my name Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 okei, eg er litt newbie her, dere trenger ikke komtere det en gang -ka er en ruter? -kor masse koster en god hub? -skal de masse til for å sette opp et nettverk med 2pc og dele ei 384/128 kbps-linje? -har du da internettkabel inn til hub/switch og så videre 2 kabler inn i kver pc elle..? -er de da lurt å ha samme opprativsystem på begge pc-ene, eller er dette uvesetlig? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Quote: On 2002-03-06 07:31, my name skrev:okei, eg er litt newbie her, dere trenger ikke komtere det en gang-ka er en ruter? Enhet som styrer datapakker til en bestemt destinasjon. Quote: -kor masse koster en god hub? 200 - 400 kr. Skal du ha 100Mbit hub, koster disse i str. orden 3000 - 4000. Quote: -skal de masse til for å sette opp et nettverk med 2pc og dele ei 384/128 kbps-linje? Et kit med 2 nettverkskort + kabel og hub får du for 700 - 1000 kr. Quote: -har du da internettkabel inn til hub/switch og så videre 2 kabler inn i kver pc elle..? Kabelen går til kortet du har fårr fra ISP'en, eller ADSL boksen/ruteren din, før den går inn i hub el.l Quote: -er de da lurt å ha samme opprativsystem på begge pc-ene, eller er dette uvesetlig? Kan være en fordel, men er ikke et krav. Skal ikke ha noe å si. Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Quote: On 2002-03-06 07:31, my name skrev:okei, eg er litt newbie her, dere trenger ikke komtere det en gang-ka er en ruter? En router brukes til å koble sammen ulike nettverk på kryss av protokoller. F eks. LAN og WAN (Internett). Quote: -kor masse koster en god hub? En HUB kan kjøpers fra 400-500,- kr og oppover. Quote: -skal de masse til for å sette opp et nettverk med 2pc og dele ei 384/128 kbps-linje? Nei, PC1 kobles til Internett, PC2 kobles til PC1 å deler Internett tilgang gjennom den. Quote: -har du da internettkabel inn til hub/switch og så videre 2 kabler inn i kver pc elle..? Det er flere muligheter. Døme 1: (ICS) ADSLmodem -> Nettverkskort (PC1)-> nettverkskort (PC2). (brukes en krysset kabel mellom maskinene.) +: Billig -: PC1 må være på for å gi PC2 Intenrnett tilgang. Døme 2: (Router og switch eller HUB) ADSLmodem -> Router -> Switch/HUB ->PC1 og PC2. +: Bedre teknisk løsning en ICS. Maksinene kan bruke Internett uavhengig av hver andre. -: Forutsetter mer utstyr i form av router om ADSL leverandøren ikke leverer dette i abon. Quote: -er de da lurt å ha samme opprativsystem på begge pc-ene, eller er dette uvesetlig? Med ICS må PC1 kjøre Win98se, Windows2000 (alle v.) eller WindowsXP (alle v.) eller Linux. _________________ Pål Kallevåg Hardware.no [ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-03-06 08:08 ] Lenke til kommentar
craq Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Ruter er ein "boks" som delar internett itl alle maskinene i nettverket.og som har innebygd firewall som holder intrengerene unna. Ikkje kjøp hub kjøp switch istaden for det koster ikkje mykje meir for en switch en det gjer for en hub. Du kan ha forsjellig OS ppå dei forjellige maskinene. Nei, det er ikkje vanskelig å sette opp eit lite nettverk. Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Quote: On 2002-03-06 08:08, craq skrev:Ruter er ein "boks" som delar internett itl alle maskinene i nettverket.og som har innebygd firewall som holder intrengerene unna.Ikkje kjøp hub kjøp switch istaden for det koster ikkje mykje meir for en switch en det gjer for en hub.Du kan ha forsjellig OS ppå dei forjellige maskinene.Nei, det er ikkje vanskelig å sette opp eit lite nettverk. En router har ikke nødvendigvis innebygget firewall. Lenke til kommentar
my name Skrevet 6. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2002 ja, et anna problem: -den ene pc'en er i etasje1, blir noke P4 eller AMD xp, den er min og vil av og til bli med på lan -den andre pc'en står i etasje2, ca 15-20 m kabel ned til den andre pc'en, dette er bare en P-II 299, 128ram ka skal eg gjør får å få internett når eg er på lan, for min pc ville jo vert en ide å ha som server... gjerne sett opp et opplegg som ikke koster så masse om dere gidder Lenke til kommentar
walestr Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Hei en enkel løsning blir : netverkskort i alle maskiner. Router feks SMC barricade m/4 porter og printer server (parallel port) . Ved kobling av router i ADSL modemet vil du fra hvem som helst PC komme rett på nett. Ingen problem med en PC til og fra.... Du har ingen server og du har likevel internnett. nettkablenes lengde mellom etg. ingen problemer. Lykke til Roger [email protected] Lenke til kommentar
brukernamn Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 hmm, hørres bra ut, trur eg går for den eg, da blir de fart i sakene Lenke til kommentar
Howard Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Anbefaler en titt på Hardware.nos dele internett guide, hvis du ikke har gjort dette allerede. :smile: Lenke til kommentar
TRAM Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Quote: On 2002-03-07 15:44, Howard skrev:Anbefaler en titt på Hardware.nos dele internett guide, hvis du ikke har gjort dette allerede. :smile: Apropos guiden, og deling av internett 'Windowsbasert': > Hvordan man er koblet opp betyr ingenting, og man kan bruke Windows maskinen som før. Man kjører bare en "wizard", så settes den opp av seg selv. < ---- ...burde vært mer for newbees å bite i der, når det først èr på norsk, mener jeg. ( det er nok av guider som hopper over det mest elementære ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå