Postkassestativ Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 Fikk en Lenovo P50s med dock og ekstra skjerm fra min arbeidsgiver for 4 år siden. Hvis jeg slutter, kan jeg kreve å få kjøpe utstyret. Har oppgradert ram, batteri og mobilt bredbånd fra egen lomme. Har ingen planer om å slutte, men har hatt den såpass lenge at jeg føler den har blitt min. Jeg bruker den mye i jobb, men kan bruke den privat til hva jeg måtte ønske Lenke til kommentar
xaco Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 Du kan vel ikke kreve det nei, men kommer jo helt an på arbeidsgiveren din. Min arbeidsgiver lar meg kjøpe ut utstyr om jeg slutter. Men det er ingenting som tvinger dem til å gjøre det. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Avskriving av PC-utstyr går over normalt 3 år, så det er vel gode nyheter sånn sett. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Det spørs kva som er avtalt. Har du blitt fordelsbeskatta for (delvis) privat bruk av datautstyret? Er det sagt noke om kor lenge du må bruke PC'en før du kan få ein ny? I utgangspunktet er PC'en arbeidsgivers eigedom som du har fått tilgjengeleg som arbeidsverktøy, og derfor arbeidsgiver som bestemmer om du får kjøpe utstyret eller ikkje. Det er derimot vanleg å avtale korleis utkjøping av datautstyr skal foregå, typisk at ein må betale ut full kjøpspris det fyrste halve året, 50% halvvegs ut i aktuell avskrivningsperiode. På slutten av estimert levetid (vanlegvis det tidspunktet der du får kjøpe ny PC eller mobiltelefon) så er utkjøpssummen ofte satt til 0 kr, noke som betyr at den tilsette automatisk kjøper ut tingen for 0 kr på den datoen. Dersom du ikkje har avtale så bør du passe på å få på plass avtale. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Du kan spørre pent om du kan beholde utstyr som er "gått ut på dato", men kan ikke kreve noe bare fordi du slutter. Som nevnt over har enkelte jobbutstyr viss levetid og hvis bedriften ikke har noe avtale om at gammelt utstyr må leveres inn, er det ikke uvanlig at de blir fordelt mellom ansatte. Så prøv gjerne sjansen og kanskje er arbeidsgiveren snill nok til å la deg beholde dem. Fikk selv beholde fullt PC utstyr (PC, skjerm, osv) når vi flyttet til nye lokaler og gamle ting skulle kastes uansett. Mobilen måtte jeg dog betale (trekke fra lønn) for at jeg kunne få beholde som nevnt over. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 21. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2020 Har ikke betalt noen ekstra skatt pga datautstyr, ser at gammelt utstyr er blitt satt på ett rom. Datamaskiner fra 25 år tilbake står å samler støv i ett hjørne sammen med faxer, matriseskrivere og kopimaskiner. De som har fått telefon, får værtfall beholde den hvis de har hatt den i flere år. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 Du spør om du kan kreve - men sier ingenting om arbeidets natur. Kan være problematisk dersom det finnes personopplysninger fra firmaets kundeforhold, eller evt annen informasjon som er ikke ønskes frigjort fra firmaet. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 22. februar 2020 Del Skrevet 22. februar 2020 noen ganger så "følger det med" en reinstallasjon av operativsystemet hvis man får overta datamaskin fra arbeidsgiver - det løser både lisensproblematikk (bedrifter har ofte andre lisener enn det som fulgte med maskinen da den ble kjøpt) og problemer med bedriftsrelatert info som "lekker". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå