Gå til innhold

PSU og hva trenger jeg av watt!

Crinos

Anbefalte innlegg

Har en Chieftech 350W strømforsyning nå, som alene leverer strøm til alt i PC'n min. MEN... Er litt usikker på om jeg tyner den maximalt eller ikke, og om jeg muligens bør bytte til en sterkere PSU når jeg bytter CPU til 3.2 P4 (har en 1.7 i dag).

I dag har jeg følgende:

P4 1.7Ghz CPU

Intel 850MV hovedkort

512Mb RAMBUS

GeForce4 Ti4600

Creative Audigy 2

Adaptec I20 2000S Single Raid addapter

3 x 15.000 RPMs SCSI disker

32x SCSI CD-ROM

SCSI ZIP-drive (men denne brukes ikke i det heletatt lengre)

4x IDE CD-Brenner (ikke le.. :no: )

Floppyn selvsagt. (Eller er det en selvfølge lengre? :cool: )

2 IDE disker

DigiDoc5+

6 80mm Enermax vifter

1 120mm Enermax vifte

pluss OEM CPU vifte og GPU vifte.

Bruker 4 av 4 usb slotter, men kun to av dem er "aktive" i form av mus. (må har en trackball :love: og en "gaming mouse").

Tror det skulle dekke det meste.

Skal bytte hovedkort, CPU og RAM snart til et nyere P4 system.

Hva trenger jeg av PSU. Selvsagt kunne jeg kjøpt en 550W for å være sikker, men de er svinaktige dyre, og unødvendig om jeg ikke har behov for det.

Håper noen har en formening om hva jeg trenger.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

32x SCSI CD-ROM

4x IDE CD-Brenner (ikke le.. :no: )

Floppyn selvsagt. (Eller er det en selvfølge lengre? :cool: )

2 IDE disker

DigiDoc5+

hva slags über-kabinett har DU da? :wow:

Lenke til kommentar

32x SCSI CD-ROM

4x IDE CD-Brenner (ikke le..  :no: )

Floppyn selvsagt. (Eller er det en selvfølge lengre?  :cool: )

2 IDE disker

DigiDoc5+

hva slags über-kabinett har DU da? :wow:

må være feil det med 32 stk scsi cd rom hehe ingen som kan ha bruk for det :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vurdert de. Hva er galt? Har du noe bedre?

slike tester kan gi deg en veldig ca. (vist du sjønner) jeg tok en slik test og fant ut at jeg hadde 50watt for lite! men hadde egentligt mer enn nok

Lenke til kommentar
slike tester kan gi deg en veldig ca. (vist du sjønner) jeg tok en slik test og fant ut at jeg hadde 50watt for lite! men hadde egentligt mer enn nok

Tøfft. Jeg fant ut jeg hadde over 100Watt for lite :laugh:

Øhhh... nå vil en slik test som oftest være basert på hva man ideelt sett skal ha. Strømleveranser til elektronikk skal ha en del overskudd siden elektronikk er følsomt for lite strøm og blant annet en cd-rom trekker nokså ujevnt med strøm. Det fører ofte til ustabilitet om det bare et lite øyeblikk skulle være for lite strøm til å drive maskinen samtidig som du skal kopiere en cd fra cd-rom til cd-brenner.

Det er klart det går fint å presse psuer. Det kan til og med gå helt fint om psuen er av god kvalitet, men ideelt sett skal en psu kunne slappe av å levere strøm godt innenfor det den er laget for. Da er den både kaldere og leverer mer stabilt.

Testene skal gi en god pekepinn på hva man ideelt sett skal ha av strømforsyning, men forteller lite om hva man kan klare seg med siden det er veldig forskjellig fra psu til psu og maskin til maskin...

Lenke til kommentar
Kansje det er ment som 1x SCSI CD-ROM 32x <--lesehastighet?

så klart det må være 1 32x cdrom, INGEN trenger 32 cd-rom, med mindre man har 32 cd-plater man bruker, og ikke orker å bytte cd hver gang man skal gjøre noe annet...

Über lol.

Min formening er at du først som sist burde investere i en dyr og bra PSU. F.eks en Enermax 550W. På en annen side vet jeg ikke om det er med strømkontakter til SATA, men man kan vel benytte adaptere? Til senere bruk mener jeg da altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...