Gå til innhold

En brukervenlig distro?

Stroyer

Anbefalte innlegg

Tanken har streifet meg at farmor kanskje trenger en PC. Hun vet ikke forskjell på DVD og mp3-spiller, og klarer ikke å skrive inn en tekstmelding på sin egen mobil.

Likevel synes jeg hun fortjener en sjanse - alle burde få prøve en datamaskin i løpet av livet sitt.

Det jeg spekulerer over er OPet. Windows er enkelt og brukervennlig (for enkle operasjoner), og følger med de fleste maskiner.

Mac OS er jo genialt, med flott design, og kjent for sine "Plug 'n Play"-egenskaper. Problemet her er at det er dyrt, og jeg vet ikke om det er mulig å innstallere på en PC.

Så har vi Linux, - i forskjellige varianter. Dessverre har jeg oppfattet Linux Mdk for minimalt brukervenlig (mye jeg til nå har trengt hjelp til), og det skal mer tenking til for å gjøre forskjellige ting, bl.a. er det mye bruk av kommandoer, noe farmor ALDRI hadde forstått.

Jeg leter altså etter et enkelt, lekkert, brukervenlig og stabilt operativsystem.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet dette blir oppfattet som off-topic i *nix-forumet, men min bestemor på 70 har en pc med windows xp, og klarer dette greit nok.

Min mening er at linux ville ha blitt for vanskelig, og en del der er jo på engelsk, så det kan bli litt rot.

Hun her takler forresten tekstmeldinger på mobilen også ;P

Lenke til kommentar

Hah.

Hvis dette er snakk om en bestemor som i utgangspunktet aldri har brukt noe særlig pc, og som ikke har forventninger ovenfor linux (fordi hun ikke har brukt windows i noen stor grad), så gå for linux av et eller annet slag. Legg inn fedora eller noe slikt. Burde dekke alle behovene til bestemora di. Sørg for å ha alle de programmene hun trenger inne, da er det sikkert greit med en full install av en nybegynnerdistro. Inneholder det meste.

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar

Jeg kjenner to stykker som har installert Fedora på sine mødres datamaskiner. Dette er ikke kjernehacker-mammaer, men halvgamle damer uten særlig konsept om datamaskiner. Farmoren din har kanskje lyst til å bruke mail, lese aviser på nett og kanskje skrive litt i en tekstbehandler. Og når hun ikke er full av Windows-fordommer ("hey, hvorfor er ikke tredje meny-element fra venstre det samme som jeg er vandt til??!?+"), og når hun ikke spiller tunge 3D-spill ("fuxx0rz, lite fps i cs 'a!!!1"), hva i all verden er det som gjør Windows bedre enn f.eks. Fedora med KDE da? Du vil sannsynligvis også ha fordeler av å kunne yte bedre hjelp, også med fjerninnlogging og slikt.

Har en følelse av at mange av de andre posterne i denne tråden ikke helt forstår hvor enkel Linux egentlig er.

Lenke til kommentar

Fedora med Gnome er genialt enkelt å bruke.

En fordel med å legge inn Linux (og beholde root-passordet selv!), er at da slipper du at fetterene dine kommer og roter og ødelegger alt og du må sitte å slite for å fikse det igjen.

Personlig mener jeg Linux er langt lettere/mer effektivt å bruke en f.eks. Windows til Internet/tekstbehandling ol. . .

Bare min mening...

Lenke til kommentar

Så lenge bestemor ikke er vant med Windows er det ikke noe problem å legge inn Linux. Hun er antagelig en perfekt Linux bruker. Etter min erfaring kommer Linux brukere i to utgaver. Det er de som kan og er villig til å lære mye og så er det de som kan så lite at de ikke ser forskjell på Linux og Windows. Min mor kunne aldri tenke seg å installere et program i alle fall så det er bare et spørsmål om å sette opp det hun trenger og gi henne en vanlig bruker uten noe særlig rettigheter.

Lenke til kommentar

Og selv om hun ville installere nye programmer, ville det bare vært å finne «legg til/fjern»-saken i startmenyen, velge kategori, velge program, trykke «Installér», og vente mens det lastes ned fra nettet og legges pent og pyntelig inn, og så finne det nye menyvalget i menyen for å bruke programmet. Mye enklere enn i Windows.

Lenke til kommentar

Moren min bruker Fedora på sin PC (dualbooter med Windows XP), og det eneste jeg viste henne var brukernavn og passord. Hun syntes hverken det var vanskligere eller lettere å bruke enn XP.

Jeg vil gjerne legge til at Windows-brukere tror Linux er så vanskelig fordi det rett og slett er en myte at det er det. Mens Linux brukere derimot er like kompetente i f.eks. Windows XP fordi de brukte dette før de oppdaget Linux og har derfor mye bedre sammenligningsgrunnlag til å si at "Linux er like lett" (de har tross alt valgt Linux framfor Windows ikke helt uten grunn).

(Ja, det finnes noen linux livstidsbrukere som ikke skjønner noe av XP, men de er i mindretall).

Endret av Cronius
Lenke til kommentar
Og selv om hun ville installere nye programmer, ville det bare vært å finne «legg til/fjern»-saken i startmenyen, velge kategori, velge program, trykke «Installér», og vente mens det lastes ned fra nettet og legges pent og pyntelig inn, og så finne det nye menyvalget i menyen for å bruke programmet. Mye enklere enn i Windows.

Hvor mange programmer trenger en bestemor da?

holder med opera en bra texteditor og en mailklient.

Slipper også virus problemet.

Hvis ho aldri har brukt pc før er det nok like lett å installere et program i linux som i windows hvis ho absolutt måtte installere noe.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne legge til at Windows-brukere tror Linux er så vanskelig fordi det rett og slett er en myte at det er det.

Det er ingen myte... Det er mye mer knoting, for det meste hardware-relatert. Det skyldes vel manglende drivere fra produsentens side.

Jeg kan f.eks. tenke meg at det vil bli et månedsprosjekt å få bluetooth hubben, musen og tastaturet til å funke skikkelig i linux.

Lenke til kommentar

Tenker på en gratis-løsning (ta en brukt PC), så det blir det nok ikke noe av. Jeg selv kunne derimot gjerne vurdert en slik lekker liten sak :D

Jeg kan f.eks. tenke meg at det vil bli et månedsprosjekt å få bluetooth hubben, musen og tastaturet til å funke skikkelig i linux.

Det er nok å overdrive en god del. Jeg tenker mer på f.eks. programmer man må installere via konsoll, men det er det vel minimalt av i Fedora?

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne legge til at Windows-brukere tror Linux er så vanskelig fordi det rett og slett er en myte at det er det.

Det er ingen myte... Det er mye mer knoting, for det meste hardware-relatert. Det skyldes vel manglende drivere fra produsentens side.

Gøy å sette ting på spissen eller? Jeg vet at 100% av maskinvaren min funker helt fint i Fedora, men jeg har riktignok ikke Bluetooth. Det har sikkert ikke de fleste bestemødre med brukt-PC heller. Jeg vet også at jeg ikke måtte knote i det hele tatt for å få til all maskinvaren heller, det «bare funket» helt uten videre. Det er ikke nødvendig å laste ned rare lukkede binærdrivere fra nettet og stresse med påfølgende kjernekonfigurering og slikt for en bestemor som driter i antall FPS i CS. Jeg vet ikke hvilken distro du har gitt deg ut på, men de jeg har prøvd har ihvertfall vært plankekjøring og gladsang (bortsett fra Gentoo, men den er ikke for bestemødre uansett).

Lenke til kommentar

Vel

For bestemor på mange år er det det samme om du tar windows, linux mac osv.. Tror ikke hun vil sjønne noe mer av den ene enn den andre..

Jeg selv ville lagt inn fedora til hun. Det er forholdvis lett å bruke, og lite utsatt for å herpe systemet som man så lett kan i Windows..

Du må også nesten se på hva hun skal bruke pcen til.. Skal hun surfe og høre på musikk og slike ting, er jo linux ypperlig.

Derimot hvis hun skal spille cs ( ;) ) så må du nok ty til windows

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...