Gå til innhold

Hvordan beregnes skattetrekk?

Disco Stu

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde endringer på skattekortet mitt i dag, og det er en ting som er uklart.

Jeg la inn en inntekt på 800.000,-  da fikk jeg totalt beregnet skatt i 2020:  220.689,- Dette er omtrent 27% ??

Hvis jeg velger "jeg trenger prosenttrekk" -valget på skattekortendringssiden til Skatteetaten, får jeg et prosenttrekk på 32%

På skattekortet står det en trekkprosent på 43% ( tabell 7113 ) 

Kan noen forklare meg forskjellene her?

Endret av Disco Stu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på 27% skatt av hele inntekten og 32% skattetrekk av månedslønn kommer av at det er halvt skattetrekk i desember og null skattetrekk på feriepengene.

Det er valgfritt å velge prosenttrekk eller tabelltrekk, men husk at det er det endelig skatteoppgjøret som avgjør om du får restskatt eller skatt tilgode.

Lenke til kommentar
Disco Stu skrev (4 timer siden):

Jeg gjorde endringer på skattekortet mitt i dag, og det er en ting som er uklart.

Jeg la inn en inntekt på 800.000,-  da fikk jeg totalt beregnet skatt i 2020:  220.689,- Dette er omtrent 27% ??

Hvis jeg velger "jeg trenger prosenttrekk" -valget på skattekortendringssiden til Skatteetaten, får jeg et prosenttrekk på 32%

På skattekortet står det en trekkprosent på 43% ( tabell 7113 ) 

Kan noen forklare meg forskjellene her?

Ved tabell så vil % satsen ved vanlig månedslønn variere med hvor mye du tjener hver måned. Og hver måned så får du en passende skattesats gitt at du tjener omtrent like mye hver måned i løpet av året. 

% satsen som følger tabellen er sånn jeg har forstått det ment for inntekt utenfor det vanlige. F.eks om du får 100 000 i bonus en gang

Etter mitt hode så burde % satsen som følger tabell være omtrent lik den marginale skattesatsen som du betaler. (Hvis du har inntekt som ligger i båndet mellom 640k-1 million så er 43,4 % den marginale skattesatsen)

Som tidligere skrevet så er det beregnet skatt på basis av 10,5 måneder med skattetrekk og 1,5 skattefrie 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...