Gavekort Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Lån er også risiko, og totalt unødvendig når man kan få dugende biler til 60.000kr. Billånet må betales ned om det ikke skal påvirke boligkjøp, og med billån så må man gjerne ha kaskoforsikring i tillegg som sikkerhet på lånet. Det er helt hinsides dyrt for en 18-åring. Skal du ha en trygg og rimelig bil så kan man få en 2011 Toyota Avensis til rundt 60k. Det skal godt gjøres å bruke 50k på reparasjoner på den. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Taurean skrev (24 minutter siden): Hvor mye koster et lån på 100 000 i dag? La oss si han betaler det ned på 5 år = 60 måneder. 100 000 + 5% = 105 000 kr / 60 = 1 750 kr i måneden. Lånet koster kanskje mellom 5000 og 10 000 kr. Renta er 5% pr år. Ikke 5% av lånesummen. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Gavekort skrev (24 minutter siden): Lån er også risiko, og totalt unødvendig når man kan få dugende biler til 60.000kr. Billånet må betales ned om det ikke skal påvirke boligkjøp, og med billån så må man gjerne ha kaskoforsikring i tillegg som sikkerhet på lånet. Det er helt hinsides dyrt for en 18-åring. Skal du ha en trygg og rimelig bil så kan man få en 2011 Toyota Avensis til rundt 60k. Det skal godt gjøres å bruke 50k på reparasjoner på den. Dugende... man vet aldri hva som er feil med dem. Gadden skrev (18 minutter siden): Renta er 5% pr år. Ikke 5% av lånesummen. Låne av foreldre, kanskje en del av lånet. Få det til på én eller annen måte. Se her, ny bil til 118 000. Trenger bare å låne 58 000!https://www.dinside.no/motor/norges-billigste-nybiler/61473659 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Mye av problemet med nybiler at det er et stygt verdifall de første to årene. Beste tidspunkt å kjøpe bil på er når de er tre år gamle. Da har det tyngste verdifallet tatt ned prisen og bilen er fortsatt rimelig ny og har gjerne noen år igjen på garantien. Jeg ville uansett brukt 120 000 kr på en brukt og behagelig kvalitetsbil enn en blikkboks som VW Up som jeg har hatt som leiebil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Taurean skrev (23 minutter siden): Dugende... man vet aldri hva som er feil med dem. Låne av foreldre, kanskje en del av lånet. Få det til på én eller annen måte. Se her, ny bil til 118 000. Trenger bare å låne 58 000!https://www.dinside.no/motor/norges-billigste-nybiler/61473659 8 år gammel artikkel. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Jeg ville også styrt unna tysk rikmannsskrot som Audi, Mercedes og BMW. Jeg har lite vondt å si om disse bilene, men det er ikke biler for nybegynnere. De er dyre å forsikre, og dyre å eie om du ikke vil bruke tid og penger på å skru selv. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Taurean skrev (47 minutter siden): 5) Ved å eie en bil dens hele levetid, så mister man ikke verditapet ved et eventuelt salg, noe som åpenbart er en stor ulempe ved salg av bil og kjøp av ny bil. Men den ulempen forsvinner ved å eie bilen dens hele levetid. Det er gode tanker du har ang. at man tar vare på det man har hatt fra det var nytt, og at man dermed vet hele vedlikeholdshistorikken til bilen. Men, litt av utfordringen med en sånn tankegang som i ditt femte punkt er at man ikke helt vet hvilke behov man har om 10-15-20 år, - kanskje får man i løpet av disse årene familie, hund, osv. som trenger masse plass, kanskje reiser man på hytta på fjellet og trenger firehjulstrekk, kanskje driver man med dykking som hobby og trenger plass til utstyret, kanskje trenger man en komfortabel bil til pendling, osv. De fleste bytter derfor bil etter hvert som behovene endrer seg. Skal man ha en bil som kan klare de fleste tenkelige scenarier så blir det gjerne en stor stasjonsvogn eller SUV, og de vil jeg tro er over trådstarter sin prisklasse. Konklusjonen etter en rask sjekk på Finn.no er at nybiler til under 200 000 kr er mopedbiler, og "skikkelige" biler (Nissan Leaf, Suzuki Swift, Suzuki Ignis, osv.) starter på 250 000 kr. Det skal sies at det gjerne ikke er Finn.no forhandlerne bruker for å selge nybiler, men det var uansett en rask måte å få et inntrykk på. Dermed er trådstarter raskt i en situasjon der billånet blir 200 000 kr eller mer. Dvs. 2-4000 kr/mnd. hvis nedbetalingstid settes til 5-10 år. Det går jo an å prøve seg, men jeg tviler jo litt på om han får lån før han kan vise til lønnsslipper, og de kommer ikke før læretida er i gang (og selv da er de vel relativt små). Det må i så fall bli et privat lån. Uansett hvordan man får lån så kan man ta opp igjen punktet ditt om psykologisk usikkerhet. I en relativt usikker situasjon rent økonomisk - der han først skal inn i to års læretid, og deretter kanskje får jobb med en gang, kanskje ikke - skal han kjøpe en bil som må nedbetales hver måned uansett hvordan livet ellers er. I og med at den er belånt må han også ha full kasko på forsikringen, noe som sjelden er billig for en ung person (selv om jeg ser at man kan faktisk kan få 50 % startbonus, det hjelper godt på). Er han maks uheldig så havner han i en