Gjest 4f891...167 Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Hei. I mai måned i fjor sluttet jeg å røyke hasj etter å ha røyket nesten hver dag i 4 år og det er jeg veldig glad for. Helt frem til for noen uker siden har det gått greit, fikk/får fortsatt Vival fra legen mot abstinenser. Når jeg fikk disse pillene klarte jeg å slutte med hasj etter å ha prøvd uendelig mange ganger. Men som sagt nå nylig så tror jeg at jeg er på vei i feil retning igjen. Har røyket kanskje 2-3 ganger i uka den siste måneden og jeg merker at jeg har vært litt deprimert og har hatt veldig lyst på hasj de dagene jeg ikke har røyket, har til og med skrapet ut gørra i bongen og røyket den når jeg ikke fikk tak i hasj. Dette selv om jeg fortsatt tar Vival, 6mg daglig. Merker også at jeg begynner å se de samme negative konsekvensene som før jeg sluttet, at jeg isolerer meg, får angst, forsover meg, hoster opp mørkt slim osv. Idag var det 4 dager siden sist jeg røyket, men ikveld fikk jeg plutselig et innfall og skaffet meg ett par gram selv om jeg sist sa at denne gangen blir den siste. Men det har jeg sagt alle gangene før det også. Nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre, noen tips? Må jo slutte, men er vanskelig. Tenkte at jeg kanskje skal prøve og ikke ta Vival de dagene jeg røyker hasj, slik at de funker bedre mot abstinensene da? Eller ja, det var vel det som var meningen med de. Har (enn så lenge) ikke de veldig tydelige abstinensene som jeg hadde før når jeg røyka hele tida. Kanskje ta litt høyere dose Vival noen dager siden jeg da har flere piller til overs? Får 20 i uka. Er jo høl i hodet å begynne å røyke nå etter å ha vært uten i 9 måneder, bare røyket sporadisk, høyst en gang 1 gang i måneden frem til nå nylig. Anonymous poster hash: 4f891...167 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 (endret) Ikke vær lei deg eller sur på deg sjøl fordi du sprekker litt, vær heller superstolt av deg selv fordi du klarte å være uten så lenge! Og bygg videre på den følelsen. Plukk deg selv opp igjen. Og husk at det er en prosess. Alt i livet er livslange prosesser. Det er veldig lite som plutselig endrer seg over natten. Det krever jobb, fokus, disiplin og trening. Hvis jeg skal være så modig å skrive det, så mener jeg heller du bør nyte tiden nå som du sprekker, i stedet for å være deprimert og lei. Slapp av, bare la det "skje", så og si, i stedet for å la det "drepe" deg innvendig. Vær positiv i begge ender. Når du gjør et problem mindre enn dét det er, så blir det lettere å overvinne det. Det er svært hard jobb å være så disiplinert og vinne over psykologiske problemer og avhengighet over så lang tid. Så selv om målet er å slutte, eller kutte hardt ned, så trenger du nå en liten pause eller ferie. Gi deg selv det, men skru også inn i hodet at om en periode, noen uker eller måneder, så begynner hardkjøret igjen. Ikke mist synet av målet selv om du snubler litt. Du mangler støttenettverk, folk rundt deg som skryter av deg og gir deg respekt og selvtilit. Siden du ikke har det, så er det tre muligheter: 1) Du må begynne å søke aktiviteter og nettverk som gir deg positivitet, sånn at det føles bedre enn det gjør å røyke. Da holder du deg unna. Aktiviteter og hobbyer du er stolt av å mestre og være en del av, som gjør at rusbruk føles bortkastet. 2) Ha selvtilit nok til å la være, gi deg selv skryt av det positive du gjør, som veier opp for og over for det du mener er negativt. 3) Tenk og reflektér over at det er mange her i verden som har det virkelig ille. Ingen hus, ingen seng, ingen mat. Folk sulter ihjel og dør i gata. Vær takknemlig for det du har, for at du er fri og har muligheter til å délta og være aktiv i et fritt samfunn. Og ikke forkast disse mulighetene på rus og alkohol. Hvis man har en sunn psyke, er aktiv og ikke blir deprimert av rusbruken, så er det noe annet, da kan man tåle litt av og til. Men hvis rusbruken fører til større depresjon, mer innesluttethet, dårlige tanker om seg selv, og kanskje morbide tanker, så er jo ikke det noe positivt. Du er flink nok nå til å rekke ut en hånd, skrive ned tanker og be om støtte. Fortsett med det. Ikke slutt å be om støtte, enten her på forum eller andre steder. Oftest nok er det alltid noen som svarer, hvis du er litt tålmodig. Å fortsette å skrive ned tanker, bli din egen psykolog, rasjonalisere ut livet ditt på papir, er også en veldig bra aktivitet. Ikke la andre diktere livet ditt, men bli supersolid og finne ut av hvem du er, og hva du vil i resten av din levetid. Dette er jo ting som forandrer seg. Men å ha oversikt, skrive ned det man har lyst til og bygge videre på det over måneder og år, gir en veldig betryggende følelse, i hvert fall for meg. Man beviser for seg selv at man gidder å bry seg, der andre kanskje ikke har hatt tid, ressurser eller mulighet. Vi burde lære om det her i skolen også, men det er visst ikke så viktig. Men jeg mener det er viktig, så jeg anbefaler deg å gjøre det. Endret 15. februar 2020 av Taurean Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 Vær åpen med legen om bruk, legen vil hjelpe deg, og så lager du en plan med legen med hva du gjør dersom du merker at du er på vei til å begynne å røyke igjen, for jeg skjønner det slik at du ikke ønsker selv å røyke. Planen kan bestå i for eksempel hvem du kan ringe når du er nedfor, hva slags medisiner og annen behandling som kan være aktuelt, da det virker som at det at du er nedfor øker sjansen for bruk. Hasjrøykinga blir jo da som en slags "symptomlindring" når det beste er å ta rota ved problemet, nemlig å jobbe med det indre følelseslivet, samt det å lære seg konstruktive mestringstrategier. Lenke til kommentar
Gjest 552b7...5c0 Skrevet 17. februar 2020 Del Skrevet 17. februar 2020 I forhold til å være åpen til legen om bruk er det viktig å vite at leger har meldeplikt dersom de får vite at du bruker narkotika, dette kan gjøre at du mister retten til å kjøre bil en periode før du er "friskmeldt". Ellers er det greit å ha i tankene at de fleste av abstinensene du føler på cannabis i stor grad er i hodet ditt, og ikke noe direkte fysiologisk eller farlig, sier ikke dette for å spille ned problemet ,men jeg vet selv at å vite dette var noe som hjelpte meg når jeg var der du er nå. Vival som er en Benzodiazepin kan være langt værre å slutte på om du først går på det i lang tid, da det er svært avhengighetsskapende å du bygger deg fort opp en tolleranse fors stoffet, så her føler jeg du kan risikere å bytte ut et problem med et større problem. Mitt største problem når jeg røykte dreide seg i hovedsak om 2 faktorer, jeg følte ikke at jeg kunne få glede av noe uten å røyke, å jeg fikk ikke sove om jeg ikke røykte. Det første er noe en bare må deale med når en slutter, det vil være en periode en føler seg nede og verden blir monoton, men det vil bedre seg. I forhold til søvn ble jeg hjelpt enormt mye av melatonin tilskudd, dette er en relativt ufarlig sovemedisin som en fra i år av kan kjøpest reseptfritt på apoteket : https://www.apotek1.no/sovn/reseptfri-melatonin . Jeg anbefaler deg å prøve dette først før du eventuelt tyr til vival eller andre hypnotikum for søvnen sin del, gi det noen dager da det tar litt tid for kroppen å ta i bruk de ekstra tilførte melatonin hormonenne. Ellers ønsker jeg deg lykke til å krysser fingrende for at du kommer deg ut av denne negative spiralen Anonymous poster hash: 552b7...5c0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå