Gå til innhold

Wifi repeater.

Arve28

Anbefalte innlegg

Har Vikenfiber (Altibox) til en Asus Router. Trenger wifi dekning i garasjen for å få lastbelasting til lading av elbilen.

Tok en 15 meter nettverkskabel og flyttet Asus router til vinduet i stua. Da fikk jeg signaler i garasjen. Så når jeg flytter Asus-router tilbake så trenger jeg en wifi repeater som sender signalet videre trådløst. Og helst at den kan ha samme SSID som resten av nettverket. Hva finnes og hva anbefales?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, min tanke var også AiMesh, hvis det var slik at ruteren man har fra før er kompatibel. 

En annen løsning kan jo være en mesh-løsning bestående av hovedenhet og to satellitter. 

Hvis man ellers har felles elanlegg mellom bolig og garasje, kan også homeplug være en god løsning.

Lenke til kommentar

Det er en Asus RT-AC66U router den funker greit i huset. Garasjen ligger 15 meter unna huset. Ruter må da sende gjennom 2 murvegger og og en trevegg i garasjen. Fungerer delvis når garasjedør er åpen. Det er nok ikke mye data som sendes ut til garasjen, men den sender vel rimlig ofte. Men hvordan bruker jeg Aimesh? Kan jeg bruke en mindre Asus router i tillegg? Tips?

Er det flere typer av RT-AC66U. Har min fra 2014 Aimesh? Hvordan finner jeg ut det?

SN: dcimgg015378

Endret av Arve28
Lenke til kommentar

Ja, det er flere typer RT-AC66U. Du trenger vel RT-AC66U B1 eller nyere for at AiMesh skal være støttet. 

Står hvilken revisjon det er på etiketten under.

Er garasjen på en strømkurs fra huset? En løsning kan som sagt være en homeplug-basert løsning - mao nettverk via strømnettet. Hvor godt homeplug fungerer i praksis varierer med forskjellige typer elektriske anlegg og kvaliteten på Homeplug-en. Min erfaring med Homeplug i de husene jeg har bodd i har vært meget god - da med gode adaptere fra Devolo, der man har fått OK ytelse på tvers av kurser og faser. 

Kan jo tenkes at hvis du går for en mesh-løsning, og da plasserer en satellitt der du satt ruteren når du hadde dekning, så får du dekning i garasjen også. OG kanskje bedre dekning i resten av huset hvis dette ellers er en utfordring?

Lenke til kommentar

Slik ser undersiden ut. Er nok den gamle versjonen uten Aimesh. Så sa må vi se litt større på dette.

Huset har kjeller, 1. etg  og 2.etg. Murhus (Ytongvegger) med 5cm isolasjon og panel på yttersiden. Har Altibox (Vikenfiber) inn i 1 etg ved trapp opp til andre. Går så en kabel til Asus RT-AC66U router som er ca 1 meter unna. Har har jeg i en harddisk med musikk. Videre går det en kabel til en switch. Ut fra denne går det en kabel til hjørnet i stua hvor jeg har en stasjonær PC. Den andre kabel ut fra switch går inn i kjellerstua til en stasjonær PC der.

Fiberlinja inn er 500/500 Mbps. I kjellerstua står også PS4 som funker bra trådløst med Asus router i 1 etg. Men å bruke TVovaralt appen til Altibox på nettbrettet i kjeller og kjøre over til TV med Chromecast funker ikke. Bare hakking hele tiden. Så der trenger jeg litt mer.

Så hva er lurt å gjøre?

Hvis jeg kjøper en Asus RT-AC88U eller en Asus RT-AX92U eller lignende. Setter den der jeg har min Asus AC66U i dag. Tar denne Asus AC66U å setter inn i nettverkskabelen jeg har i kjellerstue. Kan de da kjøre på samme SSID navn eller må jeg ha 2 navn? Da ,å jeg trolig en Aimesh i vinduet i stua for å nå garasjen.

En annen løsning kan være Google Wifi gjennom Altibox routeren. Ha en 1 i kjellerstue, en i 2 etg og en i stuevinduet. Samt og ha min Asus AC66U som i dag med harddisk for musikk og kabler til de 2 stasjonære PC'ene. Leser litt mer og ser ut som kanskje den ene Google noden må kobles rett i Altibox boksen? Stemmer det?

Andre løsninger jeg bør vurdere? Kan veldig lite om nettverk.

Endret av Arve28
Lenke til kommentar

Et problem med Google WiFi er at den ikke støtter Bridge Mode. Derfor må Altibox-hussentralen settes i bridge mode. Hvis du da videre skal ha en Asus-ruter bak Google WiFi, eller for den saks skyld at du har Asus-ruteren tilkoblet Altibox-enheten og så Google WiFi koblet til Asus-ruteren, vil det kunne gi utfordringer med "dobbel NAT". For en del betyr det ikke noe, men det er produkter og tjenester som nødvendigvis ikke fungerer så godt med det (f.eks. en del spill i forbindelse med multiplayer-spilling er en gjenganger, samt en del typer smarthus-løsninger o.l.).

Men skal Google WiFi kjøres bak en annen ruter, er det kun hovedenheten som kan være kablet, om man ikke går i gang med noe mer kompleks oppbygging av hjemmenettet (hvis de kobles med kabel til en annen ruter, vil vel alle i utgangspunktet tro at de skal være hovedenheten så vidt jeg husker).

Kjøper man en mesh-løsning som kan settes opp i bridge mode - eksempelvis de fleste fra TP-Link og sikkert en haug andre - er det ikke noe problem å koble dem opp bak Asus-ruteren. 

Har du for eksempel Elkjøp e.l. i nærheten som har gode returordninger, kan det jo være økonomisk liten risk i å prøve seg litt fram med hva som faktisk fungerer her. Hvis du ellers sliter litt med dekningeni husket, høres det jo ut som det er en mesh du trenger....

Lenke til kommentar

Takk for mye bra info.

1. Om jeg dropper Asus og bare kjører Google Wifi. Da må den ene noden kobles med kabel i Altibox router. Kan den da kobles videre fra noden til swich slik at begge stasjonære PC'ene funker med kabel? Kan jeg åpne porter på dette systemet også?

Er det noen andre måter å få en harddisk med musikk inn på nettet?

2. Hvis jeg kjøper en Asus RT-AC88U eller en Asus RT-AX92U eller lignende. Setter den der jeg har min Asus AC66U i dag. Tar denne Asus AC66U å setter inn i nettverkskabelen jeg har i kjellerstue. Kan de da kjøre på samme SSID navn eller må jeg ha 2 navn? Da må jeg trolig en Aimesh i vinduet i stua for å nå garasjen.

Lenke til kommentar

1. Ja, du kan koble en svitsj til Ethernet-porten på første Google WiFi-enhet. Videre derfra kan du koble til andre ting som er kablet, samt at det aller beste er også om du har mulighet til å koble til enhetene som skal fungere som satellitt via kabel.

Personlig er jeg av dem som ikke ville ha koblet en ekstern usb-lagringsenhet på en ruter. Jeg liker på en måte at en ruter er så enkel som mulig, og vil ikke bruke så mye av tjenestene som leveres på en del ruter, men heller satt disse opp på en enhet inne på nettverket. For Asus har det jo vært flere tilfeller der det har vært tekniske problemer knyttet til sikkerheten eller at brukergrensesnittet har vært lagt opp slik at brukerne lett har gjort feil eller ikke forstått hva de har gjort, og videre endt opp med at USB-enheten som er koblet til ruteren har blitt delt med "hele verden". På en tidlig Asus RT-AC66U uten oppgradert programvaren og med AiCloud aktivert, kunne jo hvem som helst laste ned filen som inneholdt passordene. Mange endte ellers opp med å aktivere ftp-tjenesten for verden - og har det fortsatt - pga. brukergrensesnittet (for de som har gjort det de siste årene etter at Asus endret brukergrensesnittet, har nok mer gjort det av uvitenhet/dumskap/total mangel på forståelse).

I praksis blir det du da kanskje burde ha hatt, er en NAS - altså en nettverkstilkoblet harddisk.

2. Hvis du kjøper en annen Asus-ruter, kan du ha denne som primærruter og så sette RT-AC66U opp i aksesspunktmodus. Men jeg ville egentlig ikke anbefale å ha samme SSID. Her kommer man inn på noe av det som er sentralt med Mesh: Med Mesh er det Mesh-systemet som styrer hvilket aksesspunkt en klient skal være koblet til. Systemet vil altså "koble av" enheten, slik at den skal koble seg til en et annet aksesspunkt.

Med en løsning der du kjører med to aksesspunkt som ikke er en del av et mesh-system, er det opp til klienten - eksempelvis en mobiletelefon - å koble seg av et aksesspunkt med dårlig signal for så å heller å koble seg til et annet. I praksis kan du ende opp med å måtte gjøre dette manuelt i en del tilfeller - når er i kjellerstua vil en enhet kunne være "stuck" på aksesspunktet som ikke har godt signal.

Da kan det like gjerne være at det er bedre å ha forskjellig SSID, selv om du i utgangspunktet ikke skulle risikere at ved en manuell "av/på" med wifi, så kobler den seg på nytt til det med dårlig signal - du kan i stedet velge det andre aksesspunktet. For en del klienter, vil de være ganske flinke selv til å bytte over.

I tillegg har man vel noen klienter som i stedet for SSID baserer tilkoblingen sin på BSSID. I praksis vil det si MAC-adressen til aksesspunktet. Om klienten kobler seg til aksesspunktet med en gitt MAC her i stedet, ser jeg for meg at det kan bli litt "krøll" når du får flere aksesspunkt med samme SSID og kanskje listet SSID uansett bare en gang selv om ESSID brukes. Litt vanskelig å forklare enkelt, men i praksis: Kan være at det er like greit å kjøre dem med forskjellig SSID for å ha kontroll, og at det ikke blir noen spesiell praktisk forskjell.

Kan jo kanskje være at hvis du kjøper en ny ruter, at den gir en viss økning i rekkevidde som gjør at det er nok for å nå garasjen?

Lenke til kommentar

Tester av rekkevidde forteller nødvendigvis ikke så mye. En del handler også om hva som eventuelt forstyrrer i området der ruteren benyttes. Og en ruter solgt i USA har litt andre wifi-egenskaper enn en solgt i europa pga. reglene. 

Når man kommer opp på et vist nivå i pris/kvalitet, er det gjerne ganske liten praktisk forskjell når det gjelder mye knyttet til wifi-egenskaper - nettopp pga. regulativene setter en del begrensninger. For meg framstår det normalt sett som ganske "meningsløst" med enkeltrutere til høye priser - da er mesh gjerne å foretrekke.

Merk også at en mesh-satellitt kan være en bedre wifi-mottaker enn det integrert i f.eks. en ladestasjon. slik sett kan det være at det å plassere en satelitt i garasjen kan være til hjelp - at ladestasjonen prater med den, og den videre med trådløsnettet ellers. 

Merk også det som tidligere ble sagt om homeplug. Var det mulighet for kablet nett inn på ladestasjonen? Noe man også kan merke seg, er at f.eks. RT-AC66U kan være en ypperlig "wifi-bro", der da denne er wifi-klienten med gode antenner og en god wifi-chip - som da kobles opp i mot et annet trådløsnett, f.eks. bestående av en ny ruter. Det vil da kreve at det er ethernet-port på ladestasjonen. For homeplug finnes det også løsninger der den ene homeplug-enheten er et wifi-aksesspunkt.

Lenke til kommentar

Hjelper deg kansje ikke siden du har store planer, men jeg kjøpte en Xiaomi Wifi Repeater til 70kr fra Kina for mitt problem.

Stappa den i en usb lader på soverommet som er ca 10 meter fra routern, og har da wifi ute på hele parkeringsplassen og Teslan min kan laste ned oppdateringer uten problem.

Den kan repeater gjeldene nett eller du kan sette det opp med nytt navn eller passord. Alt styres enkelt fra Xiaomi appen.

Den bruker knapt strøm og lever fint 3-4 dager bare med strøm fra en vanlig powerbank og.

https://banggood.app.link/eUVrJElsd4

Sleng på en rabattkode så kansje du får den ned i en 50 lapp eller noe.

(Har en RT68U router)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Etter mange gode råd prøver jeg litt videre. Vurderer å kjøpe 2 stk Asus RT-AC66U-B1 1750 Aimesh. Koble med kabel fra Altibox router til en switch. Videre inn i stua hvor jeg kobler kabel inn i den ene RT-AC66U-B1. Den andre oppe i 2. etg. Vi er 4 stk i husstanden. Vill denne løsningen være rask nok? Hva er hastigheten på min gamle AC66U som det er bildet av over?

Endret av Arve28
Lenke til kommentar
On 2/26/2020 at 11:08 PM, Arve28 said:

Etter mange gode råd prøver jeg litt videre. Vurderer å kjøpe 2 stk Asus RT-AC66U-B1 1750 Aimesh. Koble med kabel fra Altibox router til en switch. Videre inn i stua hvor jeg kobler kabel inn i den ene RT-AC66U-B1. Den andre oppe i 2. etg. Vi er 4 stk i husstanden. Vill denne løsningen være rask nok? Hva er hastigheten på min gamle AC66U som det er bildet av over?

Rent Wi-Fi-messig bør det ikke være store forskjellen mellom RT-AC66U og RT-AC66U B1. De har samme wifi-brikke for 5 GHz i hvert fall. Hovedforskjellen mellom disse ligger i at B1-versjonen har raskere prosessor, og som gir litt funksjonalitetsmessige fordeler - bl.a. AI-mesh. Er vel en spesifikasjonsmessig forskjell på 2,4 GHz mellom dem, men om det er en praktisk forskjell er vanskelig å si direkte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...