situasjon der han må selge bilen, har valgt 10 års nedbetalingstid for å ha lave månedskostnader (med resulterende lav nedbetalingshastighet), og har en restgjeld som er større enn markedsverdien. Resultatet er at han etter salget sitter igjen med et usikret lån som i praksis vil bli et forbrukslån. Bare tanken på en slik situasjon kan tære på psyken til noen som er i en usikker/uavklart økonomisk situasjon. Hadde jeg vært deg trådstarter hadde jeg aller først tenkt nøye gjennom om jeg egentlig kan klare meg litt lenger uten bil. Hvis konklusjonen er at en bil må til så hadde jeg delt beløpet ditt på 60 000 kr i to, og kjøpt en bil for halvparten. Jeg hadde valgt en kjip/kjedelig bil med bensinmotor (uten turbo) og manuelt gir, nylig EU-godkjent og med greie dekk, og kun hatt ansvarsforsikring. De resterende 30 000 kr hadde jeg hatt på konto som en sikkerhet i tilfelle problemer med bilen. Du har da i praksis råd til at bilen totalhavarerer neste uke, og du kan spasere vekk fra det rykende vraket og bruke disse 30 000 kr på en annen bil uten at det er krise i livet ditt. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Gadden skrev (23 minutter siden): 8 år gammel artikkel. Enda billigere i dag: 104 000: https://www.dacia.se/sandero/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Taurean skrev (8 minutter siden): Enda billigere i dag: 104 000: https://www.dacia.se/sandero/ Hva blir prisen i Norge? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 (endret) Taurean skrev (2 timer siden): Kjøp nytt, noe som ikke koster 500 000. Man får nye biler til 150 000 i dag. Hvis du ikke trenger noe større, ikke kast bort penger på det. Kan du finne en ny driftssikker bil som passer en barnefamilie med hund og hengerfeste til 150 000? Den skal jo vare fort 20 år i samme eie så man må tenke barn og hund.. Artikkelen du linket til er 8 år gammel, ikke relevant i dag. Men joda, men får ett slags kjøretøy uten trekk-kraft, uten sikkerhet og lite plass om man godt over dobler budsjett. Endret 16. februar 2020 av aklla 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 (endret) Finn noe gammelt japansk til 30-50000kr er mitt råd og bruk heller resten på noe annet morro, eller sparing. Mercedes, vag osv er bokstavelig talt søppel, elendig kvalitet. Endret 16. februar 2020 av freddy85 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Gadden skrev (26 minutter siden): Hva blir prisen i Norge? 273 000 kom jeg til i følge importkalkulatoren.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 (endret) Taurean skrev (1 time siden): Enda billigere i dag: 104 000: https://www.dacia.se/sandero/ Gadden skrev (1 time siden): Hva blir prisen i Norge? aklla skrev (1 time siden): 273 000 kom jeg til i følge importkalkulatoren.. Jeg tenkte den ville havne rundt 200 000. Jaja, den forurenser vel kraftig. Endret 16. februar 2020 av Slettet+234981 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 La oss slutte å diskutere nybil. TS har allerede sagt at billån er uaktuelt. Kom heller med realistiske råd. Hva med noen av disse? 1 Lenke til kommentar
hopperoppelopp Skrevet 16. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2020 Tusen takk til alle som kommer meg forslag og innvendinger! Denne posten fikk mer oppmerksomhet enn det jeg trodde, og det er jeg veldig takknemlig for! Billån er nok uaktuelt for meg som ikke er sikker på hva jeg vil gjøre årene som kommer. Det hadde jo vært fantastisk å hatt en ny bil som hadde vart i 20 år, slik at jeg ikke trenger å tenke noe mer på bil og fokusere på andre ting. Jeg er dessvere usikker på om jeg har nok inntekt til å dekke denne månedlige kostnaden. Det er jo også mulighet for at jeg vil ta videre utdanning etter lærlingetid også, eller kanskje jeg ikke får jobb med en gang? Mine foreldre har rimelig god økonomi og dekker førerkortet og jeg har noen titusner å brenne på en bil og vil ha den til å vare i minst 3 år uten noen store regninger. Jeg ønsker heller ikke å låne penger fra mine foreldre, da jeg ikke vil risikere deres økonomi. Jeg ser på alle forslagene deres og vurderer dem, takk for tidligere og videre svar alle sammen! 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 16. februar 2020 Del Skrevet 16. februar 2020 Du får 15/16 modell partner/berlingo til litt mer enn 60k(tidligere postbiler). Da har du fortsatt nybilgaranti, og bør ha bil noen år uten veldig mye påkost Lenke til kommentar
sandtid Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 (endret) Gadden skrev (14 timer siden): det er moro å sjekke brukt bil fra Tyskland som Toyota mr2 og Toyota starlett 1987 eller Nissan 1.3L 2ooo ed den er er sprek , men ved import vill jeg tro det kommer 5o.ooo i avgifter selv på en veteran bil , det er en antagelse, å hvem vill bruke 5o.ooo + 2o.ooo for en Nissan 1.3L 2ooo modell men , for å bidra til samfunnet så går det an å importer en bil med tap på 5o.oookr Jeg tenkte den ville havne rundt 200 000. Jaja, den forurenser vel kraftig. Endret 17. februar 2020 av sandtid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå