Arild Haraldsen Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 KOMMENTAR: Akson-prosjektet, hva er alternativet? Lenke til kommentar
Bendik Bygstad Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 Jeg synes at dette er en god analyse! Men den løser ikke fullt ut det problemet som direktoratet strever med, nemlig hva slags IT-arkitektur som kan løse behovet. Basert på vår forskning mener vi at stikkordet er "innovasjon i to hastigheter", dvs at det bør etableres en form for plattform-struktur (i regi av direktoratet), og det bør overlates til private aktører å lage sluttbruker-app'ene. Plattform-strukturen er nødvendig, for dagens datastrukturer er for spredte og heterogene, til at man bare kan "hente" den nødvendige informasjonen. Man trenger også solide grenseressurser (APIer, sikkerhet), knyttet til plattformer. Og jeg er helt enig med Arild i at utviklingen må være behovsdrevet og kontinuerlig. 3 Lenke til kommentar
Sophus07 Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 Bra Arild! Det er flott at du har fokus på dette. Jeg er enig i at det er dataene som er viktig, ikke applikasjonen og at alternativer er å gjøre data tilgjengelig i sanntid og at prosesseringen skjer der dataene oppstår Dette innebærer som du sier at dataene må lagres og forvaltes lokalt (f.eks. i en skytjeneste), og deles gjennom en sikker, autorisert infrastruktur. Men vi må forstå hvilke krav dette stiller: - Deling av data krever samordning av regelverk, struktur, begreper og teknologi - Deling krever avklaring av forvaltningsansvaret. Vi har i dag få offentlige fellesregistre hvor forvaltningsansvaret er godt definert. - En delingsstrategi vil forutsette at det skilles mellom forskjellige kategorier av data: - Kjernedata/masterdata - Kritiske data for drift av virksomheten - Styringsdata/beslutningsdata - Analysedata/støttedata Etter min mening må disse kravene forstås før det er mulig å gjennomføre "oppstrøms" digitalisering Lenke til kommentar
Martin Fo Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Flere interessante poenger, men artikkelen til guru Martin Fowler handler om for/i mot data lake. Blir feil å ta det til inntjening som monolittisk IT her. Da bør det heller brukes andre mer relevante kilder - som også finnes (ref. post modern) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå