Complexity Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 (endret) 27 minutes ago, Civilix said: Her i Norge er vel hver tredje solgte bil firehjulstrek hvis jeg husker riktig, resten av verden ser nok ikke det samme behovet i volumsegmentet og bare 1 av 10 biler selges med dette. Min påstand er at 4x4 ikke er så viktig i det store bildet.https://www.lubrizoladditives360.com/forecasts-show-global-awd-volumes-rising-but-fwd-suvs-growing/ Når det kommer til hestekrefter i statene er hvor de liker store motorer er fortsatt gjennomsnittet på under 200hp, i europa ligger vi på rundt 130. Min påstand er at lite tyder på at kraftige motorer selger volum av biler.https://www.statista.com/statistics/425334/eu-car-sales-average-engine-power-by-country/ I det store bildet klarer nok de fleste seg uten firehjulstrekk ja, men når det dobler ytelsen og nesten ikke påvirker rekkevidden så er det sabla kjekt med to eller flere motorer. To motorer gir også mere regenerering, og raskere oppvarming av batteri (Model 3) så har litt praktiske egenskaper utenom fremkommelighet og. I motsetning til hos fossilbiler hvor det tradisjonelt sett bare har økt forbruker og komplisert driverket. Men greia med elmotorer er at det er nesten vanskelig å lage de med lav effekt. Mazda har jo justert ned ytelsen på sin nye MX 30 "for at det skulle bli en enklere overgang fra Diesel". Er da mye bedre å gjøre som.f.eks Tesla da. Man kan selv velge om man vil ha full ytelse eller halvere den med såkalt "chill" mode. Er jo bare software som styrer alt. Endret 19. februar 2020 av Complexity 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 (endret) uname -l skrev (2 timer siden): Er det mange som kjøper bil basert på antall Teraflops på grafikkortet som er plassert inni bilen? Hvilken som helst bilprodusent kan kjøpe siste skrik i forbrukereletronikk og sette det inn i bilen. Grunnen til at de ikke gjør det er at ting skal virke i mange år og fungere stabilt. En av de mest useriøse (og udokumenterte) påstandene jeg har sett på lenge. Men du glemte kanskje bare å legge inn linken til dokumentasjon? Endret 19. februar 2020 av Hanhijnn Ubegrunnet definisjonsbruk. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Hanhijnn skrev (11 minutter siden): En av de mest useriøse (og udokumenterte) påstandene jeg har sett fra en Tesla-hater. Men du glemte kanskje bare å legge inn linken til dokumentasjon? Takk for ditt som vanlig saklige bidrag i diskusjonen. Her er en link til hva som skjer når du bare hiver inn forbrukerelektronikk og håper det beste. Tesla's Screen Saga Shows Why Automotive Grade Matters 1 Lenke til kommentar
GunnarL Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Når man tenker på at Toyota lanserte den første hybridbilen tilbake i 1997 ifølge denne artikkel har vært langt framme i teknologisk utvikling av mindre miljøfiendtlige biler er det rart de ikke er mer innovative. https://www.tu.no/artikler/toyota-sponser-norsk-klimasenter/237993 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 uname -l skrev (1 time siden): Her er en link til hva som skjer når du bare hiver inn forbrukerelektronikk og håper det beste. Tesla's Screen Saga Shows Why Automotive Grade Matters Se der gitt! Hvorfor la du ikke den inn i den første meldingen? Det var jo en interessant link. Jeg må nesten bare trekke tilbake "Tesla-hater" uttrykket mitt. Beklager det. ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Complexity skrev (1 time siden): I det store bildet klarer nok de fleste seg uten firehjulstrekk ja, men når det dobler ytelsen og nesten ikke påvirker rekkevidden så er det sabla kjekt med to eller flere motorer. To motorer gir også mere regenerering, og raskere oppvarming av batteri (Model 3) så har litt praktiske egenskaper utenom fremkommelighet og. To motorer koster nok litt mer. Både innkjøpet og ikke minst tilpasning til akslingene, energistyresystem med mer. Men det er jo kjekt ja. Ytelsemessig er det mer å anse som en unødvendig dobling for hvermansen. Fra model S ser vi også at at det naturlig nok er flere motorbytter på biler med 2 motorer enn på biler med 1 motor. Når garantien utgår så vil det koste mer for kundene. Mer regenerering er nok mer avhengig av oppsettet til bilene (permanentmagnet vs induksjonsmotor, samt total motoreffekt). Porsche Taycan kan jo regenerere en vanvittig effekt. (var det ikke 2-300 kW?). Raskere batterioppvarming? Hvordan henger det sammen? Jeg er helt enig i at AWD er en større fordel på elbiler enn på eksosbiler og liten ekstrakostnad (for produsenten). Når det gjelder linkene til Civilix så må det sees i kontekst av en veldig lav elbilandel i datamaterialet og kompleksiteten det gir i eksosbiler. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Simen1 skrev (13 minutter siden): Raskere batterioppvarming? Hvordan henger det sammen? De bruker motorene, selv når bilen står stille til å generere varme for at bilen skal kunne hurtiglade mer effektivt. Mulig de har startet å benytte de til varmegenerering også ved forvarming. "Tesla"-Bjørn har vært innom det litt i sine videoer, appen han bruker kaller det Afterburner. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 (endret) 40 minutes ago, Simen1 said: To motorer koster nok litt mer. Både innkjøpet og ikke minst tilpasning til akslingene, energistyresystem med mer. Men det er jo kjekt ja. Ytelsemessig er det mer å anse som en unødvendig dobling for hvermansen. Fra model S ser vi også at at det naturlig nok er flere motorbytter på biler med 2 motorer enn på biler med 1 motor. Når garantien utgår så vil det koste mer for kundene. Mer regenerering er nok mer avhengig av oppsettet til bilene (permanentmagnet vs induksjonsmotor, samt total motoreffekt). Porsche Taycan kan jo regenerere en vanvittig effekt. (var det ikke 2-300 kW?). Raskere batterioppvarming? Hvordan henger det sammen? Jeg er helt enig i at AWD er en større fordel på elbiler enn på eksosbiler og liten ekstrakostnad (for produsenten). Når det gjelder linkene til Civilix så må det sees i kontekst av en veldig lav elbilandel i datamaterialet og kompleksiteten det gir i eksosbiler. Får mere regenerering på vintern siden for mye bak bare vil låse hjulene. Da hjelper den til med å regenerering fremme også. Model 3 har ikke egen batterivarmer men bruker heller varmen fra motorene til dette. Sendes mye tomgangsstrøm i motorene så de blir en 70 grader og varmer batterivannet. Bruker Scan My Tesla appen for å følge med litt. Ganske interessant. Endret 19. februar 2020 av Complexity Lenke til kommentar
trikola Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 40 minutes ago, Simen1 said: Mer regenerering er nok mer avhengig av oppsettet til bilene (permanentmagnet vs induksjonsmotor, samt total motoreffekt). Porsche Taycan kan jo regenerere en vanvittig effekt. (var det ikke 2-300 kW?). Fortell meg hvordan du regenerer(=bremser) med hjul som ikke er tilknyttet en generator(=motor). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 trikola skrev (10 minutter siden): Fortell meg hvordan du regenerer(=bremser) med hjul som ikke er tilknyttet en generator(=motor). Med bremseskiver, der varmen kun går til kråka. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Jeg spurte egentlig hvordan du regenerer siden du tidligere svarte på: Quote To motorer gir også mere regenerering Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Svaret er ikke så enkelt. Man bremser ikke hardere fordi man vet man har to motorer. To motorer gir ikke nødvendigvis høyere total regenereringseffekt (kW) enn en motor, selv om de to motorene har høyere motoreffekt enn den ene. Så vidt jeg vet er alle model S begrenset til 60 kW regenerering uavhengig av antall motorer. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Simen1 skrev (4 minutter siden): Svaret er ikke så enkelt. Man bremser ikke hardere fordi man vet man har to motorer. To motorer gir ikke nødvendigvis høyere total regenereringseffekt (kW) enn en motor, selv om de to motorene har høyere motoreffekt enn den ene. Så vidt jeg vet er alle model S begrenset til 60 kW regenerering uavhengig av antall motorer. Man lar den ene motoren kjøre mens den andre regenerer, så får man igjen alt man bruker på å kjøre ? ? (Hadde man bare vært så heldig...) På Model 3 med 2 så kan de vel da flytte regenereringen dit det gir best bremseeffekt, noe som vil kunne hjelpe på veldig glatt føre. 2 motorer er vel egentlig for det meste for å gi bedre kjøreegenskaper og skryting på akselerasjon vil jeg tro. Vet "Tesla"-Bjørn klager litt på at Model 3 er litt for ivrig på bakhjulet på isføre, og har laget egen video hvor han spør Tesla om de kan legge inn egne moduser for det, ala sport, comfort, snow osv som andre biler har. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 (endret) Bilen regenererer omtrent bare bak, men om den merker at det er glatt så skrur den litt av regenereringen over til fremhjulene. Stor fordel i Nordnorge hvor det er vinter nesten hele året men kansje ikke like viktig i oslo f.eks. Bilen kan faktisk finne på å regenerere med motoren fremme mens den kjører med den bak når man kjører helt sakte. Mulig det er for at bilen skal bevege seg litt smoothere ved å holde igjen fremhjulene litt. Det skjer hele tiden mye forsjellig så bilen har nok mange faktorer den kokkelerer med. Jeg valgte uansett firehjulstrekk da det er en utrolig stor fordel på vintern. Man beveger seg når man gir gass uansett føre, kontra min gamle bil som hele tiden bare spant på ett forhjul.. Endret 19. februar 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Har fulgt med på bilutvikling og biltester i 40år. Har aldri hørt om at bensintankens størrelse har vert et kriterie som har veid tungt når tekniologi til de ulike biltyper har vert vurdert. Men tidene forandrer seg! 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Bare litt nostalgi herfra. Min første bil, en Mercedes 220D 78-modell, hadde i følge spesifikasjonene en vekt på 1390 kg, 44 kW (59 hk), aksellerererte 0-100 km/t på 28,1 sekunder og hadde en toppfart på 135 km/t. Forbruket var oppgitt til 9L/100km og dieseltanken var oppgitt til 65L. Altså 722 km rekkevidde. Men oppgitt forbruk var nok mer villedende enn noen av dagens standarder (NEDC, EPA osv) og tankmåleren var så unøyaktig at man ikke kunne regne med å bruke de siste 10 literne uten å kjøre med hjertet i halsen. Reelt burde man nok fyll minst hver 500 km. Jeg eide den før pumpene fikk betalingsautomater og før døgnåpne stasjoner ble vanlig. Jepp, nå føler jeg meg gammel.. Men det er enorm kontrast til i dag selv om rekkevidda har gått litt ned. Man kan fylle/lade 24/7 og stasjonene er stort sett døgnåpne om man skulle trenge en matbit. For ikke å snakke om forskjell i aksellerasjon, komfort osv. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå