torest Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 Dobler effekten av seil på skip – kan kutte drivstoff opp mot 40 prosent [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 (endret) "Drivstoffbesparelsene kan komme opp i 18–42 prosent, avhengig av skipstype, seilingsrute og seilarrangement." Seil er et alternativ, men hvorfor er det ikke mer fokus på bølgene? Kombinasjonen seil og bølgefoiler kan være det som gir størst virkning, og det er litt rart at ikke patentet fra 1894 er i bruk. Dette er et patent hvor en bruker foiler i en lang rekke ved skutesiden. Jeg kom over patentet ved at jeg søkte patent på en foilmodul som kunne settes sammen i en rekke etter ønsket lengde. Til lengre skipet er til flere foiler, og jeg har også til behandling en mekanisme som legger hele foilrekken inn i skutesiden når foilene ikke er i bruk. Trolig må et skip gå med moderat fart for at foilene skal være effektive, men for skip der drivstofforbruk og CO2 utslipp trumfer fart er denne teknologien interessant. Seil er nok effektive dersom vindstyrke og vindretning er gunstig for kursen til skipet. Dønninger er det stort sett på havet hele tiden, og trolig har seilingskursen lite betydning for effekten til foilene. Savner mer engasjement fra statlig hold, da eksperimentene Klavenes gjennomfører neppe er gratis. Endret 18. februar 2020 av aanundo Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 Veldig bra med økt fokus på automatiserte seil. På større skip vil det gi store klimabesparelser og gjøre "nye" drivstoff mer aktuelle. På mindre fartøy som fritidsbåter vil det kunne gi en viktig redundans til andre drivstoff og gi muligheten til å skru av motorstøyen. Ellers enig med deg aanundo at det godt kan kombineres med andre teknologier for å ta det ennå lengre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå