitt forsikringsselskap er jeg ansvarlig så lenge første bil er ukjent.

Anonymous poster hash: 786f9...c31

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Gjest 786f9...c31 skrev (1 time siden):

Jeg har vært involvert i et uhell med bil. Første bil stanset på vei ut fra aksellerasjonsfeltet på en hovedvei! Bil to klarte såvidt stanse med bremsing og unnamanøver, og så kom jeg og traff bil to etter å ha nesten klart å stanse helt. Første bilen var forøvrig involvert i et nestenuhell i en rundkjøring med andre involverte under et minutt tidligere. Bilen hadde forøvrig festet en rød L bak så det var øvelseskjøring. Etter uhellet, der de stanset helt, reiste de fra stedet. Dessverre fikk ingen med seg bilnummeret, men er det mulig på noen måte å finne ut hvem dette er? Har sånn omtrent peiling på biltype og farge, og det er alt. I og med at det er øvelseskjøring som forårsaket to situasjoner såpass tett i tid er det jo viktig å følge opp for det er tydeligvis en som trenger mer profesjonell oppfølging, samt at de ifølge forsikringsselskapet er ansvarlig for hendelsen.

Anonymous poster hash: 786f9...c31

Du må forklare nærmere hvordan bilen forran den du kjørte på er  ansvarlig for at du ikke fikk stoppet?  

At første bilen var involvert i et nestenuhell i en rundkjøring med andre involverte under et minutt tidligere er helt uten betydning for din situasjon. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar

Det er ditt ansvar å holde god nok avstand til at du kan stoppe opp om bilen forran bråbremser..

Kjører du i rumpa på noen er det nesten uten unntak din skyld.

Kan ikke se at det å få tak i den første føreren endrer noe, føreren der var tross alt strengt tatt ikke involvert i noe 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 786f9...c31
Gadden skrev (2 minutter siden):

Du må forklare nærmere hvordan bilen forran den du kjørte på er  ansvarlig for at du ikke fikk stoppet?  

At ørste bilen var involvert i et nestenuhell i en rundkjøring med andre involverte under et minutt tidligere er helt uten betydning for din situasjon. 

Skal kjøre inn på motorvei, og stanser i slutten av aksellerasjonsfelt og såvidt ut i veibanen. Ifølge sjåfør i første bil var denne veldig vinglete og usikker tidligere og hadde åpenbart ikke noe på en motorvei og gjøre. Skademelding ble skrevet og begge var helt enige i hvem som burde stå som den skyldige.

I ettertid tenker jeg at hvis første bilen blir kjent, er alt jeg ønsker at forsikringsdelen ordnes, samt at eventuell trafikkskole involveres heller enn at det blir politisak.

Anonymous poster hash: 786f9...c31

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Gjest 786f9...c31 skrev (22 minutter siden):

Skal kjøre inn på motorvei, og stanser i slutten av aksellerasjonsfelt og såvidt ut i veibanen. Ifølge sjåfør i første bil var denne veldig vinglete og usikker tidligere og hadde åpenbart ikke noe på en motorvei og gjøre. Skademelding ble skrevet og begge var helt enige i hvem som burde stå som den skyldige.

I ettertid tenker jeg at hvis første bilen blir kjent, er alt jeg ønsker at forsikringsdelen ordnes, samt at eventuell trafikkskole involveres heller enn at det blir politisak.

Anonymous poster hash: 786f9...c31

Hva mener du med at forsikringsdelen ordnes? Du kjørte inn i en bil bakfra. Kun din feil. 

Hvem var dere enige om skulle stå som den skyldige? 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
Gjest 786f9...c31
Gadden skrev (7 minutter siden):

Hva mener du med at forsikringsdelen ordnes? Du kjørte inn i en bil bakfra. Kun din feil. 

Hvem var dere enige om skulle stå som den skyldige? 

Både jeg og den andre sjåføren snakket om det og var enige, samt mitt forsikringsselskap. Det er vel ikke en påregnelig hindring at man må stanse for noen som stanser på vei inn på en motorvei.

Anonymous poster hash: 786f9...c31

Lenke til kommentar
Gjest 786f9...c31 skrev (3 minutter siden):

Både jeg og den andre sjåføren snakket om det og var enige, samt mitt forsikringsselskap. Det er vel ikke en påregnelig hindring at man må stanse for noen som stanser på vei inn på en motorvei.

Anonymous poster hash: 786f9...c31

Kanskje, men jeg kan se for meg at det blir vanskelig å vinne frem med det uten videoopptak eller en innrømmelse fra ledsager i lærekjørebilen. 

Og jo, det kan være påregnelig hindring at noen stopper i påkjøringsfeltet på en motorvei, tekniske årsaker eller gjenstand i kjørebanen feks. Tror du må varme opp til tanken at du står for fall for denne, for du har åpenbart vært for nærme bilen foran.

Lenke til kommentar
Gjest 786f9...c31 skrev (13 minutter siden):

Både jeg og den andre sjåføren snakket om det og var enige, samt mitt forsikringsselskap. Det er vel ikke en påregnelig hindring at man må stanse for noen som stanser på vei inn på en motorvei.

Anonymous poster hash: 786f9...c31

Hva dere to er enige om er revnende likegyldig. Hvis du tidligere har sett vedkommende vekke oppsikt med kjøringa si, og i tillegg har en L bakpå, så vil jeg si du burde utvist mer aktsomhet og holdt avstand slik man skal gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest 786f9...c31
Taurean skrev (15 minutter siden):

Det er ikke uten videre lov å bare bråbremse midt på en motorvei! Og særlig ikke i akselerasjonsfelt!

Den kan jeg være enig i. Når vi andre skulle kjøre videre måtte politiet stanse trafikken i den ene filen ellers fikk vi ikke lov til å kjøre ut på motorveien igjen. Da blir man definitivt en farlig hindring, første bilen gjorde det, brukte selve motorveien som et aksellerasjonsfelt.

Anonymous poster hash: 786f9...c31

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Guest 786f9...c31 said:

Både jeg og den andre sjåføren snakket om det og var enige, samt mitt forsikringsselskap. Det er vel ikke en påregnelig hindring at man må stanse for noen som stanser på vei inn på en motorvei.

Anonymous poster hash: 786f9...c31

Du har uansett et ansvar for å holde stor nok avstand til at du kan bremse og stoppe når bilen foran gjør det. Det kommer du ikke unna.

Lenke til kommentar
Gjest 786f9...c31
bas skrev (15 minutter siden):

Hva dere to er enige om er revnende likegyldig. Hvis du tidligere har sett vedkommende vekke oppsikt med kjøringa si, og i tillegg har en L bakpå, så vil jeg si du burde utvist mer aktsomhet og holdt avstand slik man skal gjøre.

Det var en bil mellom meg og den første, så L-en var ikke synlig før etter uhellet og vi andre sørget for å komme ut av veien for å ikke hindre annen trafikk. Fører to var rett ved den første situasjonen og kunne fortelle hva som hendte.

Anonymous poster hash: 786f9...c31

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (2 timer siden):

Du har uansett et ansvar for å holde stor nok avstand til at du kan bremse og stoppe når bilen foran gjør det. Det kommer du ikke unna.

Man kommer heller ikke unna at det finnes situasjoner og forventninger i trafikken om at den foran ikke skal hogge inn bremsen og bråstoppe. Så her ville jeg i det minste veddet litt penger på at det ville vært formildende omstendighet i en eventuell rettssak.

Lenke til kommentar

Dette er din egen feil, punktum! Det er kun deg som er ansvarlig, uansett hva dere blir enige om.

Du har ikke holdt god nok avstand, det er helt irrelevant hva bilene foran deg gjør, og hvorvidt de er ute å øvelseskjører eller var nesten i en ulykke osv. 

Det er vanligvis slik at ansvar ved påkjørsel bakfra og ved rygging, som er to litt spesielle tilfeller, gås nøye gjennom når man tar førerkortet, så at man ikke kjenner til dette er urovekkende i seg selv?

Du må regne med at bilene foran kan komme til å stanse, bråbremse o.l. for eksempel for dyr, personer, andre biler eller hva enn det måtte være, det er kun ditt ansvar å holde god nok avstand til at du klarer å stanse dersom bilen foran stanser, uansett årsak.

Det finnes i grunn ingen formildende omstendigheter, loven er som det står ovenfor krystallklar, klarer du ikke å stanse, så har du ikke overholdt din plikt til å holde god nok avstand.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Taurean said:

Man kommer heller ikke unna at det finnes situasjoner og forventninger i trafikken om at den foran ikke skal hogge inn bremsen og bråstoppe. Så her ville jeg i det minste veddet litt penger på at det ville vært formildende omstendighet i en eventuell rettssak.

Hele poenget med regelen om å holde forsvarlig avstand til bilen foran skyldes at det oppstår situasjoner du ikke forventer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...