NTB - digi Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 For første gang i Norge skal det produseres gjenbruksflasker av brukte plastflasker Lenke til kommentar
G Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 Hvordan vet man at det ikke følger med giftstoffer til de nye flaskene laget av dette resirkulerte materialet? Er det ikke tryggere å benytte det i andre produkter som klær og what not? Quote Det nye anlegget ligger i Fetsund og skal produsere en råvare, kalt preform-flasker, av såkalt granulat, som er laget av returplasten. Disse blåses opp til nye flasker i tapperiene og fylles med brus, vann, øl, saft og annen drikke. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 (endret) Det overrasket meg veldig da jeg leste dette/liknende for noen få uker siden i Aftenposten hvor det ble påstått av dagens plastflasker lages av 100% nytt plast. Jeg trodde at det i mange år har vært slik at preform-flaskene lages av returplast og bare det innerste lag - noen få prosent av tykkelsen - lages av nytt, næringsmiddel-sikkert materiale. Når jeg leser overskriften en gang til så står det der "For første gang i Norge ...". Det kan være forklaringen. Vi henger etter som på mange områder. Endret 22. februar 2020 av trikola Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 9 hours ago, trikola said: Det overrasket meg veldig da jeg leste dette/liknende for noen få uker siden i Aftenposten hvor det ble påstått av dagens plastflasker lages av 100% nytt plast. Jeg trodde at det i mange år har vært slik at preform-flaskene lages av returplast og bare det innerste lag - noen få prosent av tykkelsen - lages av nytt, næringsmiddel-sikkert materiale. Når jeg leser overskriften en gang til så står det der "For første gang i Norge ...". Det kan være forklaringen. Vi henger etter som på mange områder. Sånn er jo livet når vi importerer i bøtter og spann fra Tyskland og Frankrike. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Her er en artikkel fra 2012 om da Coca Cola begynte med preformflasker i Norge. https://www.tu.no/artikler/her-er-de-nye-cola-flaskene/236543 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 4 hours ago, Kahuna said: Her er en artikkel fra 2012 om da Coca Cola begynte med preformflasker i Norge. https://www.tu.no/artikler/her-er-de-nye-cola-flaskene/236543 Takk. Fra arikkelen fra 2012: Quote Vi ... ser at andelen resirkulert granulat i flaskene har økt og at det samtidig kommer til å øke ytterligere på grunn av den teknologiske utviklingen. Og i 2020 er vi først i verden å lage slikt i Norge ? Sier bare: NTB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå