Sharpings Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Søker litt rundt eSim da jeg er interessert i det. Men det virker som om det kun er iPhone XS og nyere samt Google Pixel 3 eller nyere som støtter dette. Er dette noe som kommer til andre telefoner etter hvert eller har jeg gått glipp av noe? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 (endret) Dette er vel implementert i software, så det burde vel sånn sett være mulig å fikse med firmware. Kjenner ikke til detaljene der, så mulig en trenger at det er tilrettelagt for det i hardware også, men det har kanskje mest med at fokus legges mest på rimelig basalt vedlikehold heller enn nyutvikling av funksjonalitet på telefoner som allerede er sluppet på markedet. Endret 18. februar 2020 av vidor Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 18 hours ago, Sharpings said: Søker litt rundt eSim da jeg er interessert i det. Men det virker som om det kun er iPhone XS og nyere samt Google Pixel 3 eller nyere som støtter dette. Er dette noe som kommer til andre telefoner etter hvert eller har jeg gått glipp av noe? Det kommer, smartklokker med LTE har som regel eSIM. 18 hours ago, vidor said: Dette er vel implementert i software, så det burde vel sånn sett være mulig å fikse med firmware. Kjenner ikke til detaljene der, så mulig en trenger at det er tilrettelagt for det i hardware også, men det har kanskje mest med at fokus legges mest på rimelig basalt vedlikehold heller nyutvikling av funksjonalitet på telefoner som allerede er sluppet på markedet. eSIM i seg selv kan du se på som ett simkort som sitter i mobilen, som da laster ned rett konfig når du velger en operatør, det betyr at du på under 1 minutt kan bytte operatør. Lenke til kommentar
Sharpings Skrevet 17. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2020 MariusJS skrev (4 timer siden): Det kommer, smartklokker med LTE har som regel eSIM. eSIM i seg selv kan du se på som ett simkort som sitter i mobilen, som da laster ned rett konfig når du velger en operatør, det betyr at du på under 1 minutt kan bytte operatør. Det er greit nok Men det virker som om omtrent ingen mobiler andre enn iPhone og Pixel støtter eSim på dette tidspunktet. Ligger de andre på latsiden, eller har de valgt å ikke støtte dette? Smartklokke har jeg ikke behov for. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 5 minutes ago, Sharpings said: Det er greit nok Men det virker som om omtrent ingen mobiler andre enn iPhone og Pixel støtter eSim på dette tidspunktet. Ligger de andre på latsiden, eller har de valgt å ikke støtte dette? Smartklokke har jeg ikke behov for. Nei, det er litt sånn "høna og egget" akkurat nå, de fleste gidder ikke implementere det før operatørene støtter det, og operatørene støtter det ikke før det blir implementert i stor skala... 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 vidor skrev (23 timer siden): Dette er vel implementert i software, så det burde vel sånn sett være mulig å fikse med firmware. Jeg mener bestemt at det er hardware, ikke software, så jeg tror ikke det er så lett å bare legge til. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 11 minutes ago, Nimrad said: Jeg mener bestemt at det er hardware, ikke software, så jeg tror ikke det er så lett å bare legge til. Ja, det er hardware. Lenke til kommentar
Sharpings Skrevet 17. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2020 Ifølge Android Authority er det hardware: Sitat What is eSIM? The most recent evolution of the SIM, per a specification released two years ago by the GSMA (the international association of cell network operators and related businesses), takes the size reduction of the SIM card to its ultimate extreme with the”eSIM” (embedded SIM) standard, where there’s no physical card at all! Instead, the eSIM system uses a tiny device directly soldered into the phone’s circuitry. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 Ser ut som Samsung S20 serien får eSIM Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 MariusJS skrev (28 minutter siden): Ser ut som Samsung S20 serien får eSIM https://www.gadgetsnow.com/compare-mobile-phones/Samsung-Galaxy-S20-Ultra-5G-vs-Xiaomi-Mi-Mix-3-5G Ganske dyrt med dobbelt ram og 30% ekstra batterilevetid, ekstra minnekort støtte, og esim. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 12GB RAM? Hva i huleste skal man med det? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 Nimrad skrev (12 minutter siden): 12GB RAM? Hva i huleste skal man med det? Tja hvis man virtualiser vmware klienter eller driver med videoredigering på mobilen, men hvor mange gjør det? Lenke til kommentar
tsetsefluen Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 Minus med esim er at det ikke følger med BankID. Til det må man ha kodebrikke eller lagret på det vanlige SIM-kort. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 31 minutes ago, tsetsefluen said: Minus med esim er at det ikke følger med BankID. Til det må man ha kodebrikke eller lagret på det vanlige SIM-kort. Det jobbes det vel med å fikse? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 Bl.a derfor jeg tenkte eSim krevde dedikert hw. En har jo IMEI i dag som knyttes til identitet som fysisk enhet du har som igjen knyttes til noe du vet (PIN) for å autentisere deg via BankID. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Problemet med esim er hvis man selger mobilen så kan det bety sikkerhetrisiko, for tilbakestilling av enheten vil ikke hjelpe, men godt mulig det er mulig å slette esim i banken. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 6 minutes ago, LMH1 said: Problemet med esim er hvis man selger mobilen så kan det bety sikkerhetrisiko, for tilbakestilling av enheten vil ikke hjelpe, men godt mulig det er mulig å slette esim i banken. Hva får deg til å tro at tilbakestilling ikke wiper eSIM konfig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå