goglex Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Hei Jeg har et merkelig problem. Jeg har en jordfeilbryter koblet foran kurs til to stikk på terrassen. Denne løser ut. Om jeg tar ut alle støpsler på terrassen fortsetter den å løse ut. Jeg er 99,99% sikker på at det ikke er koblet noen flere (strøm)kilder etter jordfeilbryteren. Om jeg blokker ut sikringen forut jordfeilbryteren, kan "knappen" trykkes inn, slik at det er ingen mekanisk feil i jordfeilbryteren. Kan en jordfeilbryter ha en jordfeil? Eller andre tips? Tom Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Er jordfeilbryteren gammel? Hvis du kobler ut alle de andre kursene bortsett fra den til terassen, løser jordfeilbr ut da? Lenke til kommentar
goglex Skrevet 16. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2020 Den er fra 2003, en koloss på 10x10 cm. Ja, den løser ut når jeg kobeler ut de andre kursene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 goglex skrev (2 minutter siden): Den er fra 2003, en koloss på 10x10 cm. Ja, den løser ut når jeg kobeler ut de andre kursene. Med bryter til å vri en kvart omdreining? Lenke til kommentar
goglex Skrevet 16. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2020 Nei, trykke inn Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Dersom du kobler ut selve kabelen som går ut fra jordfeilbryteren (mot kontaktene ute i nettet), så finner du fort ut om det er feil i nettet eller i selve jordfeilbryteren. Lenke til kommentar
rioi Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Fuktighet i utenontakter eller defekt jordfeilbryter 1 Lenke til kommentar
goglex Skrevet 16. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2020 Ok, det har regnet og blåst skikkelig her i natt, så utekontaktene er nok bløte. Lenke til kommentar
goglex Skrevet 16. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2020 Jeg avventer litt til det eventuelt tørker litt opp, ellers prøver jeg å koble fra kabelen ut fra boksen i morgen. (kobler selvfølgelig ut kursen). Siste mulighet blir å bytte boks. Takk for svar alle sammen:) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Rar løsning med en slik bryter i boks. Blir nok ikke brukt lenger. Lenke til kommentar
goglex Skrevet 16. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2020 Tror det også var en hobbymontør som la den inn før jeg kjøpte. Kjipt, men varmepumpa vår er koblet til den, brrr.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 Bildet ser ut til å være innendørs? Er det utendørs så er det ulovlig Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 Det hender at jordfeilbrytere ryker også. Hvis du ser at det har vært fuktig på stikkontaktene som den er koblet til så la den stå av til det har tørket skikkelig og test igjen. Når du skrur av sikringen foran jordfeilbryteren så vil ikke testknappen fungere. Da denne simulerer en jordfeil, og trenger strøm for å fungere. Den legger inn en motstand mot jord som gjør at den løser ut. T som den er merket med står for Test. Har ikke sett den typen jordfeilbryter før. I 2003 så var nok den løsningen en billigere en enn en dedikert i sikringsskapet. Vil anbefale deg kombisikring hvis den må byttes. Lenke til kommentar
goglex Skrevet 17. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2020 Hei Elektriker har vært her. Årsaken var fukt i utekontakt. Den var koblet fra jfb til tobben av stikket, noe jeg forsto man ikke skal. Jfb var montert inne. Elektrikeren hadde aldri sett denne typen jfb før. Jeg har byttet stikkontakt og ledninger, og skal ved en senere anledning sette inn en jfb for hele anlegget. Har i dag bare jfb på varmekabler og teknisk stikk. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 Vil veldig sterkt anbefale å ikke sette inn jordfeilbryter for hele anlegget. Da får du 30mA fordelt på alt, og hvis 1 ting får jordfeil så blir alt mørkt. Det er da mye bedre å bytte til kombivern på alt, sikring med innebygd jordfeilbryter, som da sikrer 1 og 1 kurs. 1 Lenke til kommentar
goglex Skrevet 18. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2020 Det høres fornuftig ut med et slikt kombivern, elektrikeren mente det var dårlig plass i skapet? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 Ikke dårlig plass. Han bytter da ut sikringene som er, slik at alle blir nye. Hvis han ikke vet hva kombivern er, så ville jeg anbefalt deg å kontakte en annen elektrikker. nr 9 vil da forsvinne, siden det er jordfeilbryter for 10-13 slik jeg leser skapet. Lenke til kommentar
goglex Skrevet 18. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2020 OK, det høres ut som om jeg går for kombivern, sikkert noe dyrere, men jeg har nå erfart at jordfeilbryter kan være godt å ha:) Trenger jeg overspennigsvern i sikringsskapet? Har dette i stikkontakten til pc, ellers inget vern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå