Panasonic Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Mine, forholdsvis gamle, høyttalere har noe som heter dome tweeter. Noen som vet hva det er og hva det brukes til? Lenke til kommentar
phax Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 (endret) Det er diskanten din det! brukes til og spille de lyse lydene tweeter = diskant dome tweeter er en type diskant. Og det er vel egentlig den meste vanlige typen diskant i dagens høyttalere..? Endret 29. desember 2003 av phax Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Det er diskanten din det! brukes til og spille de lyse lydene tweeter = diskant dome tweeter er en type diskant. Og det er vel egentlig den meste vanlige typen diskant i dagens høyttalere..? Er den mest brukte.. men i dyrere høyttalere blir det mye brukt bånddiskant.. Lenke til kommentar
Panasonic Skrevet 29. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2003 Det trodde jeg også, men det kan ikke være diskanten den er ved siden av! Jeg tror det heter "squawker"! jeg byttet om navnene! Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Tweeter er som sagt en diskanthøyttaler, og dome betyr bare at den er formet som en liten kuppel som buler utover. Det er for å spre diskanten bedre, og er en høyttalerform som er meget mye brukt for høye frekvenser. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 31. desember 2003 Del Skrevet 31. desember 2003 Jeg tror det heter "squawker"! jeg byttet om navnene! Jeg har hørt det ordet du nevnet, men lurer på om ikke det er for litt lavere frekvenser igjen. De laveste frekvensene spilles av en woofer, som det heter. OT: Jeg synes ordene tweeter og woofer passer bra til sine bruksområder. Altså twiiiiiter, lys og wooooooofer, mørkt. Ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå