Villfaren Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Hei. Trenger noen kloke hoder til å hjelpe meg til å sette dette opp optimalt. Har satt altibox ( FMG) boksen i bro, og bruker asus routeren til å rute internettet via en switch. For wifi har eg satt opp google wifi. TV går gjennom FMG boksen. Alt virker, men er vel forskjellige settingser i asus routeren eg gjerne burde satt ? DNS feks ? Har også noe som heter "operation mode" der eg har valgene : wireless router mode accses point reapeter mode aimesh mode Noe her å velge fremfor noe annet? Noen som har noen formening? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 DNS kan stå til default, eller finne Google sine Operation mode må stå til Wirelss router mode, de andre er hvis du har flere Asuser. Regner med Google Wifi er satt opp etter Asusen? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Men hvorfor bruker du Asus-boksen hvis du har Google Wifi og en switch? 1 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 19. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2020 AndersT2 skrev (36 minutter siden): DNS kan stå til default, eller finne Google sine Operation mode må stå til Wirelss router mode, de andre er hvis du har flere Asuser. Regner med Google Wifi er satt opp etter Asusen? Vet du hvor i asus routeren eg setter inn google sin dns? Google wifi er koblet i switch, som igjen er koblet i asusen, er det ok? Wifi på selve asus er slått av. ilpostino skrev (34 minutter siden): Men hvorfor bruker du Asus-boksen hvis du har Google Wifi og en switch? Fordi slik eg ser det så får du ikkje stillt noen ting når altiboxen er i bromodus. Gjerne rett meg om eg tar feil. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Villfaren skrev (1 minutt siden): Gjerne rett meg om eg tar feil. Det er godt mulig oppsettet ditt funker men det virker som du har litt unødvendig utstyr. Den trådløse senderen som er i Asus'en er ganske bra så du kan godt ta ut Google wifi'en din med mindre du har såpass stort område som skal dekkea at dyu kan ha den som en repeater i oppsettet. På denne lenken ser du hvordan du kan endre DNS på routeren din: https://setuprouter.com/router/asus/rt-ac68u/dns.htm Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Villfaren skrev (14 minutter siden): Vet du hvor i asus routeren eg setter inn google sin dns? Google wifi er koblet i switch, som igjen er koblet i asusen, er det ok? Wifi på selve asus er slått av. DNS setter du inn under WAN fliken på venstre side, første side/fane som kommer opp der heter "Internettilkobling" og har DNS innstillingene. Jeg har ikke vært borti Google sine Wifi, men hvis den har router i seg også så får du litt doblet opp. Hvis denne har en WAN port, og du kobler switch til WAN så vil ikke det som kommer via Googles Wifi få kontakt med komponenter som er koblet på switchen. De er rett og slett på hvert sitt nettverk på en måte. Du vil få litt problemer med IP tildeling og NAT. Så det er da anbefalt å skur av router funksjonen i Googles del. Men Asusen er som ilpostino sier nokså bra, og ville uansett heller hatt en Asus til og kjørt Mesh med dem hvis det skulle være behov for bedre dekning. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 19. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2020 ilpostino skrev (3 timer siden): Det er godt mulig oppsettet ditt funker men det virker som du har litt unødvendig utstyr. Den trådløse senderen som er i Asus'en er ganske bra så du kan godt ta ut Google wifi'en din med mindre du har såpass stort område som skal dekkea at dyu kan ha den som en repeater i oppsettet. På denne lenken ser du hvordan du kan endre DNS på routeren din: https://setuprouter.com/router/asus/rt-ac68u/dns.htm Asusen strakk ikkje gjennom hele huset, derfor måtte eg inn med feks google wifi. Tanken var å bare bruke altibox sin fmg boks, men som nevnt så mistet eg alle funksjoner når denne måtte i bromodus pga google wifi. AndersT2 skrev (3 timer siden): DNS setter du inn under WAN fliken på venstre side, første side/fane som kommer opp der heter "Internettilkobling" og har DNS innstillingene. Jeg har ikke vært borti Google sine Wifi, men hvis den har router i seg også så får du litt doblet opp. Hvis denne har en WAN port, og du kobler switch til WAN så vil ikke det som kommer via Googles Wifi få kontakt med komponenter som er koblet på switchen. De er rett og slett på hvert sitt nettverk på en måte. Du vil få litt problemer med IP tildeling og NAT. Så det er da anbefalt å skur av router funksjonen i Googles del. Men Asusen er som ilpostino sier nokså bra, og ville uansett heller hatt en Asus til og kjørt Mesh med dem hvis det skulle være behov for bedre dekning. Takk for svar. Men den har ikkje wan port. den får nett fra asusen ved første wifipunkt ( google wifi boksen) også sender den videre til andre som står rundt i huset. Funker meget bra. Eg får kommet meg inn på serveren, og asus routeren når tlf og laptop er på google wifi nettet, så regner med alt er i orden vedrørende nettverk? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Villfaren skrev (Akkurat nå): Asusen strakk ikkje gjennom hele huset, derfor måtte eg inn med feks google wifi. Tanken var å bare bruke altibox sin fmg boks, men som nevnt så mistet eg alle funksjoner når denne måtte i bromodus pga google wifi. Du kan bestille Google wifi direkte koblet opp til Altibox sin boks. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 19. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2020 ilpostino skrev (19 minutter siden): Du kan bestille Google wifi direkte koblet opp til Altibox sin boks. Er vel muligens det eg har gjort. Bestillte via altibox. Og ja, den kan kobles opp mot FMG boksen så klart, men da eg satt boksen i bromodus som en måtte så forsvant alle innstillingene, som feks portforwarding etc Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Setter du den i bromodus, så er det ASUS ruteren som styrer alt (evt google wifi viss denne har ruter funksjon) Altibox - > ASUS -> Google Wifi er det beste oppsettet. Dropp switchen! Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 (endret) 23 minutes ago, Villfaren said: Er vel muligens det eg har gjort. Bestillte via altibox. Og ja, den kan kobles opp mot FMG boksen så klart, men da eg satt boksen i bromodus som en måtte så forsvant alle innstillingene, som feks portforwarding etc Det er jo hele poenget med å sette den i bromodus? EDIT; Husk å sette Google WiFi i bridge mode også. Endret 19. februar 2020 av MariusJS 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 (endret) 1 hour ago, MariusJS said: Det er jo hele poenget med å sette den i bromodus? EDIT; Husk å sette Google WiFi i bridge mode også. Ja, en tanke her er at han får dobbel NAT. MEn Google Wifi støtter egentlig ikke bromodus. Dvs. det støttes kun når du benytter en enkelt enhet, og det er ikke særlig hensiktsmessig. Og hvis du kobler flere av Google WiFi-ene bak en annen ruter med kabel, blir det krøll... Men om dobbelt NAT pga. "ruter bak ruter" er et problem i praksis for en del, er jo en annen sak. For mange er ikke dette et problem. Endret 19. februar 2020 av NULL Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Den grønne porten på Google Wifi som de viser til her: https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/google-wifi/altibox-fmg/ Det er vel tegnet for WAN så vidt jeg har fått med meg. Men hvis du nå har kontakt med nettverket ditt når du er på Google sitt wifi så funker det, så det er bra. Ser Altibox ber at man setter sin i Bromodus, så Google Wifi har egentlig alt man trenger internt virker det som. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 4 minutes ago, AndersT2 said: Den grønne porten på Google Wifi som de viser til her: https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/google-wifi/altibox-fmg/ Det er vel tegnet for WAN så vidt jeg har fått med meg. Men hvis du nå har kontakt med nettverket ditt når du er på Google sitt wifi så funker det, så det er bra. Ser Altibox ber at man setter sin i Bromodus, så Google Wifi har egentlig alt man trenger internt virker det som. Jo, ja - det fungerer med Google Wifi. Igjen et spørsmål om behov. På en del områder, har Asus-ruterne bedre funksjonalitet. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 NULL skrev (Akkurat nå): Jo, ja - det fungerer med Google Wifi. Igjen et spørsmål om behov. På en del områder, har Asus-ruterne bedre funksjonalitet. Har ikke testet Googles selv, men er meget fornøyd med Asusen min, og mulighetene i dem. Enkle i bruker de for det meste også. Har tvunget de på en kompis, og kjører hele nettverket på jobben via en (AC66) også. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 20. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2020 sveibuen skrev (På 19.2.2020 den 17.46): Setter du den i bromodus, så er det ASUS ruteren som styrer alt (evt google wifi viss denne har ruter funksjon) Altibox - > ASUS -> Google Wifi er det beste oppsettet. Dropp switchen! Hvorfor droppe switchen ? Eg trenger flere uttak pga kabler som går rundt om, men om du har ett bedre forslag hører eg gjerne det? MariusJS skrev (På 19.2.2020 den 17.55): Det er jo hele poenget med å sette den i bromodus? EDIT; Husk å sette Google WiFi i bridge mode også. Er hele poenget med bromodus å sette den i bromodus? nei, hele poenget var å få bedre wifi i huset med google wifi. NULL skrev (På 19.2.2020 den 18.36): Ja, en tanke her er at han får dobbel NAT. MEn Google Wifi støtter egentlig ikke bromodus. Dvs. det støttes kun når du benytter en enkelt enhet, og det er ikke særlig hensiktsmessig. Og hvis du kobler flere av Google WiFi-ene bak en annen ruter med kabel, blir det krøll... Men om dobbelt NAT pga. "ruter bak ruter" er et problem i praksis for en del, er jo en annen sak. For mange er ikke dette et problem. Ser ut som du har peiling på hva du snakker om. Eg har idag altibox, asusen, switch og alle kablene der. Også google wifi, og for google wifi har eg tre punkt. Er dette en dårlig løsning, hva hadde eventuelt vært bedre? AndersT2 skrev (9 timer siden): Den grønne porten på Google Wifi som de viser til her: https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/google-wifi/altibox-fmg/ Det er vel tegnet for WAN så vidt jeg har fått med meg. Men hvis du nå har kontakt med nettverket ditt når du er på Google sitt wifi så funker det, så det er bra. Ser Altibox ber at man setter sin i Bromodus, så Google Wifi har egentlig alt man trenger internt virker det som. Ja, den grønne porten må brukes for videre nett om en setter altiboxen i bromodus. Inne i google wifi appen så står wifi punktene står det : -Loftsrom ( standard) -Soverom gjesterom 1( bromodus -Stue ( bromodus) Om eg har to nett som noen av dere kanskje tror, hvordan får eg de inn på "samme " da? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Just now, Villfaren said: Hvorfor droppe switchen ? Eg trenger flere uttak pga kabler som går rundt om, men om du har ett bedre forslag hører eg gjerne det? Er hele poenget med bromodus å sette den i bromodus? nei, hele poenget var å få bedre wifi i huset med google wifi. Ser ut som du har peiling på hva du snakker om. Eg har idag altibox, asusen, switch og alle kablene der. Også google wifi, og for google wifi har eg tre punkt. Er dette en dårlig løsning, hva hadde eventuelt vært bedre? Ja, den grønne porten må brukes for videre nett om en setter altiboxen i bromodus. Inne i google wifi appen så står wifi punktene står det : -Loftsrom ( standard) -Soverom gjesterom 1( bromodus -Stue ( bromodus) Om eg har to nett som noen av dere kanskje tror, hvordan får eg de inn på "samme " da? Hele poenget med bromodus er at du ikke lengre har noen form for NAT på ruteren fra altibox. Quote men da eg satt boksen i bromodus som en måtte så forsvant alle innstillingene, som feks portforwarding etc Litt usikker på hvordan du klarte å tolke svaret mitt på det jeg siterte på måten du gjorde egentlig. Dersom du i dag har NAT på både Asus og Google Wifi så er ikke det noen god løsning, da må du nesten sette Asus ruteren i bridge også, eller bare koble Google WiFi rett på Altibox ruteren. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 3 minutes ago, Villfaren said: Hvorfor droppe switchen ? Eg trenger flere uttak pga kabler som går rundt om, men om du har ett bedre forslag hører eg gjerne det? Er hele poenget med bromodus å sette den i bromodus? nei, hele poenget var å få bedre wifi i huset med google wifi. Ser ut som du har peiling på hva du snakker om. Eg har idag altibox, asusen, switch og alle kablene der. Også google wifi, og for google wifi har eg tre punkt. Er dette en dårlig løsning, hva hadde eventuelt vært bedre? Ja, den grønne porten må brukes for videre nett om en setter altiboxen i bromodus. Inne i google wifi appen så står wifi punktene står det : -Loftsrom ( standard) -Soverom gjesterom 1( bromodus -Stue ( bromodus) Om eg har to nett som noen av dere kanskje tror, hvordan får eg de inn på "samme " da? https://support.google.com/wifi/answer/6240987?hl=no Slik jeg tolker informasjonen fra deg nå, står ikke alle tre enhetene i et mesh-nettverk, men at du i hvert fall har to som står som bare står som et ekstra aksesspunkt koblet til Asus-ruteren din. I praksis er det da opptil klienten å koble seg til aksesspunktet som gir best dekning/ytelse. I praksis kan det fungere så som så - folk at en del enheter blir "stuck" på et AP så lenge det er i dekningsområdet. F.eks. når du kommer hjem med mobilen kobler den seg til det har best dekning i oppkjørselen. Selv om du beveger deg rundt i huset slik at andre har bedre dekning, velger mobilen din å være koblet til denne. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 20. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2020 MariusJS skrev (2 minutter siden): Hele poenget med bromodus er at du ikke lengre har noen form for NAT på ruteren fra altibox. Litt usikker på hvordan du klarte å tolke svaret mitt på det jeg siterte på måten du gjorde egentlig. Dersom du i dag har NAT på både Asus og Google Wifi så er ikke det noen god løsning, da må du nesten sette Asus ruteren i bridge også, eller bare koble Google WiFi rett på Altibox ruteren. google wifi kan ikkje kobles rett i altiboxen da den utgangen brukes til asusen. Takker for bidraget ditt, men tror ikkje du er rett mann å hjelpe meg her. Du snakker vel over mitt nivå vedrørende nettverk ? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Just now, Villfaren said: google wifi kan ikkje kobles rett i altiboxen da den utgangen brukes til asusen. Takker for bidraget ditt, men tror ikkje du er rett mann å hjelpe meg her. Du snakker vel over mitt nivå vedrørende nettverk ? Er det noe du bruker Asusen til i dag som du ikke kan gjøre på Google WiFien? Om jeg tolker deg rett så har du det som heter dobbel NAT med dagens løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå